6 february 2020

Club van de Maand: Jeroen Maas Sports Company: ‘Doe niet interessant, wees geïnteresseerd’

6 february 2020
Jeroen Maas Sports Company (JMSC) in Hoofddorp bestond op 17 december 2019 dertig jaar. Een mijlpaal voor Jeroen Maas (62). Na veertig jaar in de fitnessbranche te hebben gewerkt deed hij een stapje opzij en droeg de dagelijkse leiding over aan de clubmanager Ingrid Bouwmeester. Wij spraken met Jeroen over hoe JMSC al jaren standhoudt in de ‘vechtmarkt’, zijn rol als gastheer voor klanten, zijn kennis over gezonde leefstijl en revalidatie en over zijn passie voor het vak.

Wie op YouTube naar ‘The story of JMSC 1989-2019’ zoekt, krijgt een bijzonder inkijkje in het leven van fitnessondernemer Jeroen Maas. Hij groeide op in hartje Amsterdam en woonde met het gezin boven de banketbakkerij van zijn ouders in de Damstraat. We zien hoe Jeroen zich van 12-jarige zaterdaghulp bij zijn vader opwerkt tot succesvol ondernemer in de fitnessbranche.

Jeroen is zijn carrière begonnen in de horeca na de hotelvakschool te hebben afgerond. Toen hij in 1983 zijn been brak en fysiotherapie en hersteltraining volgde, werd hij getriggerd om meer te doen met sport. De sportwereld beviel hem en in 1989 besloot Jeroen samen met Wim Aarts de Executive Fitness Club op te zetten in Nieuw Vennep. Een voor die tijd luxe fitnessclub met professionele begeleiding en nieuwe apparatuur. In 1994 kocht Jeroen de aandelen van Aarts en startte hij in Hoofddorp Jeroen Maas Sports Company.

Tegen de stroom in
“Ik had in 1989 een fitnessruimte van 100 m2. Ik gaf daarin small group lessen met veel beleving en groepsgevoel. Dat liep goed. We hadden toen al hartslagmeters en wearables. De hartslagmeters van toen kostten 450 gulden en gaven één getal aan. Ik kocht loopbanden en gedigitaliseerde fietsen in Engeland, wat werd afgeraden door kenners. ‘Dat gaan Nederlanders niet gebruiken’, zeiden ze. ‘En je moet het geen cardio fitness noemen, want ’cardio’ is een ziekenhuisterm en wordt aan ziektes gelinkt’. Maar mijn visie was: ‘soms moet je tegen de stroom in roeien’.

Inspireren en kansen zien
Jeroen deed kennis en ervaring op in de Verenigde Staten, waar hij met acteur en bodybuilder Lou Ferrigno (de Hulk) en Arnold Schwarzenegger in contact kwam. “Ik heb vanaf 1994 ook verschillende gyms bezocht in de VS. Daar was personal training al een trend. Niemand ging zomaar fitnessen, 70 procent deed dat met een personal trainer. Daar liep je een gym in en zag je op een muur wel 90 foto’s hangen van de beschikbare, gespecialiseerde trainers. Personal training is nu de core business bij JMSC.”

JMSC is aangesloten bij de Vereniging Exclusieve Sportcentra (VES). “We delen kennis met daarbij aangesloten fitnessondernemers en maken elk jaar een studiereis naar de mooiste fitnessclubs in verschillende landen. Nieuwsgierig, geïnspireerd blijven en hard werken, laat je nieuwe kansen zien. Dat haalt het beste in mijzelf en mijn team naar boven.”



Blijven leren
Door de opkomst van de goedkopere fitnessclubs en de economische crisis besloot Jeroen in 2012 nieuwe opleidingen te volgen om zichzelf met JMSC te onderscheiden van prijsvechters. “Er kwamen drie Basic Fits in Haarlemmermeer, daar konden complete gezinnen voor 15,95 euro fitnessen. Die ontwikkeling kostte mij bijna de kop. Ik moest mensen een reden geven om naar JMSC te blijven komen, voor die 60 euro per maand. Mijn toegevoegde waarde was gastvrijheid en mijn kennis op het gebied van trainingsbegeleiding. Om mijn kennis verder te vergroten heb ik acht opleidingen gevolgd, waaronder Mylogenics, een effectieve test- en trainingsmethode bij blessures, revalidatie en prestatieverbetering. Ik ging de schoolbanken in en zat daar tussen jongens en meiden die dertig jaar jonger waren. Dankzij de opleidingen heb ik in de afgelopen vijf jaar meer geleerd dan in al die jaren ervoor.”

Oprechte aandacht
De reden van de forse groei van JMSC, nu 2000 m2 en meer dan 1200 clubleden, is volgens Jeroen de aandacht voor de klanten én voor de medewerkers. “Veel jongeren van nu vinden dat erg moeilijk. De oprechte aandacht in één op één gesprekken leer je niet op school en het is anders dan contact via social media. Oprechte aandacht geven is een kunst. Ik heb het gastheerschap geleerd in de horeca en is in mijn ogen onmisbaar in de fitnessbranche. De fitnessclub moet je zien als een café of restaurant waar je rondloopt in de bediening. Dat is een dynamisch proces. Continu in contact blijven met je klanten en inspelen op behoeften.”

Kennis delen met anderen
Jeroen is trots op wat hij heeft bereikt en opgebouwd. Zijn kennis en ervaring deelt hij nu ook geregeld met collega-ondernemers, bedrijven en op hogescholen. “Vaak willen studenten weten hoe het is om al veertig jaar in de fitnessbranche te ondernemen. Hoe ga je met de veranderende markt om? En wat is er allemaal veranderd? Concepten van vroeger komen weer terug. Ik ben pas geleden met Matrix op een studiereis naar Londen gegaan. Je ziet daar overal kleinschalige clubs en boutique studio’s verschijnen, maar die werden in de jaren tachtig ook al opgezet in Nederland. Er is nieuwe apparatuur bijgekomen, waar vooral op details en software wordt geïnnoveerd. Krachttraining met losse halters is nooit weg geweest, maar we hebben nu veel meer kennis om daar per persoon de juiste training voor op te bouwen.”

De passie blijft
Als ondernemer deed Jeroen twee jaar terug een stapje opzij. “Ik ben trots op wat ik heb neergezet. Ik zeg altijd: doe niet interessant, wees geïnteresseerd. Een clubmember kwam pas geleden naar mij toe en gaf me een papiertje met een trainingsschema dat ik 40 jaar geleden voor hem had gemaakt. Ik was toen 21 jaar, hij 33 (nu 73). Het is niet meer van deze tijd om ergens veertig jaar te werken of veertig jaar naar dezelfde bakkerij of slager te gaan. Daarom is onze band speciaal. Een voorbeeld van hoe je als ondernemer met klanten wil samenwerken. En dat kan alleen wanneer je enthousiast, betrokken en leergierig bent en blijft.”

club van de maand
Gerelateerde artikelen