Zumba – Een compleet aanbod

InNOVATIONS I Zumba update

I body LIFE 1I2010

e initiatiefnemer van dit alles is Rob Geurts, eigenaar van Gold’s Gym. Hij is vorig jaar letterlijk met het Zumba-virus besmet geraakt. “Ik zag hoeveel impact Zumba op de deelnemers had. Na de lessen kwamen ze allemaal naar buiten met een grote smile op hun gezicht en dacht wow. Dit is het helemaal.” Sindsdien is het aantal Zumba-lessen bij Gold’s Gym alleen maar toegenomen en worden er momenteel 22 Zumba-lessen per week gegeven.

Hype of..?

Rob ziet Zumba wel als een blijvertje. “In de 25 jaar dat ik actief ben in de fitnesswereld, heb ik heel veel nieuwe ontwikkelingen aan mij voorbij zien komen. Veel zaken daarvan hebben het niet gehaald.” Rob noemt als voorbeeld Tae Bo, dat een tijdje mateloos populair is geweest. “Maar daar hoor je nu niks meer van. Zumba daarentegen zal net als spinning vast onderdeel gaan uitmaken van de groepslessen in fitnesscentra”, is de overtuiging van Rob. Hij denkt dat Zumba een begrip/merk gaat worden in de fitnesswereld en geassocieerd wordt met plezier en fun. “Iedereen van jong tot oud kan aan Zumba meedoen. Bij het hoofdkantoor van Zumba in Miami worden steeds nieuwe varianten ontwikkeld op de Zumba-lessen zoals o.a. Zumba voor kinderen en Zumba voor de actieve volwassen ouderen. Samen met een team van mensen hebben we de schouders eronder gezet om Zumba in Nederland populair te maken en dat er voldoende gecertificeerde instructeurs worden opgeleid. Daarnaast zijn we begonnen met de officiële kleding van Zumba te importeren. Gold’s Gym vormt in Nederland het middelpunt van de Zumba-kleding en accessoires en kan direct gekocht worden bij Gold’s Gym, maar het kan ook via onze webshop worden besteld. Wij zijn de officiële importeur en distributeur voor de Zumba-kleding in de volgende landen: Nederland, Duitsland, Engeland, Ierland, Schotland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Zwitserland, Oostenrijk, Polen, Slovenië, Slowakije, Rusland. Daarnaast heb ik nog een partner in België, die verantwoordelijk is voor de landen België, Tsjechië, Bulgarije, Frankrijk, Kroatië, Cyprus, Spanje, Oekraïne, Portugal, Griekenland, Italië en Frankrijk. In België loopt de Zumba-kleding net zo goed als in Nederland. De samenwerking met mijn partner Nick Walbers in België loopt uitstekend. Hij is ook eigenaar van Sportorders, een bedrijf gespecialiseerd in sportvoeding en hij verkoopt deze producten zowel online als via de sportcentra. Walbers verkoopt de Zumba-kleding via de website www.zumbashop.be. “Momenteel zijn we bezig met Duitsland. Op de komende FIBO 2010 gaan we met de Zumba-kleding groots uitpakken,” verzekert Rob. In principe willen we in alle landen een distributeur hebben, waarbij de coördinatie bij ons ligt.

Organisatie

“De afgelopen maanden is een hectische tijd geweest,”verzucht Rob. “Het hele Zumba gebeuren is in zo’n stroomversnelling gekomen, dat we nauwelijks tijd hadden om de organisatie goed op poten te zetten. Inmiddels hebben we de organisatie helemaal rond zowel voor de Zumba-opleidingen als voor de Zumba-kleding.” Rob wordt bijgestaan door een team van deskundige mensen zoals Job van Oostrum, mede-eigenaar van Healthclub Gold’s Gym, die het zakelijk gedeelte van Zumba voor zijn rekening neemt. Van Oostrum: “Veel tijd gaat zitten om illegale Zumba-lessen en muziek aan te pakken. Sommige fitnesscentra denken slim te zijn en schrijven bijvoorbeeld Zumba met een S. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de internationale betrekkingen betreffende landen die geen lid zijn van de EU. Dit moet goed geregeld en georganiseerd worden ten aanzien van contracten, distributie en leveranties. Ook zal ik nauw betrokken worden bij Zumba Europa, dat hier straks een eigen kantoor krijgt met een eigen ingang en deels door ons en deels door Zumba Amerika bemand gaat worden. Nu hebben de Amerikanen weinig notie wat zich op de Europese markt afspeelt. Gezamenlijk zorgen we ervoor dat Zumba in Europa goed in de markt wordt gezet en illegale activiteiten direct worden aangepakt,” aldus Van Oostrum.

