18 february 2021
Techgiganten betreden de fitnessindustrie: wat betekent dit voor jouw club?
18 february 2021
populair
De overgang naar digitale diensten voor de fitnesssector is traag op gang gekomen. Maar de coronapandemie is ongetwijfeld de katalysator geweest om onze branche een vliegende start te geven. Bijna een jaar later is fitnesstechnologie bijna niet meer weg de te denken.
Innovatie en digitale toepassing hebben een ongekend hoog niveau bereikt. Eindelijk lijkt het erop dat bedrijven beginnen in te zien dat digitale producten echt de toekomst zijn en ze zullen deze industrie waarschijnlijk blijven aandrijven lang nadat de pandemie is verdwenen.
Helaas hebben de techreuzen van Silicon Valley dat ook gemerkt. Grote spelers hebben ook hun zinnen gezet op onze branche, dankzij een duidelijke toename van de online betrokkenheid bij digitale fitness. Een stroom aan nieuwkomers betreedt de digitale fitnesswereld: techgiganten zoals Apple, Google, Facebook en Amazon hebben allemaal ingezet op de digitale fitnesswereld met grote budgetten en enorme investeringen. Dit is altijd een beangstigend vooruitzicht voor mkb’ers. Zeker wanneer de gezondheids- en fitnessindustrie het verwoestende effect van corona nog niet is begonnen boven te komen. Dan voelt dat misschien eng, toch? Dus, wat betekent de intrede van de Amerikaanse techgiganten in de fitnessindustrie voor jouw bedrijfsresultaten en hoe kun je de concurrentie aangaan? Laten we dat eens uitzoeken.
Fitness is een evoluerende industrie
De behoeften van de consument veranderen niet alleen door de pandemie, maar ook omdat technologie de manier verandert waarop mensen alles in hun dagelijks leven doen. Digitale trainingen waren voor corona zeldzaam, en de branche bewoog toen ook nog maar langzaam richting digitalisering. Als fitnessbedrijf is het nu tijd om jouw aanbod aan deze behoeften aan te passen.
Consumenten willen tegenwoordig zowel thuisfitness als fitnesstechnologie, en dit is precies waar Silicon Valley is ingestapt. Amazon heeft een gestroomlijnd systeem van verbonden fitnessproducten onthuld. Daarnaast is Facebook klaar om het rijk van live-streaming work-outs te veroveren. Thuisfitnessproducten zoals Peloton hebben hun aandelen sinds maart met 360% zien toenemen.
Deze techreuzen hebben een aantal troeven in handen: ze zijn in staat om zowel toegankelijke als uiterst betaalbare digitale producten te creëren en ze hebben het budget en het personeel om hun technologie snel en efficiënt te ontwikkelen. Bovendien hebben ze de capaciteit om hoogwaardige producten te creëren. En ze hebben al een enorm publiek vergaard om aan te verkopen. Dat klinkt misschien grimmig. Maar zoals wij het zien, kunnen fitnessbedrijven dit spel op twee manieren spelen: leunen op hun digitale aanbod terwijl zich te concentreren op dat wat hen onderscheidt van de grote spelers, en/of voortbouwen op de thuisfitnesstrend om van deze onlineklanten jouw klanten te maken.
Wat sportscholen anders doen
De techgiganten beschikken dus over middelen, gevestigde merkloyaliteit en een verreikend publiek. Hoewel fitnessclubs misschien niet het kapitaal of de merkkracht hebben om te concurreren voor een specifiek product, bieden sportscholen een meeslepende ervaring die digitale producten eenvoudigweg niet kunnen bieden.
Authentieke, live work-outs en lessen binnen een betrokken community maken deel uit van een ervaring waar de grote spelers niet aan kunnen tippen. Met het sociale aspect van jouw sportschool of studio, een ervaren persoonlijke trainer en het aanbod aan apparatuur dat jouw club biedt, is de sportschool een echte plek. Dat in tegenstelling tot elke digitale fitness-app. Het is het huis uit gaan, de verantwoording afleggen en het deel uitmaken van een ondersteunende community. Dat onderscheidt jouw sportschool of studio fundamenteel.
