2 maanden geleden

Plan2024, je routekaart naar gezonde winst

2 maanden geleden
Via social media en e-mail krijg ik regelmatig de vraag van fitnessondernemers of ik m.b.t. ledenwerving iets kan betekenen voor hun fitnessclub of PT-studio. Opvallend: deze maand kreeg ik deze vraag vaker kreeg dan heel 2023!

In 7 stappen naar gezonde winst, Plan2024
Daarom deel ik hier de 7 essentiële stappen om jouw fitnessonderneming in 2024 naar gezonde winst te laten groeien. Gezonde winst maken levert jou rust in je kop en werkt sterk ontstressend.

De 4 doelgroepen
Hou daarbij in gedachten dat er liefst 4 doelgroepen zijn. De meeste fitnessondernemers focussen alleen op nummer 1 en heel af en toe nummer 3:
  1. Nieuwe leden
  2. Oud-leads (nooit lid geworden, wel interesse)
  3. Oud-leden (die nu minder fit zijn)
  4. Huidige leden (die graag meer zouden willen)
Stap 1: Een website die converteert en vindbaar is
Een goed presterende website is het fundament van onze holistische GroeiFormule. Zorg ervoor dat je website niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar vooral geoptimaliseerd is voor conversies. Het is je etalage die verkoop bevordert, niet een variant van Wikipedia vol informatie. Inclusief duidelijke call-to-action knoppen (zoals de door ons bedachte Gratis proefweek en Lidmaatschapstest), net aan voldoende boeiende content en eenvoudige aanmeldingsformulieren. Zowel óp de website als aan de achterkant ervan is investeren in basale en hyperlokale zoekmachineoptimalisatie (SEO) mede bepalend om je website bovenaan in de zoekresultaten te krijgen.

Stap 2: Social media-advertenties met impact
De Hidden Profits GroeiFormule omvat een serie social media-advertenties die elke twee maanden rouleren van geslacht, periode, context, doel. Zo brogen we dat je vijver nooit leeggevist raakt. Deze advertenties moeten niet alleen aantrekkelijk zijn, maar ook afgestemd op de behoeften en interesses van je steeds wisselende doelgroep. In de kern is de werving simpel: mensen die niet op zoek zijn alsnog prikkelen om juist wél nuinstant interesse te krijgen.

Stap 3: Snelheid bij leadopvolging
In de wereld van fitnessmarketing is snelheid essentieel. Snelle leadopvolging vergroot de kans op conversie ‘van-lead-naar-lid’ aanzienlijk. Een snelle reactietijd creëert niet alleen een positieve indruk, maar voorkomt ook dat potentiële leden elders hun heil zoeken. Belangrijk: bel vanuit een servicegedachte, niet vanuit binnenharken. 

Stap 4: Automatisering en Kunstmatige Intelligentie in leadopvolging 
Automatisering en kunstmatige intelligentie spelen anno 2024 een cruciale rol bij het opvolgen van leads. Onze klanten krijgen dit in de vorm van LeadConnect, zeg maar de automatische telefoon assistent die je belt zodra er een lead is die interesse heeft of meer wil weten.

We schreven er in 2023 al een e-book pdf over: gratis downloaden kan op www.hiddenprofitsmarketing.com

Stap 5: Voldoende opvolgpogingen
In de data van onze klanten zien we dat de meest succesvolle fitnesscentra en studio’s niet 1 keer, niet 2 keer, maar in 3 dagen zeker 9 keer een directe contactpoging nemen om de lead te bereiken. Dat klinkt heel veel. Maar hé, als iemand na maanden, jaren erover denken meer te gaan bewegen eindelijk een stapje zet, ben jij dan als coach niet verplicht om die persoon ook echt te helpen? Te beginnen met helpen een afspraak boeken en kennis maken. Stap voor stap van-lead-naar-lid. En natuurlijk omdat jij meer omzet kunt maken. Door verschillende communicatiemiddelen te gebruiken, vergroot je de kans op een positieve reactie en toon je proactieve betrokkenheid.

Stap 6: Stimuleer zelfgeboekte rondleidingen
Het faciliteren van zelfgeboekte rondleidingen is een krachtige manier om de betrokkenheid van potentiële leden te vergroten. Op de bedankpagina’s (= pagina die de lead ziet nadat een formulier is ingevuld) krijgen de leads van onze klanten een uitnodiging om direct zelf een vrijblijvende afspraak te boeken. Het is vooral gericht op betrokkenheid van die lead met onze klant, zie het als een afspraakverzoek van iemand die echt gemotiveerd is. En het toont dat je bedrijf makkelijk toegankelijk is. Belangrijk voor mensen die weer starten met sporten al vaak hebben uitgesteld.

Stap 7: Analyseer en optimaliseer continu
Ik sluit af met onze focus op voortdurende analyse en optimalisatie. Gebruik analyse-tools als Google Analytics en het YourFitStart.com dashboard om de prestaties van je website, advertenties en leadopvolging te meten. We helpen onze klanten door onze eigen activiteiten én die van hen voortdurend bij te sturen op basis van deze inzichten. Terwijl wij doorlopend innovatieve methoden creëren om de marketingresultaten te verbeteren.

Het is een keuze
Het is een keuze of je in 2024 bezig bent met overleven of dat je, zoals ik jou wens, om vanuit een plan gericht aan het bouwen bent om echt gezonde winst te maken. Meer Plan2024 info op www.hiddenprofitsmarketing.com/nl/plan

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Aernout Leezenberg

Bedrijf

Hidden Profits Marketing

Laatste artikelen van dit bedrijf