Zumba-kleding

“De populariteit van de Zumba-kleding is in het afgelopen halfjaar enorm toegenomen”, constateert Rob. “Kleding hoort bij Zumba en is volgens mij een merknaam geworden wat past in het rijtje Nike, Adidas en Reebok. De Zumba-kledinglijn beperkt zich niet alleen tot T-shirts, maar het is een complete lijn kleding met T-shirts, hesjes, topjes, broeken enz. De kleding is gemaakt om lekker in te kunnen bewegen en is vervaardigd uit speciale stof (parachute stof) voor een optimaal draagcomfort. De kleurrijke ontwerpen, Zumbawear bestaat meestal uit felle kleuren gecombineerd met donkere kleuren dragen nog een extra bij aan het Zumba-gevoel. In onze Zumba-lessen zie je steeds meer deelnemers met Zumba-kleding. Sommige alleen met een T-shirt, terwijl anderen een complete outfit hebben.

Het dragen van de Zumba-kleding beperkt zich overigens niet alleen meer tot de Zumba-lessen, ook bij andere fitnessactiviteiten wordt de Zumba-kleding steeds meer gedragen. Vandaar dat we de Zumba-kleding gaan profileren onder de noemer Zumba-fitnesswear met daarbij een collectie accessoires. Haarbandjes en armbandjes zijn erg populair bij Zumba.

Andere accessoires die er ook nog zijn buiten de danskledij zijn: Zumba Toning Sticks, deze kun je kopen als je bepaalde spieren extra wil stimuleren bij het Zumba-dansen en brengen het dansen op een hoger niveau. Verder Zumba rugzakken, sleutelhangers, stickers, handtassen, halskettingen enz. Binnenkort komt er ook een eigen schoenenlijn. De ontwerpen komen uit Amerika, die door een eigen team van ontwerpers worden gecreëerd. De kleding wordt vervaardigd in Columbia, waar de roots van Zumba voor een deel liggen. Vier keer per jaar komt er een nieuwe collectie, die steeds uitgebreider wordt en ook inspeelt op kinderen en actievere ouderen. Momenteel bestaat de collectie uit zo’n 20 verschillende shirts en 10 verschillende broeken. De prijs vindt Rob betaalbaar. “We rekenen de dollarprijs als europrijs. Een topje van 19,95 dollar, kost hier 19,95 euro. Kleding is online te bestellen of direct te koop in de shop van Gold’s Gym in Nieuwegein of bij de 5 sportzaken van Topshelf waar we een exclusieve deal mee hebben. Een ander kanaal waar Zumba-kleding gekocht kan worden is via de ZIN-member. Dit zijn de gecertificeerde Zumba instructors die 20% korting krijgen op de kleding. Om te kunnen bestellen als ZIN-member, moeten ze zich hier eerst aanmelden. Na controle van de registratiegegevens krijgen ze van ons een bevestiging dat ze als ZIN-member staan geregistreerd en met korting kunnen bestellen. Speciaal voor deze ZIN-member hebben we een salespakket ontwikkeld bestaande uit een assortiment goedlopende kleding op een standaard waar 50 stuks kleding aan kunnen hangen en een uitrolbare banner. Voor dit pakket betalen ze naar gelang de inhoud tussen de twee- en drieduizend euro, dat ze hier in Nieuwegein op kunnen halen. Na een bepaalde periode kunnen ze dit pakket terugbrengen en krijgen het bedrag wat het pakket heeft gekost teruggestort + de winst. Het leuke aan dit pakket is dat een ZIN-member die bij een fitnesscentrum werkt op een actieve manier Zumba- kan promoten en bovendien er nog wat extra mee kan verdienen. Ons doel is om zoveel mogelijk van deze pakketten in de markt te zetten om de Zumba-kleding breed te promoten. De meeste fitnesscentra hebben niet echt een kledingshop en kunnen nu met dit pakket een stukje aan promotie doen zowel voor Zumba als voor hun eigen centrum.”

