5 maanden geleden

De rol van kunstmatige intelligentie in de fitnessbranche

Hugo Braam
CEO Virtuagym
5 maanden geleden
Het afgelopen jaar hebben we een exponentiële groei gezien in de adoptie van kunstmatige intelligentie (AI) binnen verschillende sectoren, en ook binnen de fitnessbranche wordt er gekeken naar de mogelijkheden van deze technologie in de praktijk. Wat eerst een futuristisch toekomstbeeld was, is nu een concrete realiteit met potentieel en enorm grote voordelen voor de fitnessbranche.

Innovaties zoals AI-gestuurde trainingsplannen, voedingsadviezen en zelfs virtuele coaches zijn in opmars. Zo zet het Amerikaanse bedrijf Peloton bijvoorbeeld AI-technologie in om persoonlijke trainingsaanbevelingen te doen, terwijl Fitbit gebruik maakt van AI-algoritmes om slaappatronen te analyseren. Ook met Virtuagym hebben wij de eerste versie van onze AI Coach gelanceerd in onze fitness app, die we binnenkort ook aan zakelijke klanten gaan aanbieden.

Personalisatie en toegankelijkheid
De concurrentie wordt steeds steviger in de fitnessbranche en dus is het belangrijk om in te zetten op onderscheidend vermogen van je onderneming. Dit is enerzijds verbonden met je aanbod van faciliteiten, maar veelal kun je je als club ook onderscheiden met persoonlijke begeleiding. En juist op dit vlak kan AI het verschil voor jou gaan maken. Deze technologie mag misschien op het eerste gezicht juist wat onpersoonlijk overkomt, is het wel degelijk een kans om een meer persoonlijke service te gaan leveren.

De vraag naar gepersonaliseerde fitnessoplossingen groeit, waardoor veel fitnessondernemers voor een uitdaging staan. Want hoe ga je in de huidige krappe arbeidsmarkt met de voortdurend stijgende looneisen hier aan voldoen in de praktijk? Daarbij is de toenemende behoefte van personalisatie geen tijdelijke trend, maar meer een directe weerspiegeling van de behoefte van consumenten om als individu gezien en behandeld te worden. Door gebruik te maken van AI-technologie kun je als fitnessprofessional op maat gemaakte trainingsschema's en voedingsplannen aanbieden in een handomdraai. En dit zijn geen generieke schema's, maar ze zijn specifiek afgestemd op de unieke behoeften, voorkeuren en doelen van elke individuele klant. Door AI-gedreven personalisatie voelen klanten zich meer betrokken en beter begrepen, en persoonlijkere ervaring versterkt hun connectie met jouw club of studio, wat leidt tot loyale en actieve klanten.

Een nieuwe ervaring
Kunstmatige intelligentie kan dus een cruciale rol gaan spelen in de interactie tussen fitnessprofessionals en hun klanten. Het maakt een efficiënter, verfijnder en effectiever coachingsproces mogelijk door je eenvoudig op maat gemaakte work-outs en voedingsschema's te helpen maken. Zo kan de Virtuagym AI Coach nu al volledige trainingsprogramma’s over meerdere weken maken, aan de hand van een specifieke vraag van de klant, rondom hun doel, trainingsmateriaal en conditie. Maar wat betekent dit nu concreet voor de consument? Het verhoogt allereerst hun ervaring van de verleende service. Ze ontvangen namelijk advies en schema’s die speciaal zijn afgestemd op hun persoonlijke fysieke conditie, vaardigheden en doelen. Hierdoor voelen mensen zich niet zomaar een nummertje in de massa van de sportschool, maar voelen ze erkenning van hun individuele behoeften en ambities. Deze vorm van persoonlijke aandacht is een krachtige motivator en verhoogt de betrokkenheid en loyaliteit, wat goed is voor je retentie. Daarnaast fungeren AI-tools zoals de Virtuagym AI Coach als een virtuele assistent die 24/7 beschikbaar is voor klanten. Hierdoor krijgen ze altijd en overal toegang tot deskundig, gepersonaliseerd advies – iets wat traditionele coaching moeilijk kan evenaren. Dit verhoogt niet alleen het gemak voor de consument, maar stelt hen ook in staat om consistent te werken aan hun fitnessdoelen, onafhankelijk van de openingstijden van de sportschool.

Zakelijke voordelen
Kunstmatige intelligentie levert niet enkel waarde op voor de consument, maar biedt ook een breed scala aan zakelijke voordelen voor jou als fitnessondernemer. Een van de meest directe voordelen is de positieve impact op klantbehoud. Door klanten een op maat gemaakte ervaring te bieden die aansluit op hun individuele behoeften, blijven ze langer loyaal. Dit resulteert dus in een lager uitvalpercentage, wat vanzelfsprekend een positieve impact heeft op de financiële prestaties van je bedrijf. Daarnaast maken AI-tools het mogelijk om data te vergaren en te analyseren die fitnessondernemers in staat stellen om meer datagestuurde beslissingen te nemen. Zo kunnen bijvoorbeeld patronen in het gedrag en de voorkeuren van klanten worden geïdentificeerd. Dit geeft waardevolle inzichten in welke lessen, apparaten of diensten het populairst zijn, en welke minder presteren. Met dit inzicht kun jij je aanbod en diensten dus nog beter afstemmen op de behoeftes van je klanten. Naarmate AI toegang krijgt tot meer gezondheidsdata van de klant, via apps, wearables en andere sensoren, zal deze steeds beter worden in het adequaat begeleiden van je klanten. Technisch-inhoudelijk veel beter dan jouw personeel. Zo bleek recentelijk al dat een panel van artsen AI hoger waardeerden in het beantwoorden van medische vragen dan hun menselijke wederhelft op een online forum, waar patiënten vragen konden stellen. Zij waardeerden de reactie van de kunstmatige intelligentie hoger op zowel inhoudelijke kennis als wat betreft menselijkheid, omdat de AI veelal empathischer en uitgebreider reageerde dan de – veelal zeer drukke – artsen op het forum. Ik verwacht dan ook dat deze technologie die kant van begeleiding gaat overnemen en dat coaches veel meer gaan focussen op de menselijke kant en het motivationele aspect. Zo gaan technologie en persoonlijke begeleiding hand in hand, om een betere en efficiëntere service te kunnen leveren aan je leden.

Conclusie
De toepassing van kunstmatige intelligentie in de fitnessbranche heeft een veelbelovende toekomst en biedt niet alleen mogelijkheden voor het optimaliseren van de klantbeleving, maar ook voor het verbeteren van de bedrijfsvoering. In een competitieve markt is het voor fitnessondernemers essentieel om zich te blijven onderscheiden door in te zetten op innovatie en AI gaat de mogelijkheid bieden om dat zowel op een effectieve als schaalbare manier te doen. Daarmee is AI niet slechts een toegevoegde waarde, maar een integraal component met de potentie om de totale bedrijfsvoering naar een hoger niveau te brengen. En met de verdere doorontwikkeling van toepassingen op basis van deze krachtige technologie, zal dit alleen maar meer het geval worden. Het is wat mij betreft dan ook geen kwestie van óf je er mee aan de slag moet gaan, maar wanneer. Met Virtuagym zijn wij in elk geval vol aan het inzetten op deze spannende technologie en we verwachten nog voor het einde van dit jaar de AI Coach in de apps van onze fitnessclub te kunnen aanbieden

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Hugo Braam

Bedrijf

Virtuagym

Laatste artikelen van dit bedrijf