3 jaar geleden

5 manieren om merkloyaliteit te behouden tijdens corona en erna

3 jaar geleden
De afgelopen 12 maanden waren een unieke periode voor de fitnessindustrie. Sportscholen, studio’s en personal trainers kregen te maken met uitdagingen en situaties die nog nooit eerder zijn voorgekomen. En dat heeft de nodige veranderingen met zich meegebracht.

De belangrijkste veranderingen zijn de versnelde digitalisering van de branche en evolutie van de behoeftes en verwachtingen van de moderne fitness consument. Terwijl de fysieke locatie van de sportschool vroeger de enige plek was om met je merk in contact te komen, is het nu een van de bouwstenen van je complete aanbod. Consumenten zijn gewend geraakt aan de vrijheid en snelheid van digitale dienstverlening, en willen waar en wanneer ze het uitkomt aan hun gezondheid kunnen werken.

Maar fitnessondernemers kampen met één brandende vraag - in dit drastische veranderende landschap en met de groeiende digitale concurrentie, hoe behoud je merkloyaliteit tijdens en na de coronapandemie?

Houd het persoonlijk
Als een nieuw lid, of een oudgediende, voor het eerst door de (digitale) deuren van je sportschool loopt, zitten ze waarschijnlijk vol goede zin. Maar die motivatie kan als sneeuw voor de zon verdwijnen als ze zich niet voldoende verbonden voelen met jouw merk. Ondanks snelle digitalisering is persoonlijke aandacht en gepersonaliseerde communicatie belangrijker dan ooit.

Door regelmatige gepersonaliseerde communicatie en content kun je je leden betrokken houden. Je kunt het gemakkelijk nog specialer maken met mailtje of kaart op hun verjaardag of een kortingsbon voor merchandise of een premium les als ze een mijlpaal behalen. Bovendien kun je ook je content marketing gebruiken om je leden in het zonnetje te zetten: zoals je een medewerker van de maand hebt, kun je ook een lid van de week uitroepen. Daardoor voelen leden zich speciaal en dat ze niet zomaar een nummertje in je systeem zijn en zullen ze dus loyaler aan je merk zijn.

Bouw een community
Door corona en de lockdowns snakken consumenten naar sociaal contact en mogelijkheden om dingen in groepsverband te ondernemen. Een actieve community is hierbij onmisbaar. Door bijvoorbeeld groepstrainingen online en buiten (volgens de coronamaatregelen) te organiseren, bied je je leden de mogelijkheid om met elkaar in contact te komen. Zo kan jij je merk breder positioneren voor je doelgroep: ze krijgen niet alleen een geweldige work-out, maar er is ook ruimte voor gezelligheid en sociaal contact - op gepaste afstand natuurlijk.

Daarnaast is een online community jouw centrale plek om in contact te blijven met je leden: je kunt gemakkelijk het laatste nieuws van je sportschool met ze delen, hun vragen beantwoorden en het gesprek met ze aangaan. Zo krijgen je leden ook de ruimte om hun voortgang te delen en elkaar te motiveren. Maar gebruik je community ook om leden de uitdaging met elkaar aan te laten gaan in challenges en work-outs of the week. Zo komen je leden op een leuke, veilige en laagdrempelige manier in contact met elkaar, en met jouw merk. Blije leden zijn immers loyale leden.

Ga hybride
Na bijna een jaar coronapandemie heeft het belang van een hybride aanbod zich inmiddels bewezen. En vergis je niet: dit is geen tijdelijke oplossing om ons door corona heen te helpen, maar een ware revolutie voor de fitnessindustrie. Consumenten zijn in het afgelopen jaar steeds bewuster geworden van gezondheid, en hoe het meer inhoudt dan alleen lichaamsbeweging. Ze verwachten nu dus ook een aanbod dat voldoet aan hun vraag naar fysieke en mentale gezondheid. Bied je leden wat ze nodig hebben, en ze blijven je merk loyaal.

Laat zien dat jouw merk meer biedt dan alleen een ruimte met fitnessapparatuur. Met een hybride aanbod geef je je leden ook een plek om aan hun mentale kracht te werken, maar ook om nieuwe work-out uit te proberen. Het complete digitale lidmaatschap van Virtuagym, PRO+, biedt bijvoorbeeld meer dan 1000 work-outvideo’s - zo raken je leden nooit in een sleur. Communiceer dit ook in je content: deel bijvoorbeeld meditatietips voor beginners of hoe leden mindfullness gemakkelijk onderdeel van hun dagelijkse routine kunnen maken. Daarnaast kun je tips delen voor gevarieerde en effectieve thuiswork-outs.

Wordt wendbaar door data
In de recente FitNation paneldiscussie bespraken Virtuagym, CLMBR, Matrix en Life Fitness de rol van technologie in fitness. Ze bespraken de nieuwe mogelijkheden tot groei die het fitnessondernemers biedt doordat ze de consument beter kunnen begrijpen door middel van data. Als de persoonlijke aanpak een speerpunt is van jouw merk, is data dé manier om dat te bereiken. Als je je content en communicatie wil personaliseren voor je individuele leden, moet je eerst begrijpen wat ze nodig hebben en wat ze willen.

Het gedrag van consumenten is in het afgelopen jaar sterk veranderd. Bovendien weten we niet wanneer de lockdown wordt versoepeld of zelfs helemaal wordt opgeheven. Daarom is het belangrijker dan ooit om wendbaar te zijn. Door datagedreven te werk te gaan krijg je belangrijke inzichten in je onderneming, je resultaten en verbeterpunten. Zo weet je niet alleen of je ergens actie moet ondernemen, maar ook welke: bijvoorbeeld challenges om je leden te betrekken en motiveren of een promotie op social media om nieuwe leden aan te trekken.

Omarm technologie
Fitnesstechnologie is meer dan enkel mobiele apps en content. Een hybride en complete holistische ervaring betekent ook een ijzersterk aanbod in je sportschool of studio na heropening. Zo kun je in contact blijven met je leden en ze betrokken houden of ze nu thuis, buiten of bij jouw in de club sporten.

Fitnessondernemers moeten na heropening een naadloze ervaring tussen hun fysieke locatie en digitale aanbod bieden. Hiermee kun je de leden die hunkeren naar het sociale aspect van sportschoolbezoeken en de beschikbare faciliteiten betrokken houden. Zo zorgt bijvoorbeeld de juiste software, zoals contactloze service voor inchecken met QR-codes, voor een veilige en naadloze gebruikerservaring. Bovendien kan retentiesoftware van belangrijke toegevoegde waarde zijn - zo kun je bijhouden welke leden risico lopen tot opzegging. Met dat inzicht kun je je leden bijvoorbeeld persoonlijk bellen om ze uit te nodigen voor (digitale) les en te vragen wat ze misschien missen in jouw aanbod.

De stroomversnelling waarin fitnesstechnologie de industrie heeft veranderd en de groei in hoeveelheid keus voor consumenten is geen bedreiging voor fitnessondernemers, maar een kans. Hiermee wordt de fitnessindustrie op lange termijn toekomstbestendiger, en geeft het ondernemers meer mogelijkheden om leden aan hun merk te binden met een compleet en gepersonaliseerd aanbod.

JOERI NANOV is VP Marketing bij Virtuagym, leverancier van innovatieve fitness-software voor sportscholen, studio’s en personal trainers.
Bedrijf

Virtuagym

Laatste artikelen van dit bedrijf