5 august 2020

We mogen weer, maar hoe?

5 august 2020
Fitnesscentra in de Benelux hebben de afgelopen maanden keihard gewerkt om hun sportschool (opnieuw) in te richten. En het is inmiddels zover: we mogen weer! De branche is er klaar voor om weer een bijdrage te leveren aan het fysieke, mentale én sociale welzijn van de samenleving. Welke impact heeft de corona-crisis gehad op onze industrie? En welke kansen zagen ondernemers? In dit artikel vier ondernemers aan het woord over de corona-crisis en hun aanpak in een tijd van uitdagingen.

PETER BOLT
Victorie Plaza Alkmaar

Maandag 16 maart; fitnesscentra gaan in Nederland op slot. Wat was jouw eerste reactie?

‘’Wat een impactvol besluit. Je ziet het natuurlijk een klein beetje aankomen maar dat het zo rigide was; volgens mij had niemand dat verwacht. Wij hebben direct ons personeel en onze leden geïnformeerd. Zij reageerden op hun beurt ook verrast, toch waren de meesten positief en begripvol.’’

Welk plan hebben jullie toen opgesteld?
‘’We wilden ervoor zorgen dat onze leden op een of andere manier konden blijven bewegen, daar staan we namelijk als sector én bedrijf voor. In eerste instantie hebben we online trainingen opgenomen en die op YouTube gezet. Daarna hebben we het professioneler aangepakt met virtuele lessen via Zoom. We hebben een beamer geplaatst waarop de instructeur de deelnemers zag. Dit werkte erg goed voor de interactie tussen de sporters en instructeur. Later zijn we ook buitenlessen gaan geven, toen dat mogelijk werd gemaakt.’’



Wat waren de reacties van leden op de Zoom trainingen?
‘’De grote meerderheid was positief! Leden waren vooral blij dat ze toch iets konden doen qua beweging. Ik denk dat het grote verschil ook is dat ze hun eigen instructeur in beeld zagen: daar hebben ze tenslotte een band mee.’’

Inmiddels zijn fitnesscentra weer open. Is de trainingssituatie veranderd voor jullie leden?
‘’Ja, dat denk ik wel. De grootste verandering is dat we met zones gaan werken en nieuwe Matrix-apparatuur neerzetten. Voorafgaand de corona-periode waren we al aan het kijken naar een nieuwe opzet. Toen corona zich aandiende hebben we besloten: er gaat toch veel veranderen in deze periode, laten we maar gewoon doorpakken! Nu hebben we een 3-jaren plan in één zomer geduwd en hebben we per 1 september een geheel vernieuwde fitness.’’

We blikken vooruit naar eind dit jaar. Hoe ziet de ‘nieuwe’ trainingssituatie, en het gedrag van leden er dan uit?
‘’Ik verwacht dat er tegen die tijd heel veel veranderd is. Ik ben van mening dat bewegen een heel belangrijk onderdeel is van een proactieve, gezonde leefstijl. Het hoeft allemaal niet superintensief, al is het alleen maar twee keer per week rustig aan; dat maakt al een enorm verschil. Ik denk dat dit besef bij steeds meer mensen doordringt en kansen biedt voor de sector, ondanks de harde les die corona ons heeft geleerd. We geloven dat we meer dan ooit van toegevoegde waarde kunnen zijn voor mensen. Anders investeren we in dit soort uitdagende tijden ook niet in een nieuwe fitness.’’

FRANK VLAAR
Sportcentrum Hoorn




Kwam de beslissing van het sluiten van fitnesscentra bij jullie als een grote shock?
‘’Ja, het voelde heel onwerkelijk. Als iemand een jaar geleden had verteld dat dit zou gebeuren, dan had ik diegene heel verbaasd aan gekeken. Ook onze leden waren verrast: fitness is toch juist voor je gezondheid, we moeten toch sterk blijven, immuniteit opbouwen?’’

Hoe snel hebben jullie na de aankondiging op maandag 16 maart gehandeld?
‘’Vrijwel direct. In eerste instantie gingen we er niet van uit dat we zo’n lange periode dicht zouden zijn. We zijn toen dan ook gestart met groot onderhoud aan het pand. Daarna ga je toch om je heen inventariseren: wat doen andere clubs? Dan kom je al snel terecht op livestream lessen om toch het contact met je leden te onderhouden.’’