Vergis je niet, digitale fitness zal een dienst zijn die elk clublid vanaf nu zal verwachten, ook van jouw fitnessbedrijf. Je moet absoluut uitbreiden naar een kwalitatief digitaal aanbod om relevant te blijven. Zoek een hybride oplossing die waarde toevoegt voor jouw sportschool of studio en jouw leden. Zo kunnen ze de vruchten plukken van persoonlijke motivatie en verantwoording. Dit gecombineerd met authentieke sociale connectie en, natuurlijk, digitale thuiswork-outs en lessen.
Het idee is niet om op het niveau van Apple, Amazon of Facebook te concurreren. Maar om een digitaal fitnessproduct aan te bieden dat de ervaring van je sportschool of studio uitbreidt met een digitale dienst.
Tover tech-savvy nieuwelingen om in leden
De tweede optie is om als fitnessindustrie naar de positieve kant van deze trend te kijken. Alles, zelfs ongewenste spelers uit Silicon Valley die er tussenkomen, waardoor meer mensen gaan bewegen, is goed nieuws. Meer lichaamsbeweging leidt tot een gezondere bevolking en de meesten van ons zijn in deze sector begonnen met dat doel voor ogen.
Met de komst van Silicon Valley zal er zeker meer concurrentie zijn. Maar de interesse in lichaamsbeweging zal ook stijgen. Ook zal het bewustzijn van het belang van holistische gezondheid verder groeien. Dat heeft als gevolg een groter publiek voor ons allemaal. De gezondheids- en fitnesssector kan op deze belangstelling inspelen. Naarmate mensen meer vertrouwen krijgen door thuis te trainen en op zoek gaan naar de volgende stap in hun fitnesstraject, kunnen ze in volwaardige leden op locatie veranderen.
Ze komen opdagen voor de trainingen en ze zullen blijven vanwege je ervaren trainers. Die zijn onmisbaar om hen te motiveren hun doelen te behalen. Daarnaast is je aanbod aan apparatuur en ruimte die ze thuis niet hebben van toegevoegde waarde, plus alle andere activiteiten die jouw club kan bieden.
We kunnen de komst van de tech-giganten uit Silicon Valley aan. Niet door met hen te concurreren, maar door de ervaringen te bieden die we altijd hebben gedaan. De uitdaging zal zijn om een digitaal product te creëren dat de toegankelijkheid van online work-outs combineert met de motivatie en het gemeenschapsgevoel van de sportschool.
technologieinnovatieonline fitnessbig techcommunitylivestreamingthuisfitnessInnovatie en digitale toepassing hebben een ongekend hoog niveau bereikt. Eindelijk lijkt het erop dat bedrijven beginnen in te zien dat digitale producten echt de toekomst zijn en ze zullen deze industrie waarschijnlijk blijven aandrijven lang nadat de pandemie is verdwenen.
Helaas hebben de techreuzen van Silicon Valley dat ook gemerkt. Grote spelers hebben ook hun zinnen gezet op onze branche, dankzij een duidelijke toename van de online betrokkenheid bij digitale fitness. Een stroom aan nieuwkomers betreedt de digitale fitnesswereld: techgiganten zoals Apple, Google, Facebook en Amazon hebben allemaal ingezet op de digitale fitnesswereld met grote budgetten en enorme investeringen. Dit is altijd een beangstigend vooruitzicht voor mkb’ers. Zeker wanneer de gezondheids- en fitnessindustrie het verwoestende effect van corona nog niet is begonnen boven te komen. Dan voelt dat misschien eng, toch? Dus, wat betekent de intrede van de Amerikaanse techgiganten in de fitnessindustrie voor jouw bedrijfsresultaten en hoe kun je de concurrentie aangaan? Laten we dat eens uitzoeken.
Fitness is een evoluerende industrie
De behoeften van de consument veranderen niet alleen door de pandemie, maar ook omdat technologie de manier verandert waarop mensen alles in hun dagelijks leven doen. Digitale trainingen waren voor corona zeldzaam, en de branche bewoog toen ook nog maar langzaam richting digitalisering. Als fitnessbedrijf is het nu tijd om jouw aanbod aan deze behoeften aan te passen.
Consumenten willen tegenwoordig zowel thuisfitness als fitnesstechnologie, en dit is precies waar Silicon Valley is ingestapt. Amazon heeft een gestroomlijnd systeem van verbonden fitnessproducten onthuld. Daarnaast is Facebook klaar om het rijk van live-streaming work-outs te veroveren. Thuisfitnessproducten zoals Peloton hebben hun aandelen sinds maart met 360% zien toenemen.
