3 jaar geleden

Norman Soares (1977-2020): gedreven, creatief en inspirerend

3 jaar geleden

In de muziekindustrie was Norman Soares al sinds de jaren negentig een bekend gezicht, maar na het opzetten van Fitfair werd de bevlogen percussionist en gedreven ondernemer ook door de fitnessbranche omarmd. Norman werd door velen getypeerd als een inspirator en een positief ingesteld mens. Enige tijd geleden werd hij getroffen door een hartstilstand en overleed aan de gevolgen daarvan. Wij wensen zijn gezin, familieleden, vrienden, collega's en andere betrokkenen veel sterkte met het verlies van Norman, die slechts 43 jaar werd.

Tien maanden geleden gaf Norman nog een interview aan ons, waarin hij vol enthousiasme vooruitblikte op Fitfair 2019, trots vertelde over zijn road to Fitfair en hoe hij van Fitfair the yearly place to be wilde maken. De missie van de CEO van Fitfair (en Dancefair) was om zich met Fitfair door educatie, inspiratie en participatie te onderscheiden van traditionele fitness- en wellnessbeurzen. 

Als percussionist en muziekschrijver was hij jarenlang actief in de dance-industrie. Hij reisde de hele wereld over, stond op festivals als Mystery Land en Sensation en werkte samen met top dj's als Hardwell, Sunnery James en Ryan Marciano. "Een mooie tijd, maar toen ik vader werd vond ik het tijd om het nachtleven achter mij te laten. Ik heb gelukkig niet de eerste woordjes en stapjes van m'n eerste kind hoeven missen, maar ik wilde meer thuis zijn. Al ben ik geen type dat op de bank hangt", vertelde Norman vorig jaar in ons magazine.

Soares kwam niet uit een ondernemersfamilie, maar had ondernemersbloed wel in zich, merkte hij snel. "Ik heb geen jarenlange studies gevolgd of had geen mensen in mijn omgeving die het pad voor mij hebben geëffend. Ik ben iemand die altijd mijn eigen pad kiest, ben eigengereid. Ik zit altijd vol met ideeën over nieuwe concepten. Als ondernemer wilde ik in touch blijven met de dance-industrie en nadat ik een keer in mijn begin periode als artiest bij het Amsterdam Dance Event was geweest, liep ik tegen een muur op. Een muur waar veel, vooral beginnende, artiesten en songwriters tegenaan lopen: op zo'n event is het ons kent ons. Een ticket kostte toen een paar honderd euro. Het is een gesloten wereld, waar je moeilijk je voet tussen de deur krijgt bij producers en platenlabels. Ik dacht: dit kan anders."

Gouden formule
Hij besloot een concept te starten waarbij hijzelf de deur opent voor anderen. Een kwaliteitsevent maar toch laagdrempeliger en veel goedkopere entreekaarten. Dat werd Dancefair. "Ik wilde een conferentie en een beurs ineen organiseren voor de dance-industrie. Je hebt in alle branches veel beurzen en conferenties, maar je mist vaak een bepaalde dynamiek. Op beurzen loop je langs alle standjes, waarbij men producten promoot en het liefst wil verkopen. Maar je ziet tegenwoordig producten al vaak online staan, met reviews, voordat die nog op een beurs gepromoot worden. Conferenties daarentegen hebben een stoffig imago: sprekers in een grote hal, waar iedereen onderuit hangend zit."

"Ik zie het zo: als je op het conferentiedeel van een branche-event, met keynote sprekers, workshops of masterclasses, geïnspireerd wordt en je loopt dán de beursvloer op, dan zit je een andere state of mind. Het heeft te maken met het momentum, zoals ik dat noem. Je moet in the mood komen om iets te kopen. De gouden formule voor een kwaliteitsevent is in mijn ogen: kennis kunnen delen, ruimte bieden om te netwerken en een dynamische beursvloer creëren."

De 'gouden formule' van Dancefair werd door Soares ook met succes overgeheveld naar Fitfair. "We blijven als organisatie en event groeien, met steeds meer bezoekers en aandacht. We werken met nagenoeg alle grote spelers in de fitnessbranche samen. Zo zijn Matrix, Life Fitness, Panatta en NL Actief belangrijke partners voor ons. Uiteindelijk moet je ook de handen ineenslaan met de industrie om de leading beurs te worden in de markt. Samen moeten we de branche in beweging houden en bruggen slaan met PT'ers, vaak jonge, enthousiaste ondernemers, en natuurlijk sportschoolhouders, waarvan een aantal al jaren in het vak zit en voor nieuwe uitdagingen staat. We willen alle professionele kennis uit de fitnessbranche onder één dak verzamelen en die delen met de markt. Fitfair moet de branche een spiegel voorhouden en een springplank bieden voor vers ondernemersbloed en de fanatieke sporter. Bezoekers aan Fitfair moeten thuis komen en denken: hier heb ik echt wat aan gehad. Fitfair moet ook een bepaalde beleving creëren. We zijn er trots op dat we in drie jaar tijd de grootste beurs in Nederland zijn geworden voor de fitnessbranche en fanatieke sporters. Ik ben ook heel blij dat NL Actief bij ons de ledenvergadering gaat houden dit jaar. Fitfair moet the yearly place to be worden voor fitness professionals. We zijn goed op weg, toch?"


Online herdenkingsalbum Norman Soares
Het team van Fitfair heeft een online herdenkingsboek geopend voor Norman Soares. Op deze pagina kun je zelf reacties, persoonlijke verhalen, foto´s en herinneringen plaatsen. Dit is tot en met 14 augustus mogelijk. Deze reacties zullen worden gebundeld in een album en overhandigd aan zijn vrouw Martine en de kinderen Storm, Jade en Julian.

U kunt uw steun betuigen via deze LINK

Norman SoaresFitfair
Gerelateerde artikelen