Dit is het echte doel van je fitnessclub website
Dit jaar bestaat Hidden Profits Marketing 20 jaar. Daarom staan de artikelen in Body LIFE Magazine in 2024 in het teken van tijdloze en fundamentele marketingkeuzes die ambitieuze ondernemers in de fitnessbranche hebben te maken.
In de twintig jaar dat Hidden Profits nu bestaat, zijn websites echt getransformeerd van vaak saaie en platte informatiefolders naar soms hele kunstwerken.
Nu eerst: wat ís het doel van je website?
Het allerbelangrijkste doel is wat ons betreft simpel:
Geïnteresseerden dusdanig informeren, inspireren en uitnodigen, dat ze een stap verder zetten in hun customer journey!
Hoe werkt ‘volgende stap zetten’ dan?
Dat ‘volgende stap zetten’ kan zijn door lid of klant te worden, door een startafspraak in te boeken, door aan te melden voor een kennismakingssessie of een gratis proefweek, door een testje te doen om zichzelf te overtuigen dat het tijd is om te starten. Maar ook door simpelweg een vraag te stellen via e-mail, whatsapp of een formulier. Door iets te downloaden, zich aan te melden.
Kortom: een stap zetten in hun customer journey om daadwerkelijk lid te worden.
Nog even terug in de tijd
Het is 2004 als Hidden Profits van start gaat. Toen hadden de meeste fitnessclubs nog geen website. Terwijl in dat jaar in Nederland alleen al de helft van de huishoudens breedbandinternet had. Als marketingbureau had ik met HiddenProfits.nl natuurlijk zelf wel al een website. Websites hebben qua uiterlijk en design natuurlijk een enorme vlucht genomen. Maar de basisprincipes zijn onveranderd gebleven. Het zijn immers basis-principes. Ze gelden voor websites op een pc of laptop, maar net zo goed op een mobile telefoon.
De nummer 1 fout op fitnesswebsites
Als fitness-marketingbureau doen wij niets anders dan in de kern fitnessclubs, -studio’s en gyms aan meer leden, meer omzet en meer winst helpen. In die tijd hebben we veel, heel veel briljant mooie websites gezien. Met echt fantastisch mooie beelden, zowel foto’s als video’s. Maar waar het wel moeilijk bleek om (meetbaar) te reageren. Soms verscholen achter eerst zes kliks doen. Soms met een oproep om te bellen of mailen. Geen laagdrempelig contactformulier of chatbot. De data achter deze websites gaven telkens weer aan: nauwelijks aanmelders of informatieaanvragen.
Kortom: mooi en fris is fantastisch, maar vraag je dus af wat het doel van je website is. Is het een…
Informatiefolder of ledenmachine?
Ik denk dat ik het de afgelopen 20 jaar zeker al een keer of 5 geschreven heb. En zeker 25 keer op een podium heb uitgesproken. Bezoekers van je website zijn mensen die pijn hebben. En hulp nodig hebben om van die pijn af te komen. Jouw hulp. Dus als je die bezoekers dan een flink uitgebreide lijst toont met alle mogelijkheden, alle activiteiten die jouw fitnessclub biedt, dan help je die bezoekers niet. En haken ze af. Meer inhoudelijke informatie helpt hen niet, maar geeft hen juist keuzestress. Het gaat vooral om jouw antwoord op ‘Kan deze fitnessclub mij van mijn pijn afhelpen?’. Je website is geen informatiefolder, maar een probleemoplossende ledenmachine. Of als je wilt: een starten-met-fitnessmachine.
Kortom: het gaat om vertrouwen geven en om laagdrempeligheid om te kunnen reageren.
De belangrijkste functie van de leadgenerators
Als je lid worden bij een fitnessclub vergelijkt met bijvoorbeeld een pen, een brood of een boek kopen, dan zit er bij het starten met fitness een enorme emotionele drempel. Mensen denken er vaak heel lang aan om ‘weer meer te gaan sporten’. En stellen heel veel uit.
De belangrijkste functie van de leadgenerators op websites is: zowel aan de bezoekers als aan de fitnessondernemers een echte kans geven op een gesprek om daadwerkelijk te starten.
Stoppen met uitstellen
Helpen starten kun je ook anders omschrijven: helpen stoppen met uitstellen. Omdat een keuze om te gaan sporten echt inhoudt dat je je levensstijl moet omgooien. Maar dat stemmetje in je achterhoofd schreeuwt om te blijven zoals het is. En het eerst zelf te proberen, eerst nog meer motiverende video’s op YouTube bekijken. Uitstel. Niet eventjes, maar weken, maanden en meestal jaren uitstel.
Daarbij geldt dat je het ijzer wilt smeden als het heet is. Dat doe je door direct te reageren zodra een lead of afspraakboeking binnenkomt. Niet een uur later, een halve dag later of ‘wij doen leads opvolgen altijd op woensdagmiddag’. Als je niet snel genoeg bent, verlies je het momentum. En daarmee de klant.
Na correcte website-inrichting: meer websitebezoekers
In een volgend artikel lees je meer over hoe je meer echt geïnteresseerde bezoekers op je website krijgt. Tot die tijd, regel eerst bovenstaande goed.
En vind nog meer tips op www.hiddenprofitsmarketing.com.
Aernout Leezenberg, oprichter en CEO Hidden Profits Marketing (sinds 2004) www.hiddenprofitsmarketing.com
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.