5 maanden geleden

Cijfers liegen niet, de waarheid zit in het verhaal

Govert Janssen
Redacteur
5 maanden geleden

Door Artificial Intelligence is geschreven feedback steeds beter te analyseren.

Steeds meer sportclubs willen begrijpen hoe klanten het lidmaatschap ervaren. Door de klant te begrijpen, duik je dieper in de gevoelens van jouw klant. Dit bevordert de loyaliteit. Traditioneel vertrouwen we nog steeds op cijfers en statistieken om een beeld te krijgen van loyaliteit. NPS en het ouderwetse rapportcijfer zijn hierin de meest bekende graadmeters. En wie met cijfers kan rekenen heeft de wereld. Althans, zo lijkt het.

Cijfers liegen niet, de waarheid zit in het verhaal.

Geschreven feedback bevat een rijkdom aan informatie, maar helaas is deze veel moeilijker te analyseren en rapporteren. Om dit proces te vergemakkelijken, wordt tekst geclassificeerd.

Klantverhalen worden in verschillende categorieën onderverdeeld, zoals positief, zeer positief of negatief. Bovendien kunnen deze categorieën betrekking hebben op verschillende aspecten, zoals faciliteiten, medewerkers, aandacht, trainingen en groepslessen.

Helaas kost het handmatig classificeren van deze informatie veel tijd, moeite en dus geld, waardoor dit voor veel clubs niet goed haalbaar is. Een gemiste kans?

Voorspellende kracht van analyse
Stel je voor dat we klantverhalen eenvoudig kunnen analyseren door ze door een systeem te halen. Met dit systeem bepalen we welke aspecten bijdragen aan loyaliteit, enthousiasme, opzegging of referral. Het biedt clubs geheel nieuwe en prachtige mogelijkheden om waardevolle inzichten te verkrijgen.

Feedback4Sports integreert OpenAI: het inzicht is daar en nu!
De kracht van kunstmatige intelligentie (OpenAI) wordt door Feedback4Sports inmiddels benut om snel en efficiënt trends en patronen te identificeren in geschreven feedback. Informatie wordt automatisch in vakjes geplaatst. Daardoor ontdek je eenvoudig welke elementen bijdragen aan een positieve of negatieve ervaring. De geautomatiseerde rapportage die volgt, geeft direct een holistisch beeld van jouw klanten. Dit helpt je te begrijpen wat de loyaliteit bevordert.

Natuurlijk is het belangrijk om te erkennen dat menselijke betrokkenheid nog steeds essentieel is. Klantverhalen moeten nog steeds gelezen, begrepen en opgepakt worden. Het gebruik van AI-gestuurde analyse kan dit proces aanzienlijk versnellen en de waardevolle inzichten naar voren brengen die anders mogelijk verborgen zouden blijven.
 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Govert Janssen

Bedrijf

Feedback4Sports

Laatste artikelen van dit bedrijf