3 jaar geleden

Zo motiveer je klanten als personal trainer in hun gedragsverandering

3 jaar geleden

Beeld: Jonathan Borba via Unsplash

Jij weet als personal trainer vast hoe lastig het kan zijn om je klanten te helpen bij het veranderen van hun gedrag. Je kunt ze wel vol enthousiasme vertellen over wat ze wel en niet moeten doen om hun doelen te bereiken, maar voor veel mensen blijkt het lastig om niet terug te vallen in oude patronen. Gewoontes zijn vaak zo diepgeworteld dat het niet eenvoudig is om hier een verandering in aan te brengen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het onmogelijk is! Wij geven je 4 tips.

Spreek dezelfde taal

Om je klant te kunnen helpen, is het belangrijk dat jij je goed in kunt leven. Niet iedereen vindt het leuk om te sporten of fitnessen. Jij doet misschien niets liever, maar moet kunnen begrijpen dat je klanten niet altijd met een lach op hun gezicht voor of na hun werk in de sportschool verschijnen. Voor veel mensen is het niet eenvoudig om tijd vrij te maken voor sporten. 

Dit kan komen door hun werk, een gezinsleven en andere sociale verplichtingen die maar weinig tijd vrij laten. Hierdoor kunnen je klanten stress ervaren en kan het een grote drempel zijn om toch naar de sportschool te komen. Onderzoek wat de drempels zijn voor je klanten om ze beter en persoonlijker te kunnen motiveren. 

Intrinsieke motivatie stimuleren

Waarom wil je klant gaan sporten? Ga samen op onderzoek om verder te komen dan ‘omdat het moet’. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat je klant veranderingen aan wilt brengen in zijn of haar leven, in zijn of haar gevoel van zelfvertrouwen of om meer regie te krijgen. Er zijn twee soorten van motivatie. Intrinsieke motivatie is de belangrijkste, omdat deze van binnenuit komt en staat voor wat de persoon zelf echt wil.

Extrinsieke motivatie komt van buiten, bijvoorbeeld omdat de dokter zegt dat jouw klant iets aan het overgewicht moet gaan doen. 

Geef een gevoel van controle

Voor blijvende gedragsverandering is het belangrijk dat je klanten het gevoel hebben dat ze zelf in controle zijn. Door alleen maar te pushen, bereik je vaak het tegenovergestelde en kan de klant zich (onbewust) gaan verzetten. Probeer veel te vragen en de klant zelf met oplossingen te laten komen. Hierdoor heerst er niet het gevoel van moeten, maar heeft de klant het gevoel dat deze zelf ontdekt wat wel of niet werkt. Natuurlijk stuur en begeleid je jouw klanten daarbij. 

Voortgang inzichtelijk maken

Sporten gaat om veel meer dan afvallen. Als je de drijfveren weet, weet je hoe je iemand moet motiveren en wat de belangrijkste graadmeters zijn. Waar de ene klant wilt afvallen, wilt de ander misschien meer spiermassa opbouwen, het visceraal vet verminderen of werken aan de conditie.

Doe regelmatig metingen en hou de voortgang bij. Zo kan de toepassing van een saturatiemeter erg interessant zijn voor sporters die aan de longcapaciteit willen werken, terwijl een vetpercentage meting erg nuttig kan zijn voor de bruid-to-be die wilt stralen in haar trouwjurk.
Meest recente artikelen