11 maanden geleden

Resultaten 2022 Basic-Fit, omzet en schuld trekken flink aan

Jeroen Gerats
Mediadeskundige bij bodyLIFE
11 maanden geleden
Per lid leggen Moos en de aandeelhouders er €1,10 op toe op jaarbasis
  • Basic-Fit heeft in 2022 de resultaten flink zien aantrekken, de fitnessketen voelde in 2021 de impact van de coronacrisis. Analisten zagen een omzet van 749,6 miljoen euro, beduidend meer dus dan de 340,7 miljoen euro van het jaar ervoor.
  • Het EBITDA-resultaat steeg naar 384,5 miljoen euro en de onderliggende EBITDA naar 203,8 miljoen euro.
  • Onder de streep een verlies van 3,7 miljoen euro. Dit was in 2021 nog een verlies van 150,0 miljoen euro.
  • Basic-Fit had met 694 miljoen euro wel meer schulden dan de 548 miljoen euro een jaar eerder.
Aan het einde van 2022 had Basic-Fit circa 3,35 miljoen leden en circa 1.200 clubs. Aanvankelijk rekende de keten op 1.250 clubs en 3,5 miljoen leden, maar in oktober werden deze doelstellingen naar beneden bijgesteld. Voor 2023 verwacht men door de omzet grens van 1 miljard te gaan. In het eerste kwartaal zijn er al weer 65 nieuwe clubs bijgekomen en naar verwachting komen er nog 200 bij dit jaar. Dan zullen er eind bvan dit jaar plusminus 4 miljoen mensen sporten.

RENE MOOS, CEO BASIC-FIT:
“2022 was een heel goed jaar gezien de groei van 51% van ons ledenbestand en onze terugkeer naar winstgevendheid. Na twee jaar van lockdowns en overheidsmaatregelen hebben we de gemiddeld aantal lidmaatschappen in onze volwassen clubs terug naar pre-COVID-19 niveaus terwijl ook verhoging van de gemiddelde omzet per lid per maand met 11% in vergelijking met de pre-pandemie niveau in 2019. Het herstel bij onze volwassen clubs en de sterke prestaties bij onze nieuwere clubs toont de kracht van ons bedrijfsmodel en productaanbod, dat voorziet in een groeiende behoefte in samenleving om fit te zijn en een actieve, sociale en gezonde levensstijl te leiden.

We maken goede vorderingen met de uitvoering van ons programma ‘Go for a fitter world’, dat we gelanceerd in 2021. Het komende jaar zullen we verdere stappen zetten om onze doelen voor alle drie te bereiken pijlers: Healthy people, Healthy planet en Healthy communities.
In 2022 breidden we ons netwerk uit met een recordaantal van 185 clubs tot 1.200. In het afgelopen jaar zijn we geopend nog eens 64 clubs en zijn goed op weg om in 2023 minstens 200 clubs te openen, wat in de lijn ligt met onze langetermijndoelstelling om tussen de 200 en 300 clubs per jaar te openen. We blijven daarin flexibel de uitvoering van onze uitrolplannen en zullen macro-economisch en lidmaatschap blijven volgen ontwikkelingen, zodat we het tempo van clubopeningen kunnen aanpassen wanneer dat nodig is. echter, de ledenontwikkeling in de eerste paar maanden van 2023 heeft ons het vertrouwen gegeven om doorgaan met de uitvoering van onze strategie voor versnelde groei. In het jaar tot nu toe, onze ledenbestand steeg met 225 duizend tot 3,575 miljoen lidmaatschappen.

Om de stijgende kosten in 2022 en 2023 het hoofd te bieden, hebben we verschillende wijzigingen aangebracht in de waardepropositie en
lidmaatschapsstructuur voor schrijnwerkers om het gemiddelde rendement per lid te verhogen. Een belangrijk element hierin is ons streven om het totale percentage Premium te verhogen  lidmaatschappen. In 2022 is de Premium-penetratiegraad eind december gestegen naar 34% 23% aan het begin van het jaar. In navolging van de recente introductie van het comfortlidmaatschap van € 24,99 voor nieuwe leden – ter vervanging van het Basislidmaatschap – in Frankrijk en de Benelux, zien we een voortzetting van de sterke schrijnwerkerstrend en een consistent Premium opnamepercentage van meer dan 50%. Wij verwacht daarom in 2023 een continue geleidelijke stijging van de gemiddelde omzet per lid.


 
Basic-Fitjaarcijfers4 miljoen ledenaandelen

 
Gerelateerde artikelen
Auteur

Jeroen Gerats

Bedrijf

bodyLIFE hét grootste fitnessvakblad

Laatste artikelen van dit bedrijf