Deze techreuzen hebben een aantal troeven in handen: ze zijn in staat om zowel toegankelijke als uiterst betaalbare digitale producten te creëren en ze hebben het budget en het personeel om hun technologie snel en efficiënt te ontwikkelen. Bovendien hebben ze de capaciteit om hoogwaardige producten te creëren. En ze hebben al een enorm publiek vergaard om aan te verkopen. Dat klinkt misschien grimmig. Maar zoals wij het zien, kunnen fitnessbedrijven dit spel op twee manieren spelen: leunen op hun digitale aanbod terwijl zich te concentreren op dat wat hen onderscheidt van de grote spelers, en/of voortbouwen op de thuisfitnesstrend om van deze onlineklanten jouw klanten te maken.
Wat sportscholen anders doen
De techgiganten beschikken dus over middelen, gevestigde merkloyaliteit en een verreikend publiek. Hoewel fitnessclubs misschien niet het kapitaal of de merkkracht hebben om te concurreren voor een specifiek product, bieden sportscholen een meeslepende ervaring die digitale producten eenvoudigweg niet kunnen bieden.
Authentieke, live work-outs en lessen binnen een betrokken community maken deel uit van een ervaring waar de grote spelers niet aan kunnen tippen. Met het sociale aspect van jouw sportschool of studio, een ervaren persoonlijke trainer en het aanbod aan apparatuur dat jouw club biedt, is de sportschool een echte plek. Dat in tegenstelling tot elke digitale fitness-app. Het is het huis uit gaan, de verantwoording afleggen en het deel uitmaken van een ondersteunende community. Dat onderscheidt jouw sportschool of studio fundamenteel.
Vergis je niet, digitale fitness zal een dienst zijn die elk clublid vanaf nu zal verwachten, ook van jouw fitnessbedrijf. Je moet absoluut uitbreiden naar een kwalitatief digitaal aanbod om relevant te blijven. Zoek een hybride oplossing die waarde toevoegt voor jouw sportschool of studio en jouw leden. Zo kunnen ze de vruchten plukken van persoonlijke motivatie en verantwoording. Dit gecombineerd met authentieke sociale connectie en, natuurlijk, digitale thuiswork-outs en lessen.
Het idee is niet om op het niveau van Apple, Amazon of Facebook te concurreren. Maar om een digitaal fitnessproduct aan te bieden dat de ervaring van je sportschool of studio uitbreidt met een digitale dienst.
Tover tech-savvy nieuwelingen om in leden
De tweede optie is om als fitnessindustrie naar de positieve kant van deze trend te kijken. Alles, zelfs ongewenste spelers uit Silicon Valley die er tussenkomen, waardoor meer mensen gaan bewegen, is goed nieuws. Meer lichaamsbeweging leidt tot een gezondere bevolking en de meesten van ons zijn in deze sector begonnen met dat doel voor ogen.
Met de komst van Silicon Valley zal er zeker meer concurrentie zijn. Maar de interesse in lichaamsbeweging zal ook stijgen. Ook zal het bewustzijn van het belang van holistische gezondheid verder groeien. Dat heeft als gevolg een groter publiek voor ons allemaal. De gezondheids- en fitnesssector kan op deze belangstelling inspelen. Naarmate mensen meer vertrouwen krijgen door thuis te trainen en op zoek gaan naar de volgende stap in hun fitnesstraject, kunnen ze in volwaardige leden op locatie veranderen.
Ze komen opdagen voor de trainingen en ze zullen blijven vanwege je ervaren trainers. Die zijn onmisbaar om hen te motiveren hun doelen te behalen. Daarnaast is je aanbod aan apparatuur en ruimte die ze thuis niet hebben van toegevoegde waarde, plus alle andere activiteiten die jouw club kan bieden.
We kunnen de komst van de tech-giganten uit Silicon Valley aan. Niet door met hen te concurreren, maar door de ervaringen te bieden die we altijd hebben gedaan. De uitdaging zal zijn om een digitaal product te creëren dat de toegankelijkheid van online work-outs combineert met de motivatie en het gemeenschapsgevoel van de sportschool.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.