Artikel

23-07-2019 16:02

Is jouw team klaar voor de zomer?

Als fitness school is de zomer vaak een rustigere periode. Na een tijd van hard trainen grijpen veel klanten de zomermaanden aan om op vakantie te gaan en om op het strand het resultaat te laten zien van een afgetraind lichaam. Hoe kan je er voor zorgen dat je als sportschool de zomer effectief benut om jouw team gemotiveerd te houden en klanten te vinden voor een nieuw seizoen?

Team spirit 
Allereerst is het van belang dat jouw eigen sportschool team gemotiveerd blijft en een uitdaging heeft in de zomer. Denk eens aan een nieuwe luchtige team outfit speciaal voor de warme maanden. Bedrijfskleding is ook erg geschikt om het teamgevoel te stimuleren. Behalve broeken en shirts kan je in de zomer ook petten en handdoeken inzetten met naam en logo. Bij een online drukkerij als Drukzo vind je veel inspiratie voor het bedrukken van kleding.

Komen er minder vaste klanten in de zomer? Zorg dan dat iedereen aanvullende taken krijgt in de promotie van jouw bedrijf met het oog op nieuwe acquisitie. Het werkt goed om met het team een aantal targets te bepalen en een leuke beloning in het vooruitzicht te stellen als het doel gehaald wordt.

Zomeracties
De zomer is bij uitstek een periode waarin mensen vaak meer tijd en energie hebben en open staan voor nieuwe ervaringen. Ook is de zomer een periode waarin veel mensen geconfronteerd worden met hun lichaam. Met minder kleding en meer buiten activiteiten valt dat bierbuikje al snel op. Speel als sportschool in op deze kans en zorg er voor dat je mensen stimuleert om actief te worden. Denk aan een gratis spinning sessie met een thema rond de Tour de France, een fitheidstest, een yoga sessie of een voetbaltournooi in de open lucht.

Dit hoeft niet meteen tot verkoop van een abonnement te leiden, de eerste stap is in contact komen. Als mensen een positieve ervaring hebben met jouw sportschool is de eerste barriére al genomen. Ook het sponsoren van lokale events is een goede manier om bekend te worden bij een breder publiek. Dit kan ook zo eenvoudig zijn als het uitdelen van flesjes water met jouw naam en logo op sportevenementen in de regio.

Campagne back to work
In de zomer zijn veel mensen uit hun gebruikelijke ritme, maar zodra de scholen weer beginnen keren de meeste gezinnen weer terug naar de standaard dagelijkse activiteiten. Dit is het perfecte moment om mensen naar de sportschool te krijgen. Wie heeft er immers geen goede voornemens na een periode van rust en vele ijsjes en barbecues? 

Benut de rustige zomerperiode om een originele Back to Work campagne voor te bereiden. Denk aan een aantrekkelijk abonnement met een duidelijk voordeel als men in september lid wordt. De sense of urgency zorgt voor een snelle respons. Communiceer de actie via lokale kranten, huis aan huis folders, social media en bij lokale bedrijven. Werkgevers zijn ook vaak geïnteresseerd in fit personeel, dus het betrekken van werkgevers in een Back to Work campagne zal ongetwijfeld bijdragen aan meer klanten.

Nieuwe look
Veel mensen grijpen de zomer aan om een nieuwe look te creëren, zoals een verfrissend kapsel. Ook als bedrijf kan je jouw reclamemateriaal een update geven. Alvorens specifiek promotiemateriaal aan te pakken, is het raadzaam met een kritische blik te kijken naar het logo en het design van de huisstijl. Betrek ook jouw team in de look & feel van het bedrijf. Dit creëert betrokkenheid en geeft jou als ondernemer ongetwijfeld ook inspiratie voor andere richtingen. Ben je niet goed met grafische programma´s of heb je geen gevoel bij design? Betrek dan een specialist. Een frisse huisstijl en origineel logo zijn een kleine investering waard en gaan veelal jaren mee.

Als je huisstijl helder is, dan is het tijd om promotiemateriaal aan te pakken. Maak een inventarisatie van het huidige materiaal en laat je team mee denken over verbeterpunten. Zijn de teksten duidelijk? Is het tijd voor een nieuwe promotie? Is 1 standaard folder voldoende of wil je een flyer voor specifieke acties? Grijp de zomer aan om de jaarplanning door te nemen en op basis daarvan acties en reclamemateriaal te bepalen.

Kortom, de zomer is hét moment om het bedrijf op te frissen en het team in te zetten bij de strategie voor het nieuwe seizoen!