14 december 2015

Thomas Hoeven, nieuwe Sales Manager Life Fitness Benelux

14 december 2015

Thomas Hoeven, nieuwe Sales Manager Life Fitness Benelux:

‘Deel je kennis, dan kom je samen tot een groter resultaat’

Life Fitness heeft vanaf januari 2016 een nieuwe Sales Manager Benelux. Een fanatieke sportman met een brede kennisachtergrond en ervaring in de fitnessbranche. In gesprek met Thomas Hoeven over de markt en zijn ambities. 

Wereldwijd gezien is het gerenommeerde Life Fitness onbetwist marktleider in de fitnessbranche. Met de merken Life Fitness en Hammer Strength, alsook het solide Brunswick als moedermaatschappij. Dat was één van de aantrekkelijke voordelen voor Life Fitness als werkgever, bedacht Thomas Hoeven zich vier jaar geleden. “Wanneer je marktleider bent en wilt blijven, moet je daar je verantwoordelijkheden in nemen. Dat doet Life Fitness heel goed met grote investeringen in onderzoek en innovaties, evenals het inspelen op markttrends. ”Een voorbeeld daarvan is de verplaatsing van onze Hammer Strength Racks productie naar Europa. De vraag van deze populaire functionele trainingsproducten vanuit Europa werd te groot voor slechts één fabriek” aldus Hoeven. 

Thomas Hoeven werkte als Senior Account Manager en vervolgens als Sales Manager voor de Life Fitness distributeurs voor Europa, Midden-Oosten en Afrika. “Nu is het tijd voor een nieuwe stap en uitdagingen dichter bij huis. Als Sales Manager Life Fitness Benelux kan ik echt de diepte van de markt in.” De ambities van Hoeven zijn helder: “Ook in de Benelux willen we weer die onbetwiste marktleider zijn. Dit doen we door kennis te delen en een goede partner te zijn van onze klanten. Samen kom je tot een groter resultaat. Ik heb er alle vertrouwen in om dit te bereiken met ons salesteam, dat bestaat uit een goede mix van ervaring en talent. Onlangs is bijvoorbeeld Charles Meijer bij ons begonnen in de regio Oost-Nederland. Iemand met veel ervaring, een waardevol netwerk en een goede sparringpartner voor onze klanten”.

Conceptueel denken biedt mogelijkheden
Internationaal werkt Life Fitness als sterke partner mee aan de diverse concepten waarin je fitness, revalidatie, sportspecifieke en preventieve trainingen aan kunt bieden. “Het conceptueel denken is iets dat mij ook erg aanspreekt, omdat het veel kansen biedt. Je kunt je prima als bedrijf richten op een brede doelgroep, mits je daarbinnen concepten aanbiedt voor kleinere doelgroepen”, meent Hoeven. Hij ziet dat de ‘Boutique fitness’ in de Benelux nog in de kinderschoenen staat, zeker ten opzichte van bijvoorbeeld Scandinavische landen waar hij veel verschillende Boutique concepten zag: “Onze Benelux-markt is vrij verzadigd en dan is het juist zaak dat je je als leverancier en ook als ondernemer onderscheidt. Er zijn veel ketens in de markt die dat alleen op prijs willen doen, maar de kansen liggen juist bij het leveren van kwaliteit”. Kwaliteit in de faciliteiten die je biedt, in de apparatuur die er staat, in de trainingsschema’s, begeleiding en in de service naar de leden toe.

Open source voor applicaties
Een andere ontwikkeling waar we volgens Hoeven in de komende jaren meer en meer van zullen zien, is het rappe tempo waarmee de technologie de fitnessbranche binnenkomt. “Als Life Fitness kozen we een paar jaar geleden al bewust voor een open source systeem in onze apparatuur. Je moet als bedrijf doen waar je goed in bent. Softwarebedrijven zijn het beste in het maken van allerhande applicaties die het sporten makkelijker, meer overzichtelijk, veelzijdiger, et cetera maken. Kijk naar het relatief jonge bedrijf Fitbit bijvoorbeeld, de populariteit van dit product is ongekend. Door met een open systeem toegang te geven aan dergelijke applicaties en deze te combineren met onze eigen software, profiteert de sporter altijd van onze kracht als leverancier én de kracht van softwarebedrijven.” 

Partnerschap en training
Het open staan voor de kwaliteit van anderen en het samenwerken in partnerschap met bijvoorbeeld software-aanbieders in de markt, is volgens de nieuwe salesmanager Benelux kenmerkend voor de houding die de fabrikant ook naar haar afnemers heeft. “Vanaf het eerste contact denken we mee, bekijken we open de mogelijkheden in het specifieke verzorgingsgebied en naar de wensen van de ondernemer.” Life Fitness heeft  immens veel ervaring en praktijkvoorbeelden, maar iedere situatie wordt opnieuw bekeken, benadrukt de nieuwe Sales Manager. Welke elementen spelen hier een rol, wat is de wens van de ondernemer en waar liggen de kansen die ook op de lange termijn winst opleveren? “Als marktleider nemen we heel bewust onze verantwoordelijkheid in het verder professionaliseren van de branche. Een voorbeeld daarvan zijn onze gratis clinics die we ook in 2016 weer op de agenda hebben staan. Iedereen kan daar aansluiten voor trends, kennis en ervaring”, nodigt Hoeven uit.

Achtergrond & affiniteit
Thomas Hoeven studeerde Bewegingstechnologieen Register Bedrijfskunde. Deze kenniscombinatie van de fysiologie, techniek en bedrijfsvoering zet hij met enthousiasme in voor de fitnessbranche. Zijn affiniteit en eigen gedrevenheid als het om sporten en gezond leven gaat, is groot. Hoevens persoonlijke passie is het trainen voor en lopen van triatlons.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Life Fitness Benelux