Opleidingen

De Zumba-opleidingen worden sinds kort ook gecoördineerd vanuit Nieuwegein. Verantwoordelijk voor de coördinatie is Lars Wensink in het dagelijks leven dansleraar, coach en choreograaf, die eigen studio heeft waar ook Zumba wordt gegeven. Lars vormt het aanspreekpunt van alle Zumba workshops die in Nederland worden gegeven en als een van de ZES-instructors (Zumba Eduction Specialist) leidt hij ook ZIN-members op. Hij doet dat samen met twee andere ZES-instructors: Jaromir Cremers die de workshops in België en andere landen doet en Marlon Connor die de speciale workshops: Zumba-Toning, Aqua-Zumba en Zumba Gold geeft. Lars: “De workshops lopen storm en kunnen geboekt worden via www.zumba.nl. Op deze website staat ook aangegeven op welke locaties de workshops plaatsvinden en in welke taal. Let op, alleen Zumba-instructeurs met een van Zumba Amerika afkomstig certificaat zijn officiële Zumba-instructeurs. Instructeurs met een certificaat zijn te vinden op www.zumba.nl. Omdat er nog weinig ZES-instructors zijn in Europa komen de meeste uit Amerika. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de locaties, die centraal gelegen en zijn en voldoende ruimte hebben. Gemiddeld nemen zo’n 50 tot 55 mensen deel aan de Zumba Basic Steps Level 1, die 2 dagen duurt. Alle andere vervolgworkshops duren 1 dag. De deelnemers aan de workshops krijgen na afloop een syllabus waar alle informatie nog eens uitvoerig staat beschreven staat en een dvd-pakket en muziek cd. Als ze eenmaal hun certificaat hebben, dan kunnen de ZIN-members zich laten registreren op de website van Zumba. Daar betalen ze een gering bedrag per maand voor en dan kunnen ze ook bepaalde zaken met korting aanschaffen of promotiemateriaal downloaden.” Lars merkt dat er veel vraag is naar Zumba Instructors. In Nederland en België zijn er inmiddels 3000 instructeurs opgeleid. In principe kan iedereen zich aanmelden voor de workshops. Er worden geen specifieke eisen gesteld. Ervaring in het geven van groepslessen is uiteraard een pre. Daarnaast is enthousiasme een belangrijk gegeven. Daar staat of valt in feite het succes van een goede Zumba-les mee. Wij proberen de kwaliteit van de Zumba-instructors zo goed mogelijk te bewaken door tijdens de workshops feedback te geven. Daarbij kunnen ze altijd met vragen bij ons team terecht. Slim is ook om een Zumba-les te volgen of te gaan kijken bij een dansschool waar Zumba wordt gegeven. Van belang is dat Zumba op een goede manier wordt gegeven en alles technisch goed wordt uitgevoerd, maar de hoofdmoot is plezier en fun. Elke les moet een feestje zijn. Dat is een van de drijfveren van Zumba. Belangrijk is ook dat de instructeur zijn eigen identiteit houdt. Het mooie van Zumba is dat je eigen les kunt opbouwen. Er komen ook steeds meer programma’s bij. Afgelopen september hebben we Zumba Aqua geïntroduceerd. Waarom Zumba zo succesvol is, daarover heeft Lars wel een mening: “Zumba is fun en gemakkelijk toegankelijk. Iedereen van jong tot oud kan in zijn eigen tempo meedoen. Zelfs mensen in een rolstoel. Laatst hebben een workout gedaan in een verzorgingstehuis en de mensen daar reageerden razend enthousiast.“ Lars verwacht dat Zumba Gold heel populair wordt. Dat ontwikkeld is voor de actieve oudere volwassenen en voor degene die langzaam conditie willen opbouwen. Dit programma is ook uitermate geschikt voor mensen met overgewicht. Kortom Zumba is plezier, fun en voor een brede doelgroep geschikt. Join the party.

