Programma's belangrijk voor premium sportcentra!
Bodylife nummer 10 2018
Esther van der Land van Femmefit over Pixformance: Constant begeleiding, dubbel zo effectiefProgramma's belangrijk voor premium sportcentra!ISPO Munich 2019 concentreert zich op: gezondheid, lichaamsbeweging en sportVES ledenbijeenkomst bij Lomar Sportvilla Dieren in het teken van leren van elkaarAlles leren over boutique studio's tijdens minicongres NL ActiefVernieuwend businessmodel Formupgrade maakt het ‘beweegverschil’ in MalburgenUitstroom van 30 tot 50 procent van leden is schrikbarend en niet nodigEen plank voor mijn kop?Bij LIJFKRACHT in Wormer bewijst SKILLATHLETIC zich alGaat Nederland gezonder worden door het Nationaal Preventieakkoord 2018?Hoe ziet Life Fitness de digitale transformatie in de fitnesssector voor zich?LiftgesprekkenLiever een gezondheidsideaal dan een schoonheidsideaalBtw-verhoging: de juiste aanpakTechnologietrends voor 2019: wat kunnen we verwachten in de fitnessindustrie?
Voor de premium sportcentra is het, sinds de opkomst van low budget clubs, niet gemakkelijk om de instroom hoog te houden. Potentiële klanten hebben immers veel meer keuze tegenwoordig. Niet alleen zijn de low budget clubs erbij gekomen van 9,95 tot 19.95 per maand, ook heeft het mid budget zijn intrede gedaan met tarieven vanaf 20 tot 39 euro. In de gemiddelde stad zijn er momenteel meer low- en mid budget clubs te vinden, dan premium clubs.
Mensen die dus alleen op prijs zoeken, komen niet bij de premium clubs uit. Toch kan er ook bij deze mensen een sterke behoefte aanwezig zijn om een specifiek doel te bereiken. Om die mensen en de mensen die graag meer willen betalen voor meer service, is het belangrijk dat premium sportcentra zich duidelijk positioneren. Maar hoe doe je dat dan, waarmee kom je naar buiten, waardoor er ook voor je gekozen wordt?
Van belang hierin is dat je weet waarin je uniek bent. Wat bied jij als premium club, wat anderen gewoonweg niet bieden. Een sauna, veel live groepslessen, judo, altijd een begeleider die voor je klaarstaat, eGym of Milon? Treed je ook voldoende naar buiten met juist die unieke activiteiten en gebruik je die voldoende in je marketing?
Bekijk je de motivatie vanuit de prospect, dan weten we dat men vaak op zoek is naar een oplossing voor persoonlijke problemen. Last van de rug, niet meer fit, te veel overgewicht, enz. Mensen die vanuit de doelstelling op zoek zijn, willen het liefst een totaal oplossing, een programma wat aansluit op die persoonlijke doelstelling. Neem iemand met rugklachten, als die persoon wordt uitgenodigd voor een ‘Gezonde Rug programma’, waarin men leert over de rug gezond houden en werkt aan het versterken van de spieren die juist voor een gezonde rug versterkt moeten worden, dan is de keuze gemakkelijker gemaakt dan als we alleen met onze reguliere activiteiten naar buiten treden.
Wat zijn de primaire doelen van je klanten en bied je die in een programma aan, aan potentiële leden? Op welke manier krijgen nieuwe leden informatie over hun persoonlijke doelstelling? Zitten trainers op één lijn wat doelgericht begeleiden betreft? Wordt er een doelgroep gericht programma aangeboden voor bestaande
klanten en bedrijven? Bedenk gerust eens wat je verbeter- en ontwikkelpunten zijn voor 2019 in het kader van doelgerichte programma’s.
John van Heel
EFAA/Nieuwe Gezondheid
j.vanheel@efaa.nl