4 jaar geleden

Digitale ontwikkelingen koppelen aan de fitnessbranche

4 jaar geleden

Life Fitness vertelt over de mogelijkheden tijdens gratis clinic

Wat is de impact van technologie op onze markt? Het is een gewaagde vraag waarvan het antwoord in rap tempo steeds meer toevoegingen krijgt. Misschien is dat ook wel een reden dat veel fitnessondernemers en professionals die de consument helpen gezond(er) te worden er nog niet heel fanatiek mee bezig zijn. Waar moet je starten en wanneer is het genoeg? Tijdens de gratis clinic van Life Fitness, kwam het antwoord in achtergrondinformatie, praktische adviezen en uitdagende opdrachten. Zo heb er ik nog niet eerder naar gekeken, concludeerde één van de deelnemers tevreden.

De speciale kennisclinics die kosteloos zijn bij te wonen, ook wanneer je geen klant bent van Life Fitness, vond deze keer plaats in zowel Nederland als in België. In de ochtend was de vloer voor Leon Rudge, Technology Solutions Manager EMEA bij Life Fitness, die voor de deelnemers in beeld brengt hoe indrukwekkend techniek en digitale mogelijkheden het leven van de consument hebben beïnvloed op het gebied van fitness en gezondheid. In een half jaar tijd is het dagelijkse gebruik van apps voor dit specifieke doel bijvoorbeeld toegenomen met ruim zestig procent. “De komende jaren zal de groei van zogeheten wearables in dit specifieke gebied van gezondheid en fitness alleen nog maar stijgen, is de wereldwijde voorspelling. De grootste groei zal daarbij in het bijzonder gaan om de apparaten die om de pols gedragen wordt, waar we nu natuurlijk ook al veel ontwikkelingen zien”, vertelt Rudge enthousiast.

Wat ga je doen?
De expert vraagt zich hardop af wanneer de fitnessbranche deze enorme verandering gaat accepteren en er naar gaat acteren. De branche is nog altijd wat afwachtend met het inspelen op technologische ontwikkelingen, waarbij je als fitnesscentrum juist sterker verbonden kan worden met je klanten. “Wanneer je kijkt naar de open source technieken die de fabrikanten verwerken in hun fitnessapparatuur, waarbij Life Fitness de meest toegankelijke variant heeft, dan zijn de connecties zo gemaakt. Apps van smartphones en wearables kunnen snel en makkelijk gelinkt worden aan het apparaat en de work-out wordt direct meegenomen in de fitness- of gezondheids-apps”, toont Rudge. Life Fitness stelt zich bewust open voor de digitale ontwikkelingen die het beeld van fit zijn/worden en gezondheid bij de consument steeds meer beïnvloeden. “Je verlengt de klantervaring van de klant tot in zijn eigen huis. Waar hij in de statistieken van die dag of week precies kan zien hoe de training bijdraagt aan zijn gezondheid.”

‘s Middags is het woord aan Pieter Schneider, Technology Solutions Manager Benelux, die deelnemers mee nam naar de wereld van Customer Experience. Want dat is waar het allemaal begint, verheldert de expert. “Sommige ondernemers starten met de conclusie dat ze ‘een eigen app moeten hebben’. Wanneer je niet weet of dat überhaupt wel aansluit bij de behoefte van je klant, is dat echter niet de meest efficiënte manier om nieuwe technologie efficiënt in te zetten”, aldus Schneider.

Eerst kijken, dan pas kopen
De deelnemers krijgen veel nieuwe informatie tijdens deze clinic en het is nog niet altijd eenvoudig om de theorie om te buigen naar je eigen situatie. “In kleinere groepen of plenair zie je echter dat het kwartje valt bij veel ondernemers. Vanuit onze rol als adviseur helpen we ondernemers die bezig zijn met de fysieke fitheid van mensen om zich op een andere manier te verdiepen in de klant voordat zij zich direct in alle technologische mogelijkheden storten. Wanneer je weet wat je klanten willen en welke ‘reis' ze doormaken in je club én welke ervaring je hen werkelijk geeft, kun je kijken naar welke technologieën interessant zijn om de customer experience te verbeteren”, legt Schneider uit.

De basis van een digitale strategie ligt bij de customer experience. Allereerst raden we aan om een Customer Journey Map te maken. Dit geeft een helder beeld over de spreekwoordelijke reis van de klant. Als ondernemer kan je deze reis van de klant positief beïnvloeden door je juiste touchpoints in te zetten. Daarbij ga je je ook afvragen welke digitale touchpoints er zijn en hoe je deze in zet. Vanaf dat moment ga je nadenken welke digitale platforms je hierbij kunnen ondersteunen, waardoor je een ecosysteem gaat creëren.

Je klantenroute in beeld
Gezamenlijk schetsen de deelnemers tijdens de clinic hun eigen customer journey map waarbij letterlijk in beeld wordt gebracht hoe de contactmomenten tot stand komen. De route laat zien waar je eventueel nog dingen kunt verbeteren - juist voor verschillende doelgroepen. "De grootste valkuil bij het creëren van deze 'plattegrond' is dat je hem geneigd bent te maken vanachter je bureau, waarbij elk proces feilloos aansluit bij de wens van de klant. Maar vraag het je leden eens. Hoe hoorden zij voor het eerst van je club? Waarom zijn ze er? Voelen zij zich eigenlijk wel aangesproken door de advertenties en communicatiekanalen? Wat we zien in de markt is dat ondernemers het soms lastig vinden om de klant met dergelijke vragen ‘lastig te vallen'. Je zult zien dat ze de aandacht juist prettig vinden en blij zijn te kunnen helpen.

 

Life Fitness helpt uw verder!
Life Fitness organiseert met regelmaat inspirerende clinics met diverse actuele onderwerpen die impact hebben op de fitnessbranche. Kijk voor meer informatie op www.lifefitness.nl

Auteur

Life Fitness Benelux