Zorgverzekering en fitness – Fitness in het zorgpakket

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2010

economics I Zorgverzekering

I body LIFE 1I2010

Blijf fit met Menzis

Als zorgverzekeraar stimuleert Menzis een gezonde leefstijl. Daarom heeft Menzis het Fit & Actief Ledenprogramma ontwikkeld. Een programma boordevol gezonde activiteiten. Leden van Menzis kunnen hierdoor op een voordelige manier kennismaken met bewegen en gezond leven. Een van de voordelen die Menzis haar leden biedt, is korting bij diverse sportscholen in Nederland.

10% korting op een jaarabonnement

en geen inschrijfgeld

Menzis heeft met verschillende sportscholen in Nederland afspraken gemaakt over een structurele korting. Zo ontvangen Menzis-leden het hele jaar door 10% korting op een jaarabonnement en betalen zij geen inschrijfgeld. Door deze samenwerking met sportscholen wil Menzis haar leden stimuleren meer te gaan bewegen. Inmiddels doen meer dan 100 sportscholen mee aan deze actie.

Om gebruik te kunnen maken van de actie kunnen Menzis-leden een FitnessBon aanvragen op www.menzis.nl/ledenvoordeel. Bij inlevering van de bon en op vertoon van de Menzis-zorgpas ontvangen zij de korting.

Collectieve verzekering voor sportscholen

Naast korting voor leden op fitness heeft Menzis met verschillende sportscholen collectieve contracten afgesloten. Dit zorgt ervoor dat leden van de sportschool korting krijgen op hun ziektekostenverzekering bij Menzis. Daarnaast biedt deze verzekering ook nog extra vergoedingen op het gebied van bewegen, zoals Sport Medisch Advies. Niet alleen uw leden profiteren. Ook u als sportschoolhouder en uw medewerkers kunnen profiteren van een collectieve overeenkomst met Menzis.

Wilt u een collectief contract met Menzis afsluiten voor uw leden, of wilt u meedoen met de Fit & Actief 10% kortingsactie? Neem dan contact op met de Bedrijvendesk van Menzis, via telefoonnummer 088 222 47 70.

Maetis ConditieCoach

Maetis is geen verzekeringsmaatschappij maar een Arbo-dienst. Wel biedt deze organisatie ondersteuning in het fit houden en blijven van uw medewerkers.

Bewegen is goed voor iedereen, want fittere medewerkers presteren beter en gaan met meer plezier naar hun werk. Wilt u ook preventief aandacht besteden aan de gezondheid van uw medewerkers? Met het beweegprogramma MijnConditieCoach krijgt u de zaak zeker in beweging!

Wat doet Maetis voor uw medewerkers?

Het individuele beweegprogramma MijnConditieCoach helpt uw medewerkers aan hun conditie te werken. De preventiecoach van Maetis neemt uw medewerker daarvoor allereerst een fit-test af. Het testrapport wijst de ‘actuele leeftijd’ (de ‘Body Age™’) en de ‘haalbare leeftijd’ van het lichaam uit. Hierna kan uw medewerker aan de slag met een maatwerk beweegprogramma. Met als doel om de ‘haalbare leeftijd’ veilig en verantwoord, en in eigen tempo te bereiken. Bovendien bepaalt de medewerker zélf wanneer, waar en hoe (fietsen, hardlopen, fitnessen, roeien) hij wil bewegen.

De fit-test meet de ‘echte leeftijd’

Als start van het beweegprogramma MijnConditieCoach stelt de Maetis-preventiecoach bij iedere deelnemer de conditie vast via een fit-test. Deze fit-test doen Maetis op uw eigen locatie. Het testrapport berekent de ‘Body Age™’ aan de hand van vijf testonderdelen: vet- en vochtpercentage, lenigheid, uithoudingsvermogen, bloeddruk en spierkracht. Bij mensen met een minder goede conditie is de berekende ‘Body-Age™’ doorgaans hoger dan hun echte leeftijd. MijnConditieCoach berekent voor hen het beweegprogramma om die jaren er weer af te trainen, tot het optimale niveau.

