3 jaar geleden

Doorbreek de crisis, zo eindigen we 2020 sterker

3 jaar geleden
Stel je voor, 2020 sterker eindigen, misschien wel beter dan het begon… Na de eerste sluitingen, de euforische buitensport opening, de zomerboost, nu middenin de tweede-golf sluiting. De toekomst is onduidelijk. Hoewel, sommige deskundigen verwachten een derde golf. En macro-economen voorspellen in 2021 een economische recessie a.g.v. de vele massaontslagen, die ook het MKB en ZZPers meesleuren. Staan we pas aan het begin? Ik vermoed het. Dat is dé reden waarom je juist nu je bedrijf wilt versterken.

Sterker, dat betekent ...

Met je bedrijf weer doorbouwen, weer leden werven, weer stabiel worden, weer winst gaan maken, weer groeien. Helemaal tijdens deze crisis (die volgens macro-economen begin komend jaar vanzelf in een recessie overgaat).

Brutaal eerlijk: tevreden of niet tevreden?
Momenteel ben jij tevreden. Of je bent niet tevreden. 'Best tevreden' is niet echt tevreden, dus dat geldt als gewoon niet tevreden.

Kijk, iedereen weet dat dit een bijzonder en pittig jaar is. Iedere ondernemer in de fitnessbranche beleeft het zelfde jaar. Maar hoe komt het dan dat de ene ondernemer op een tijdelijke dip na een prima jaar heeft? Ja zelfs in de plus eindigt t.o.v. vorig jaar? Terwijl de andere ondernemer het bijna niet meer redt, zelfs her en der nu al clubs en studio's failliet zijn gegaan? Of voor een appel en een ei aansluiten bij een keten of verkocht worden.

Waar herken jij jezelf het beste in?

1 - "Ik ben compleet tevreden"

Je bent echt tevreden met je jaaromzet, met de hoeveelheid mensen waarop jouw fitnessprogramma een positieve impact heeft, met hoe je team zich ontwikkelt, met je winst die weer toeneemt, met de toestroom van nieuwe leden, met het feit dat je geen uitstel van betaling meer open hebt staan. Kortom, je draait een goed jaar, ondanks de lock down(s).

Als je je hierin goed herkent, gefeliciteerd! Je behoort tot een beperkte groep ondernemers die het lukt om goed te blijven ondernemen. Je hoeft ook niet verder te lezen, omdat dit artikel bedoeld is om ondernemers die niet tevreden zijn te ondersteunen.

2 - "Ik ben eigenlijk niet zo tevreden"
Je jaaromzet lijkt redelijk, wel lager dan vorig jaar. Meer dan 50% van je leden blijkt echt loyaal te zijn, ze waren blij met je tegemoetkomingsregeling. Maar je omzetachterstand is nog niet ingehaald. Je hebt nu een kleiner team en staat zelf (weer) meer op de werkvloer, terwijl je eigenlijk plannen had om door te bouwen en professionaliseren. Er hebben toch ook echt te veel leden opgezegd. De toestroom van nieuwe leden is nogal instabiel. Veel van je leden zijn toch nog huiverig om te komen sporten. In je club of studio overal stickers, afzetlint, ontsmettingspunten, mogelijk zelfs spatschermen. Nu ook mondkapjes voor je team. Je hebt een financiële tegemoetkoming van de regering gekregen, maar die is niet voldoende om alle personeelslasten te betalen, laat staan de rest van de vaste lasten. Met de belastingdienst heb je een uitstelregeling. Misschien ook met je verhuurder. Je kunt nog eten, je maakt mogelijk nog wat winst, je bedrijf bestaat nog. Gelukkig.

Je bent niet alleen!
Als je je hierin goed herkent, weet dan dat je niet alleen bent, dat de meerderheid van de fitnessondernemers in een dergelijke situatie zit.

Staan we pas aan het begin?
Macro-economen voorspellen in 2021 een economische recessie a.g.v. de heersende angst en de vele massaontslagen, die in hun kielzog ook het MKB en ZZPers meesleuren.

Gelukkig is er een oplossing!
Die oplossing luidt: nú meteen weer beginnen met extra omzet en winst maken, de kraan zelfs verder openen dan normaal om je crisisverlies te kunnen goedmaken. In deze tijden van krapte is liquiditeit namelijk bepalend; je hebt meer inkomende Euro's nodig om je bedrijf te redden, je achterstanden in te lopen en weer verder te kunnen bouwen.

‘Vers bloed’ lost elk bedrijfseconomisch probleem op
Oké, je bent dus niet tevreden. Vraag je daarom ook af: 'Hoe lang wil ik nog ontevreden blijven?' Of heb je er zoals de meeste ondernemers eigenlijk wel genoeg van? Dan heb je nú maar 1 stapje te zetten; kiezen om vol in te zetten op marketing en verkoop om nieuwe omzet te maken.

Weg van het bekende, dat niet meer goed genoeg werkt
De stap is makkelijk om te zetten, omdat het slechts één beslissing is. Maar daarin zit tegelijk de moeilijkheid! Het betekent namelijk dat je van je bekende, maar duidelijk niet meer goed genoeg werkende pad moet afwijken. Het voelt vast nogal oncomfortabel om die stap te zetten. Logisch, het is nieuw.

Tijdens de crisis gaat het leden werven gewoon door!
We doen met Hidden Profits al sinds 2004 niets anders dan fitnessclubs en -studio's (klein, groot, keten) helpen meer leden te werven, meer omzet te maken, meer of weer winst te maken. Ook tijdens meerdere crises (o.a. de financiële crisis, de economische crisis), ook tijdens de lockdown periode, ook tijdens het buitensporten en ook na de heropening.

Je bent maar één marketingkeuze verwijderd
Ik zie dat veel ondernemers al goed bezig zijn en o.a. online trainingen hebben opgepakt. Je bedrijf sterker maken heeft in mijn ogen vooral ook te maken met en keuze om vol in te zetten op marketing en verkoop. Omdat dat de enige garantie is op meer nieuwe omzet. Investeer daarin dan ook meer dan je normaal doet. Wie weet ben jij in 8 weken tijd sterker dan heel 2020 en maak je in 2021 een vliegende start.

Sterker worden of afhaken. De keuze is eenvoudig, maar niemand zegt dat het makkelijk is. We helpen je graag.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Coronavirusmarketingleden werven
Gerelateerde artikelen
Auteur

Aernout Leezenberg

Bedrijf

Hidden Profits Marketing

Laatste artikelen van dit bedrijf