Wanneer kwam het besef dat de lock-down langer zou duren?
‘’We gingen ervanuit dat we 1 mei open zouden gaan, dat werd al vrij 1 september. Rond die tijd werd ook bekend gemaakt dat we de lessen buiten mochten doen. We hebben bij het pand een ruim opgezet terrein dus ik heb meteen een tentenleverancier gebeld. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een boxing, cycling, FX en fitnesstent. Dit voegden we vervolgens samen in een fitnessfestival concept, inclusief muziek.’’

Hoe werd er door de leden gereageerd op het sportfestival?
‘’Onwijs goed, ik heb nog nooit zoveel enthousiaste leden gezien. We hebben alle doelgroepen aan de gang gezet, van jong tot oud. Zelfs de speciaal sportief plus groep (leeftijdscategorie 40+) was blij dat ze weer kon. En die leden hebben elkaar ook weer gebeld met de boodschap je moet écht een kijkje komen nemen!’’

Zijn er bepaalde kansen die jullie in de corona-periode hebben aangepakt ook interessant voor de toekomst?
‘’Absoluut. Deze crisis heeft in onze optiek voor nieuwe ideeën gezorgd en dus ook nieuwe kansen. Dat is ook onze insteek: het positieve uit corona halen. We organiseren daarom in 2021 weer een zomer fitnessfestival. Op het terrein gaan we een soortgelijke ruimte inrichten zoals we dit in de corona-periode hebben gedaan. Het enthousiasme van de leden op het sportfestival is namelijk waanzinnig. De sfeer buiten is top en we hebben een situatie ontwikkeld waarin iedereen zich fijn en prettig voelt. En voor het team is het ook leuk, die kunnen werken in het zonnetje.’’

ANN VAN DEN RIJN
Gymtonic Reet (België)



We blikken terug naar donderdag 12 maart. Hoe verliep deze dag voor jou?
‘’Vreemd maar ik was vastbesloten: ik ga me voorbereiden, want morgen zijn we waarschijnlijk gesloten. En dat was de volgende dag ook het geval. We hebben toen direct een teamoverleg gehad. Daaruit kwam eigenlijk naar voren dat we blijvend waarde wilden blijven leveren naar onze leden én de connectie met hen wilden behouden.’’

Hoe heb je vervolgens daad bij woord gevoegd?
‘’Opvolgend aan ons teamoverleg hebben we een brainstorm gehouden. Vrij snel was het Gym Tonic Online Programma bedacht én gelanceerd: virtuele trainingen via Zoom en wekelijkse Home Workout video’s. Ook hebben we het concept van de Gym Tonic Talks ontwikkeld, waarbij telkens door een andere collega een wekelijks webinar werd gehost met de focus op het fysieke, mentale of sociale welzijn.’’

Welke kansen zag je nog meer liggen?
‘’Eind mei lanceerden we ook het Gym Tonic Outdoor Programma. Hiervoor hebben we geïnvesteerd in extra kunstgras, waar we ondertussen zo’n 15 outdoor lessen per week geven. We hebben hier een nieuw concept aan gehangen met drie typen work-outs. De inspiratie haalde ik onder meer uit de Inspiration Tour met Matrix Fitness in London. Leuk om te zien dat de inspiratie die ik daar heb opgedaan nog steeds mooi van pas komt!’’

Denk je dat er in deze crisis kansen schuilden?
‘’Dat weet ik wel zeker. De manier waarop we met zo’n crisis omgaan bepaalt ook hoe we eruit komen. Je moet openstaan voor vernieuwing en je weten aan te passen. Ook moet je vooruit kijken; hoe kun je bijvoorbeeld in zo’n uitdagende periode toch nieuwe leden werven? Daarom hebben we ook door middel van een leadgeneratie campagne het Gym tonic Online en Outdoor programma gepusht naar niet-leden. Hiermee hebben we in een drietal maanden rond de honderd leads verzameld.’’