Persoonlijk trainingsadvies

De Maetis-preventiecoach bespreekt met de deelnemer de testresultaten én het aanbevolen persoonlijke trainingsadvies om de ‘Body-Age™’ te verlagen. Deze resultaten kan de deelnemer nog eens teruglezen in een rapport. Zo nodig geeft de preventiecoach uw medewerker advies om een aanvullend medisch onderzoek te doen. Aan de hand van de persoonlijke voorkeuren van de medewerker (welke sport, hoe vaak, hoe intensief) stelt Maetis een compleet beweegprogramma voor hem samen. Voor meer informatie: www.maetis.nl

economics I Online netwerk

Een overzicht van de belangrijkste social media, met toepassingsmogelijkheden! @Twitter: Hyves is zó 2009!

Beheer jij of een collega al de clubhyve, LinkedIn-groep, Facebook en/of Twitter van jouw bedrijf? Zo niet; start daar na het lezen van dit artikel mee! Het is online, snel, gratis en kan veel geld opleveren! Bijvoorbeeld in 1 actie € 10.000,- (kosten: € 150,-).

en social medium is kort samengevat: Een online platform waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen.

Je kunt hierbij denken aan (mini)blogs, fora en sociale netwerken zoals Hyves, LinkedIn, Facebook en Twitter. De grootste klantenbinder volgens onderzoeken van o.a. IHRSA is de interactie tussen leden onderling. Het succes van deze online media zit hem óók in de interactie tussen de gebruikers, ook wel web 2.0 genoemd.

Een simpel optelsommetje om op dit gezamenlijke belang in te spelen; jouw leden online bij elkaar brengen op één of meerdere social media. Door ze online met elkaar te laten communiceren zal de retentie verbeteren.

Mijn leden zitten

niet op Hyves

Het fenomeen social media is het laatste decennium ontstaan én doorontwikkeld. De profielenwebsite Hyves is in Nederland één van de voorlopers, bestaat sinds 2004 en heeft 6 jaar later een bestand met ruim 9,5 miljoen profielen gecreëerd. Daar komen maandelijks gemiddeld 100.000 profielen bij.

Door deze toenemende vraag van consumenten om elkaar online te ontmoeten zijn er ondertussen flink wat social media bijgekomen. Sterker nog, het is zelfs mogelijk zelf een social medium te starten. Bijvoorbeeld voor de klanten van jouw bedrijf! Deze marktwerking heeft in ieder geval tot een duidelijke scheiding geleid. Of je nou 12 of 55 jaar bent, man of vrouw, homo of hetero, sportief bent of overgewicht hebt, er is altijd een passend social medium! Het argument: Mijn leden zitten niet op Hyves telt dus niet langer meer.

Een overzicht van de belangrijkste vier gratis social media:

Hyves

Hyves is een Nederlandse profielensite die ook voornamelijk door Nederlanders wordt gebruikt. Naar verwachting schiet het aantal profielen in 2010 over de 10 miljoen heen!

Doelgroep: Hyves is er voor iedereen. In de praktijk maken vooral jongeren tussen de 10 en 25 jaar actief gebruik van Hyves. Maar ook de 40-plusser is hier heel goed te bereiken; er zijn 1,6 miljoen profielen van 40-plussers!

Toepassing: Als bedrijf heb je de mogelijkheid een ‘groep’ aan te maken. Dat is een pagina waar consumenten zich met hun eigen profiel kunnen aansluiten. Als beheerder kan je o.a. het bedrijf kort profileren, foto’s en filmpjes plaatsen, berichten rondsturen aan alle leden en blogs plaatsen. Daarnaast kun je heel doelgericht adverteren d.m.v. banners voor een heel gunstig tarief.