Loet van Bergen

Zumba update I InNOVATIONS

body LIFE 1I2010 I

business I news

NEWS

Fitness in Business

AALO professional Clubs

AALO komt dit jaar met een nieuw kwaliteitsmanagementsysteem. Middels het AALO Professional Clubs-systeem kun je meer dan eenvoudig je sportclub managen op gebied van marketing, sales, retentie, personeelsmanagement en kwaliteitsmanagement. Professional Clubs© geeft u zeer veel handvatten om uw organisatie zo optimaal mogelijk te managen en zorgt voor mooi en snel te creëren marketing middelen, een professionele uitstraling via het Professional Clubs© portaal, voorge-schreven events, handboeken voor personeel, balie, sales en meer, tabellen waarin u diverse zaken kunt meten en ga zo maar door. Voor een vrijblijvend informatief gesprek, van circa 40 minuten, komen wij graag langs!

Voor een afspraak kunt u bellen met: 0224-224124.

Artros introduceert nieuwe trainingsmethode

FreeMotion Incline Training resulteert, door toename in de spierkracht, bij lagere snelheden in een 7-voudige toename van de vetverbranding op level ondergrond terwijl de hartslag ruim tot in de trainingzone van 60-85% verhoogd wordt. Voor meer informatie betreffende FreeMotion Incline Training kunt u contact opnemen met Artros BewegingsCentrum, Heliumstraat 9, 7463PL Rijssen, T:0575-431141, info@artros.nl, www.artros.nl.

”So You Wanna be a Presenter?” 2010 van start!”

De International Presentercontest van Train the Trainers gaat weer beginnen. Instructeurs die graag op het podium willen presenteren krijgen hier de kans. Na inzenden van een les op DVD of video worden 6 finalisten geselecteerd die 15 mei tijdens het EFAA-congres hun skills kunnen laten zien. De prijzen zetten de winnaar meteen op de kaart als presenter.

Voor meer informatie:

www.trainthetrainers.nl 

Fit!vak stelt accountmanager aan

Fit!vak heeft haar team uitgebreid met een accountmanager. Matthijs Westerbeek is het nieuwe aanspreekpunt voor leden van de branchevereniging én potentiële leden. Met de functie van accountmanager wil Fit!vak haar dienstverlening verder verbeteren en professionaliseren en de betrokkenheid van haar leden bij Fit!vak versterken. Als accountmanager bezoekt Matthijs Westerbeek leden en luistert hij naar hun vragen, wensen en dilemma’s. Hij houdt markttrends in de gaten. Deze trends én de vragen en wensen gaat hij vertalen naar concrete activiteiten waar de leden van Fit!vak baat bij hebben. Hij zal onder meer regiobijeenkomsten, seminars en congressen voor leden gaan organiseren. Zo creëert hij ook meer betrokkenheid tussen de leden onderling en tussen leden en Fit!vak. Matthijs Westerbeek gaat ook de communicatie met potentiële leden inkleuren. Hij legt contact met potentiële leden, inventariseert hun behoeften en zal het belang en de meerwaarde van het lidmaatschap van de branchevereniging Fit!vak uitdragen.

”TTT en Hip ‘N Thigh werken samen voor strakke benen!”

Deelnemers aan de TTT SHAPE-opleidingen krijgen in het vervolg een gratis Hip ‘N Thigh. Deze samenwerking is om de oefeningen die geleerd worden nog effectiever te kunnen maken. De cursisten kunnen vervolgens de Hip ‘N Thigh op hun club introduceren en daar succesvolle lessen mee geven. Het product, ontworpen door Alain Hulspas, is een aanwinst in de spierversterkende lessen. Daar waar dynabands en tubings bij veel oefeningen wel effectief maar onpraktisch zijn biedt de Hip ‘N Thigh gemak en effectiviteit.