We spoelen vooruit naar begin 2021. Waar hoop je met Gym Tonic te staan?
‘’Allereerst willen we zorgen dat Gym Tonic stabiel én gezond blijft én blijft groeien. Verder gaan we onze B2B concept ‘Effect4Business’ succesvol verder ontwikkelen. Effect4Business begeleidt bedrijven aan de hand van bewegingstrajecten duurzaam naar een gezonde(re) en positieve(re) bedrijfscultuur. We werken op vier niveaus die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Met de Team Shift gaan we voor een betere samenwerking binnen teams. Met de Energy Shift verhogen we de fysieke en mentale energie van de mensen. En met de Mind Shift zorgen we voor een daadkrachtige groei-mindset bij iedereen. Naast deze drie shifts creëerden we als vierde element de Result Shift. Met de focus op zowel persoonlijk, motivationeel als op businessvlak ontstaan er meetbare, betere resultaten tot gevolg. Zo zetten we duurzaam in op een bedrijfscultuur die evolueert van moeten naar willen én waarbij zowel mensen als resultaten duurzaam in beweging komen.’’

EDWIN DE VOS
Next Level Zeewolde



Hoe snel kwam het besef bij Next Level Zeewolde: we moeten dicht?
‘’Wij voelden het al aankomen. Maar het is een bizarre realiteit: zoveel bedrijven moeten sluiten, hoe kan een virus zoveel invloed hebben op de wereld en economie? Toch hebben we heel snel geschakeld. We zijn half maart gestart met onze uitleenservice, de ‘fitness-o-theek’, waarbij we losse trainingsmaterialen beschikbaar stelden aan klanten. De eerste maand hebben we ons voornamelijk gericht op deze uitleenservice én het aanbieden van online lessen. Daarna zijn we ons gaan richten op de concepten ‘fitnessparcours’ en ‘street fitness’.’’

Kun je ons wat meer vertellen over het fitnessparcours?
‘’Jazeker! Het fitnessparcours heb ik bedacht naar aanleiding van de online klantensessies met Matrix Fitness. Het parcours bestaat uit een route in de buurt van onze sportschool, waarbij sporters om de 500 meter andere oefeningen moesten uitvoeren. Om de 3 minuten starten nieuwe sporters, op 1,5 meter afstand, met hun ronde van 6 of 8 kilometer. We begonnen met 24 deelnemers, uiteindelijk liep dat al heel snel op naar 77 deelnemers!’’

En hoe is het idee van street fitness ontstaan?
"Dit was ook naar aanleiding van de Matrix klantensessies. Het idee van Street Fitness is dat ik met mijn auto, inclusief allemaal functionele trainingsmaterialen, een straat inrijd om daar een work-out te geven. Voorwaarde is dat er in de desbetreffende straat een lid woont van Next Level Zeewolde, die vervolgens minimaal 6 deelnemers verzamelt die meedoen aan de work-out. De eerste street fitness work-out was eind april, het sloeg zo aan dat ik binnen no-team meerdere straten had! We hebben ook voor ouderen street fitness georganiseerd op de overloop van een wooncomplex. De reacties waren onwijs positief!’’

Welke inzichten heeft de corona-crisis jullie geboden?
‘’Ik denk dat het belangrijkste inzicht is dat veel mensen het buitensporten als erg prettig ervaren. Dat merkten we al medio mei, toen we weer naar buiten konden met onze klanten in onder andere groepstrainingen. De outdoor trend gaan we straks ook doorzetten: we zijn namelijk van plan een permanente outdoor gym te bouwen. Hiervoor willen we een apart abonnement creëren voor onbeperkt outdoor fitnessen. We verwachten hiermee ons écht te onderscheiden en het verschil te maken.’’

Heropeningstools, tips & tricks
Wist je dat Matrix Fitness verschillende tools heeft ontwikkeld om ondernemers te helpen ná de heropening? Bekijk al deze tools, waaronder ons heropeningshandboek, op www.matrixmembers.nl/wemogenweer.

Schone lucht in je fitnessruimte
Ook is Matrix exclusief distribiteur van AernoviR: een medisch gecertificeerd product, dat gebruik maakt van High-Intensity Plasma-Luchtdesinfectie (HPL). Aan de hand van deze effectieve plasma-luchtdesinfectie worden bacteriën gedood, virussen gedeactiveerd en geuren geneutraliseerd. Deze methodiek is uitermate geschikt voor openbare ruimtes, waaronder fitnesscentra. Kijk voor meer informatie op www.matrixmembers.nl/producten/aernovir.
Matrix FitnessheropeningCoronavirus
Gerelateerde artikelen
Bedrijf

Matrix Fitness

Laatste artikelen van dit bedrijf