Facebook

Facebook is net als Hyves een profielensite, maar dan internationaal georiënteerd. Begin 2010 maken er ruim 350 miljoen consumenten wereldwijd gebruik van dit Amerikaanse platform. Sinds de lancering van de Nederlandse versie in 2008 hebben ruim 1,5 miljoen Nederlands een profiel aangemaakt. Opvallend; in bepaalde regio’s wordt er beduidend meer gebruik gemaakt van Facebook dan Hyves. De vraag is of deze trend zich in het nieuwe decennium doorzet.

Doelgroep: net als Hyves in principe iedereen. In de praktijk zijn de meest actieve gebruikers hoger opgeleiden, internationaal georiënteerde mensen en mensen die internationale contacten willen onderhouden. Het imago is hipper dan dat van Hyves.

Toepassing: als bedrijf heb je net als bij Hyves de mogelijkheid om een ‘groep’ aan te maken met min of meer dezelfde functies. Vraag je bij het aanmaken van de groep van te voren af of je in het Nederlands of Engels wilt communiceren.

Twitter

Twitter is een website waar je op een eigen profiel mini-blogs (berichten), genaamd Tweets, kunt plaatsen. De dienst wordt vooral gebruikt om vrienden (‘volgers’) te laten weten wat je aan het doen bent. Of om interessante weetjes te delen. De berichten mogen maximaal 140 tekens groot zijn. Qua aantal gebruikers is Twitter nog lang niet zo groot als Facebook en Hyves, maar dat aantal groeit snel.

Doelgroep: je kunt volgen wie je zelf wilt volgen. Dus in principe weer voor iedereen. Veel politici en sporters maken actief gebruik van Twitter.

Toepassing: je kunt als bedrijf een eigen Twitter beginnen met allehande relevante en recente gebeurtenissen op de club. Zoals verjaardagen, groepslessen, evenementen etc. etc. En ga ervan uit; alles wat nieuw is, dat is interessant. Blijkbaar is het leven van Lance Armstrong zó interessant dat 2,3 miljoen mensen dagelijks willen weten wat hij eet, drinkt en doet!

LinkedIn

LinkedIn is een sociaal netwerk waar je een zakelijk profiel kunt aanmaken met o.a. je CV, werkervaring en zakelijke interesses. Communiceren gaat hier in de vorm van netwerken. Wereldwijd zijn er 45 miljoen gebruikers waarvan 1,2 miljoen in Nederland.

Doelgroep: de gemiddelde LinkedIn-gebruiker is een man van 41, heeft vijftien jaar werkervaring en verdient minimaal modaal.

Toepassing: je kunt als bedrijf een groep aanmaken. LinkedIn gebruikers kunnen zich aansluiten bij de groep en online netwerken en reageren op (nieuws)berichten en discussies. Je kunt deze groep als beheerder berichten sturen.

Ik denk dat voor de meeste lezers van dit artikel zeker één of twee social media geschikt zijn om direct te gaan gebruiken.

Vragen? Stuur een mailtje naar

info@marketingclub.nl, sluit je aan

bij de LinkedIn-groep ‘Marketing in

fitness, wellness en health’ of volg

Hidden Profits op Twitter

(www.twitter.com/hiddenprofits).

Marketinggroeten,

Wouter Cornelissen

Online netwerk I economics

Tips voor het gebruik

van Social Media:

• Houd rekening met de (spreek)taal

die gebruikt wordt op het betreffende

medium!

• Er ontstaan steeds meer koppelingen tussen de verschillende social media

• Ververs regelmatig de content en stimu- leer leden daar actief in te participeren

• Let op het verschil tussen privé en

bedrijfsaccounts

Wouter Cornelissen

De auteur is concept manager van MarketingClub.nl, dé

marketingwebshop voor

fitness, wellness en health.

body LIFE 1I2010 I

Edities