2024 jaar geleden

Een ondernemer stuurt op cijfers, toch?

Rene Wantzing
Redacteur
2024 jaar geleden
Elke ondernemer doet het: sturen op cijfers. De bedrijfseigen cijfers kennen is een onmisbaar onderdeel van ondernemen. Inzicht hebben in de prestaties van je bedrijf is onmisbaar. Of je nu wilt groeien of de onderneming stabiel wil houden. In de praktijk blijkt het vaak lastig de juiste cijfers boven water te krijgen. Er wordt gewerkt met een ledenadministratie, de boekhouding en vaak ook met clubmanagementsoftware zoals Clubplanner. En laten we de waardevolle informatie niet vergeten die gegenereerd wordt uit klanttevredenheidsonderzoek en marketing. Al die systemen samen genereren heel veel voor het bedrijf waardevolle data, maar met welke data kun je dan het beste werken?

Groeien zonder je cijfers te kennen

Elke ondernemer of manager in welke branche dan ook zal het nut van het kennen van de cijfers van een onderneming onderkennen. Groei realiseren zonder inzicht in de prestaties van een bedrijf is in de meeste gevallen onmogelijk. Doordat er gewerkt wordt met verschillende software, die elk weer hun eigen dashboard hebben, is het vergaren van cijfers arbeidsintensief. En toch zal dit op regelmatige basis moeten gebeuren. Voor het nemen van goede, maar bovenal de juiste beslissingen is het essentieel om niet alleen vanuit gevoel te werken, maar ook vanuit feiten, oftewel vanuit cijfers.

Dagelijks alle cijfers kennen is niet alleen ondoenlijk, maar ook niet nodig. Bovendien hangt het natuurlijk ook van je functie af welke cijfers je info geven waarop je kunt acteren. Een clubmanager zal dagelijks het aantal leads dat binnenkomt volgen, terwijl een ondernemer dat wellicht wekelijks of zelfs maandelijks bekijkt. Het volgen van de omzet bekijk je elke maand en de ontwikkeling van de personeelskosten als percentage van de omzet bekijk je elk kwartaal. En zo kun je nog heel vele andere kengetallen indelen op behoefte en waarde. Je maakt dus onderscheid in welke cijfers je in welke frequentie volgt. En dat maakt het al een stuk makkelijker, efficiënter en doelgerichter.

De basis
Het eerste niveau van het kennen van de cijfers behelst alle basisinformatie voor een fitnessonderneming. Informatie die je eigenlijk dagelijks kort moet bekijken. Voor mij wordt de basisinformatie gevormd door het aantal leads dat binnen is gekomen, het aantal nieuwe klanten die afgelopen dag ingeschreven zijn, het aantal mensen dat opgezegd hebben en het aantal bezoekers. Met deze informatie dagelijks paraat, lukt het om de ontwikkelingen in voldoende mate te volgen en hoeft een manager of ondernemer op korte termijn niet bang te zijn om voor verrassingen te komen staan. En dat geldt helemaal als de resultaten vergeleken worden met een budget of begroting!

1e verdieping
Tenminste eens per maand, maar ook zodra uit de basisinformatie een negatieve ontwikkeling laat zien, is het zaak een niveau dieper te kijken. In dit niveau moet gekeken worden naar meer specifieke informatie. Hoe zit het bijvoorbeeld met de processcores in de leadafhandeling, hoe ziet de verkoopconversie eruit, welke lidmaatschappen worden verkocht, welke leeftijdsgroepen spreken we aan, enz. enz. In dit niveau kijk je vooral naar de ontwikkeling van een specifiek onderdeel en zoek je daarin naar de trend en mogelijke oorzaken, om dit vervolgens te vertalen naar concrete maatregelen om de trend weer de goede kant op te krijgen.

KPI’s
Het volgende niveau van het sturen op cijfers raakt vooral de middellange termijn. Hiervbij werk je KPI’s. KPI staat voor Key Performance Indicators of in het Nederlands; prestatie indicatoren. Cijfers die iets zeggen over elk element, elke prestatie van een onderneming, inclusief de processen. En juist het combineren van verschillende indicatoren vertelt enorm veel over de onderneming waarbij de kern is te ontdekken op welke onderdelen de onderneming goed scoort en waar verbetering mogelijk moet zijn. KPI’s zijn extreem waardevol voor elke onderneming. Er zijn voor een fitnessonderneming wel meer dan 50 kpi’s denkbaar, echter op al deze kpi’s sturen is én ondoenlijk én niet zinvol. Na een goede analyse kies je als ondernemer/ manager een paar KPI’s uit die de onderneming verder moeten brengen. KPI’s vormen de kern van het verbeterproces voor de komende periode en daar kun je als management of als ondernemer concreet mee aan de slag.

Begroting en budgetten
Dan iets dat bij veel fitnessondernemers nog niet vanzelfsprekend is: het werken vanuit een jaarbegroting en als het even kan ook met budgetten. Het opstellen van een begroting voor een heel jaar heeft alleen al waarde omdat het je dwingt goed na te denken over doelstellingen, focus, bedrijfsvoering, strategie en alles wat er maar komt kijken bij het ondernemen. Gedurende het jaar kun je de realiteit naast de begroting houden en weet je of je op koers ligt of dat je bij moet sturen. Belangrijk bij een begroting is een eventueel seizoenspatroon in zowel kosten als omzet mee te nemen en zichtbaar te maken in de begroting en budgetten. Als je nog nooit gewerkt hebt met een begroting en budgetten, zal het de eerste keer best wat tijd kosten om een goed format te vinden. Een mogelijkheid is in dat geval om de winsten verliesrekening van afgelopen jaar te nemen en op basis daarvan de kostenverwachting voor komend jaar in kaart te brengen. Het begroten van de omzet kun je op dezelfde manier benaderen, al zou ik willen adviseren om daar meer in detail naar te kijken: wanneer ga je je tarieven indexeren en met hoeveel, welke prijsstrategie ga je komend jaar hanteren, welke nieuwe omzetgroepen kun je aanspreken, wat kun je of moet je doen om omzetgroei te realiseren.

Met (de juiste) cijfers betere beslissingen Ondernemers en managers moeten vaak beslissingen nemen. Veel van deze beslissingen worden gebaseerd op gezond verstand en het onderbuikgevoel. Ik zal de laatste zijn die zegt dat je deze laatste uit moet schakelen, maar alleen varen op je onderbuikgevoel is gevaarlijk. Beslissingen nemen alleen op gezond verstand en onderbuikgevoel, doe je alleen als je simpelweg geen cijfers ter beschikking hebt. En dan kun je daar beter heel snel wat aan gaan doen!

Heb je vragen of opmerkingen? Mail dan naar rwantzing@mndst.nl of bel 06 46 23 23 85.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Rene Wantzing

Bedrijf

Mindset Bedrijfsontwikkeling

Laatste artikelen van dit bedrijf