8 jaar geleden

Sportscholen gaan eindelijk eerlijk communiceren

8 jaar geleden
In navolging van Fit for Free passen elf grote landelijke sportschoolketens hun betalingsvoorwaarden en informatievoorziening aan.

Dat maakte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekend. Er waren veel klachten over sportscholen, vanwege onduidelijkheid over prijzen en toeslagen, bijvoorbeeld bij een betaling per maand of opzegging binnen de bedenkperiode. Ook adverteren de scholen vaak met een laag maandbedrag, maar worden abonnementhouders vastgelegd voor een jaar met stilzwijgende verlenging voor nog een jaar. 

Sinds de invoering van de zogeheten ‘Wet-Van Dam’ in 2011 mag dit niet meer. Na een jaarcontract mag je iedere maand een abonnement opzeggen, of dat nu om een sportschool of energiecontract staat. Consumenten moeten nu op de websites van sportscholen in één oogopslag kunnen zien welke kosten ze kunnen verwachten bij een abonnement, zoals inschrijfkosten en toeslagen. Ook moet het duidelijker zijn hoe het zit met het aangaan en opzeggen van een abonnement.

Fit for Free paste eerder dit jaar al zijn voorwaarden aan. ACM verzocht andere ketens hetzelfde te doen; in één geval was dreiging met een boete nodig. De twaalf ketens hebben samen 330 vestigingen en een geschat marktaandeel van 20 procent.

(Bron: RTL Z4)
 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Jessica Scheffer