Artikel

01-10-2019 13:49

De kracht van groupness

In de moderne fitnessbranche is meer concurrentie dan ooit. Nieuwe workouts, nieuwe experiences en jongere doelgroepen met nieuwe verwachtingen hebben veel veranderd. Millennials en Generatie Z weten precies wat ze willen en vervullen op verschillende manieren hun behoeften, zoals sporten in een boutique club, gebruik van online trainingen en digitale fitness apps.

Onderzoek en insights vanuit Les Mills kunnen je helpen bij het opbouwen van langdurige relaties met deze nieuwe doelgroepen door eenvoudigweg te weten waar deze doelgroepen behoefte aan hebben.

Wat willen jouw leden?

  • 76% van Gen Z en Millennials (Generation Active) willen sociale fitness experiences
  • 45% wordt lid van een club vanwege het aanbod in groepsfitness
  • 59% van de clubleden wil vaker aan een groepsles deelnemen


Wat is groupness?
We weten al een lange tijd dat de muziek, bewegingen en coaching in een groepsfitness les voor een positief groepseffect zorgen en het de individuele fitnessresultaten verbetert. Maar nu weten we ook dat het meer doet - het stimuleert de deelname op langere termijn.

Nieuw onderzoek van Les Mills toont aan dat bepaalde groepslessen de zogenaamde ‘Group-ness’ verhogen. De Group Dynamics Study in opdracht van Les Mills werd uitgevoerd door Dr. Blair Evans van de Penn State University. Centraal in het onderzoek stond de term ‘Groupness’. Groupness is een Engelse term die betrekking heeft op de voordelen die mensen ondervinden van het trainen in een groep. Groupness geeft dus de mate aan waarin iemand het gevoel heeft dat de groep invloed heeft op zijn/haar training; als hij/zij zich onderdeel voelt van een hechte groep, wordt zijn/haar waargenomen Groupness als hoog beoordeeld, terwijl een gebrek aan groepsinteractie gelijkstaat aan een lage perceptie van Groupness.

Enkele voordelen van het trainen in een groep kunnen zijn: de sociale verbondenheid, het positieve gevoel dat mensen krijgen, de verhoogde experience en de extra inspanningen die geleverd worden door het trainen in een groep. Hoe hoger het niveau van Groupness, hoe meer voordelen er worden ervaren van het trainen in een groep en hoe langer mensen dus aan de groepsles blijven deelnemen.
 

  • Een hoog mate van Groupness zorgt ervoor dat leden terug blijven komen.
  • Groepsfitness deelnemers bevelen 18% vaker de club aan dan leden die alleen vrije fitness doen.
  • Les Mills deelnemers die 3 of meer lessen per week volgen, blijven 22% langer lid van de club dan leden die alleen vrije fitness doen.

Bij diverse Les Mills lessen werd de mate van Groupness onderzocht om te kunnen bepalen hoe dit de experience en het daaropvolgende gedrag van een clublid beïnvloedt.

Onderzoek heeft aangetoond dat leden die in groepsverband sporten:
 
  • Zich meer inspannen tijdens de lessen, dus sneller resultaten behalen
  • Meer plezier ervaren
  • Tevredener zijn
  • Een hogere intentie hebben om terug te komen
     

???????
DE WETENSCHAP VAN GROUPNESS

Groupness is een belangrijk onderdeel van de Les Mills lessen en Les Mills blijft strategieën ontwikkelen om de Groupness te vergroten. Het zijn echter de instructeurs die echt het vermogen hebben om contact te maken met de deelnemers en een wij-gevoel kunnen creëren.

"We hebben nu sterk bewijs dat het verbeteren van de Groupness een middel is om het retentiecijfer te verhogen.” – Bryce Hastings (Hoofd Onderzoek Les Mills)

VOLLE LESSEN. HOE DAN?
Uit het onderzoek van Les Mills konden de volgende conclusies getrokken worden:
  1. Synchronisatie verhoogt het niveau van Groupness. De studie van Les Mills heeft patronen aan het licht gebracht die laten zien dat deelnemers tijdens programma’s als bijvoorbeeld BODYCOMBAT (waar mensen samen tegelijkertijd (en synchroon) bewegen) een hoger niveau van Groupness ervaren dan bij ‘off the beat’ programma’s, zoals Les Mills GRIT.
     
  2. Groupness laat de leden harder werken. Vergeet niet dat 76% van de millennials en Gen-Z hunkeren naar sociale fitness experiences. Hoe meer groepsinteractie, hoe hoger de inspanningen en inzet van een deelnemer tijdens de workout en hoe hoger de resultaten dus zijn.

OVER DE STUDIE
In een periode van twee weken hebben 97 volwassen sporters (85,5% vrouwen) deelgenomen aan groepslessen in een fitnessclub. Na elke les vulden de deelnemers een korte vragenlijst in met betrekking tot het niveau van Groupness, de kenmerken van de les en wat ze vonden van de groepsfitness les die ze net hadden gedaan. In het bijzonder werd de deelnemers gevraagd om feedback te geven over de inspanning, het plezier, de tevredenheid en hun intentie om de les vaker te doen. De groepsfitness lessen die gedaan werden, waren RPM, BODYATTACK, BODYSTEP, BODYCOMBAT, BODYPUMP, Les Mills GRIT en Les Mills SPRINT. Het onderzoeksteam mat ook de schommelingen in Groupness tussen de lessen en stelde vast dat de deelnemers van zeer gesynchroniseerde groepsprogramma’s, zoals BODYATTACK en BODYCOMBAT, een hoger niveau van Groupness ondervonden dan off the beat programma's als Les Mills SPRINT.

Dit betekent volgens Hastings dat instructeurs die lesgeven in off the beat programma's voor een grotere uitdaging staan om een hoog niveau van Groupness te bereiken. Hastings: "We gaan deze bevindingen doorvoeren in onze trainingen en extra lestechnieken integreren in het Les Mills coaching model om ervoor te zorgen dat de Groupness bij elk programma wordt gemaximaliseerd.”

OVER LES MILLS ONDERZOEK
Les Mills investeert aanzienlijke bedragen in onderzoek, zodat de programma’s altijd effectief en veilig zijn. Les Mills werkt samen met universiteiten over de hele wereld om onderzoek te doen naar bijvoorbeeld de effecten van de groepsfitness programma’s op belangrijke gezondheidsaspecten als obesitas en hart- en vaatziekten. De onderzoeken zijn onafhankelijk en erkend door de fitnessbranche.

Kijk voor meer informatie op lesmills.com/research