15 october 2023

Instagram als leadgenerator

Steven Hogebrink
Mede-eigenaar Fitness Media
15 october 2023

Wereldwijd loggen maandelijks meer dan een miljard gebruikers in op het nog steeds populairder wordende Instagram. De laatste jaren groeide het platform in Nederland tot maar liefst 7,8 miljoen gebruikers, waarvan 4,7 miljoen zelfs dagelijks! De gemiddelde duur van zo’n digitaal bezoek ligt inmiddels op ca. 30 minuten per dag. Qua leeftijden zien we ook een verschuiving, inmiddels is 50% van de Instagram-gebruiker de 35 jaar gepasseerd.

Facebook en Twitter zagen het afgelopen jaar allebei maar liefst 500.000 gebruikers vertrekken (bij Facebook vooral jongeren) en TikTok en Snapchat stegen beiden naar meer dan 2,5 miljoen actieve leden. Reden van vertrek is simpel: andere platforms zijn gewoon leuker. Zelfs bij Instagram zien we dat de jeugd de overstap maakt naar andere social media, waardoor de groei dus vooral door een oudere doelgroep gegenereerd wordt. Instagram is dus een zeer interessant platform om jouw doelgroep te bereiken! En mocht je focus op een leeftijd tot maximaal 25 jaar liggen, dan is Snapchat een prima optie om leads te genereren.

Wist je dat… Een Instagram gebruiker gemiddeld 30 minuten per dag online is?

Met een afzonderlijk ingerichte en geoptimaliseerde campagne op Instagram krijg je een versterkend effect van jouw campagne omdat men de advertentie op meerdere kanalen ziet. De kracht van herhaling. Een herhaling van een boodschap zorgt voor herkenning waardoor mensen hier een positiever gevoel bij krijgen. In de sociale psychologie wordt dit het ‘mere exposure effect’ genoemd.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Steven Hogebrink