Keiser Europe wordt The Sports Company

Keiser Europe is sinds 2005 distributeur van diverse merken hoogwaardige sportgerelateerde producten. Omdat de focus al lang niet meer alleen op de Keiser apparatuur ligt, wordt de bedrijfsnaam per 1 januari 2010 The Sports Company. Naast de succesvolle pneumatische fitnessapparatuur van Keiser is The Sports Company ook leverancier van Maximuscle en van OMNI. Maximuscle levert hoogwaardige sportvoeding, gebaseerd op uitgebreid onderzoek op universiteiten. De producten worden ontworpen met speciale doelstellingen voor ogen: van langer achterelkaar sneller kunnen hardlopen zonder moe te worden en sterker worden en meer kracht krijgen tijdens het sporten tot grotere biceps, bredere schouders en vetverbranding. Onder de merknaam Omni vindt u bij The Sports Company een grote range van hoogwaardige accessoires met betrekking tot functioneel

trainen. Gebruikers van Keiser apparatuur, maar ook gebruikers van andere merken krachtapparatuur zullen in de Omni shop alle accessoires vinden om de mogelijkheden van hun apparatuur volledig te benutten.

Meer info: www.thesportscompany.nl

Powerhoop draait op volle toeren

De Powerhoop, die pas eind vorig jaar zijn weg heeft gevonden van Noorwegen naar Nederland is inmiddels al een reusachtig succes. Fitness enthousiastelingen zijn massaal gevallen voor de kleurrijke, zware hoepel. Anders dan de kleine, lichte plastic hoepels uit de jaren vijftig, zijn Power-

hoops bijzonder effectief in het versterken van buik- en onder-rugspieren. Bij regelmatig gebruik zorgen Powerhoops voor gewichtsreductie, een smallere taille, verminderde onderrug-pijn en een verbeterde coördinatie. Eerst verkocht vanuit een garage in Zutphen, worden Powerhoop be-stellingen nu door een van de grootste en meest professionele distributiecentra van Nederland behandeld. Alle maten zijn nu ruimschoots voorradig en verkrijgbaar voor zowel consumenten als voor fitnesscentra en andere professionele instellingen. Voor deze laatste groep gelden ook groothandelskortingen. Voor meer informatie zie www.powerhoopshop.nl

WaterPower Bal

Een nieuw en revolutionair concept in functionele training. De bal wordt met water gevuld waardoor de bewegingen van de bal centrifugaal worden. Deze kunnen gereguleerd worden door meer of minder water in de bal te doen, hierdoor is de bal voor veel trainingsprincipes geschikt. Door het materiaal is de grip zeer goed. Maat ongeveer 50 cm, belastbaar ge-wicht 200 kg. Wordt geleverd zonder water. www.bodybow.nl

Juliën/b-Cat team loopt RopaRun

Het hoogteteam van Juliën/b-Cat is zich al druk aan het voorbereiden op de grootste estafetteloop ter wereld die in het Pinksterweekend wordt gehouden. Het team bevat maar liefst 25 personen die op verschillende fronten actief moeten zijn. Zo zijn er chauffeurs, verzorgers, navigators, fietsers en lopers nodig om het tot een goed eind te brengen. De RopaRun start in Parijs en de finish is op de Coolsingel te Rotterdam. De afstand die overbrugd moet worden is maar liefst 530 kilometer. Het team bevat 8 lopers die de 530 kilometer moeten afleggen. Al met al een hele zware belasting, want grofweg kun je stellen dat er zaterdagavond gestart wordt en dat de finish maandagmiddag zal zijn. Dit betekent zo`n 44 uur ononderbroken in de weer zijn. Het gehele team loopt echter met de motivatie die dieper is als enkel en alléén prestatie leveren. Er wordt gelopen voor zorg aan mensen met kanker, onder het motto: “Leven toevoegen aan de dagen, waar geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven”.

Kijk op www.hoogtetraining.eu voor meer informatie.

news I business

nr5 2019
nr4 2019
nr3 2019
nr2 2019
nr1 2019
nr10 2018
nr9 2018
nr8 2018
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009