Virtuagym: technologie en gedragsverandering

Verschenen in Bodylife nummer 4 2019


Een van de grotere uitdagingen in de fitnessindustrie is korte-termijn-denken. De meeste mensen gaan in eerste instantie niet naar de sportschool om hun leven om te gooien, maar om de kerstkilo's eraf te zweten, om hun lichaam klaar te stomen voor het strand of eventjes een uurtje op de spinningfiets. De uitdaging met dit soort motivatie? In februari is de sportschool weer een stuk leger, na de vakantie is het over met het dieet, en het kost elke week meer energie om je naar de spinningles te slepen.


Voor een gezonde leefstijl is niet alleen kortstondige motivatie nodig. Duurzame gedragsverandering is het doel. Gelukkig wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar gedragsverandering. Bij elk onderzoek blijkt dat enkele factoren een sleutelrol spelen: een duidelijk persoonlijk doel, motivatie, uitdagende momenten, haalbare stappen, anderen betrekken en last but not least: meten en reflecteren.

Personal training werkt omdat de trainer al deze factoren met veel persoonlijke aandacht in het spel kan houden. Maar persoonlijke aandacht is moeilijk altijd schaalbaar door je hele club, omdat niet iedereen dit kan of wil betalen. Technologie kan je helpen om ook met grotere ledenaantallen alle factoren van gedragsverandering doorlopend te stimuleren.

De aard van gedragsverandering
Hoe bouw je gewoontes op? Kort door de bocht: je doet een activiteit met regelmaat tot het ‘vanzelf;  gaat. Net als dat je elke dag je tanden poetst, beschouw je het als ‘normaal’ dat je elke week genoeg beweegt en gezond eet.

Het is natuurlijk wat ingewikkelder dan dat. Er zijn veel modellen die verklaren hoe gewoonteverandering in elkaar steekt. Jan Middelkamp beschreef in zijn proefschrift gedragsverandering bijvoorbeeld uitstekend met het ‘Transtheoretical model of change’ (TTM), waarin via een aantal fases een voornemen dankzij herhaling en cognitieve processen een intrinsiek onderdeel wordt van iemands dagelijks leven.

Digitaal doelen stellen
Zonder doel is het voor veel mensen onmogelijk om te blijven sporten. Vanaf het eerste moment kun je je leden hierover na laten denken. Denk aan digitale enquêtes bij binnenkomst, gecombineerd met ‘motivational interviewing’-technieken. Deze vragenlijsten kun je periodiek laten herhalen zodat leden hun doel niet uit het oog verliezen.

Met behulp van fitnessapps kun je er ook voor zorgen dat deze doelen haalbaar en meetbaar zijn.  ‘Fit worden’ is geen haalbaar doel. 5 kilo verliezen of vijf kilometer in een half uur hardlopen is wél meetbaar. Een goede fitnessapp geeft feedback over de haalbaarheid van ingevulde doelen.

Motivatie en uitdagende momenten
Om leden elke week weer te laten sporten, moet je ze blijven prikkelen. Voordat sport en gezonde voeding een gewoonte worden, dienen je leden elke dag weer gemotiveerd te worden om hun best te doen. Hoe kan technologie hierbij helpen? Dagelijkse push-notificaties bijvoorbeeld: een makkelijke manier om fitness weer  ‘top-of-mind’ te krijgen.

Een bewezen manier om mensen aan het sporten te krijgen is via gamification. Een heleboel fitnesssoftware ondersteunt in meer of mindere mate het opzetten van uitdagingen, waarin leden het tegen elkaar kunnen opnemen om te zien wie bijvoorbeeld de meeste kilometers in een week kan hardlopen, of wie het eerste 500 push-ups doet. Dit soort externe prikkels die inspelen op het natuurlijke concurrentiegevoel helpen ontzettend om leden in die cruciale eerste fases richting gedragsverandering blijvend te motiveren.

Anderen betrekken
Fitness kan een eenzame onderneming zijn. Niet iedereen heeft (of wil) een work-out buddy, en thuis is er niemand om je op je kop te geven als je de hele avond met een zak chips op de bank hangt. Daarnaast is een van de redenen waarom leden afhaken het gebrek aan binding met de sportschool. Eén van de redenen waarom kleinere sportscholen en met name boutique studio’s het zo goed doen, is omdat ze ontzettend veel moeite steken in het opbouwen van hun eigen fitnesscommunity, zowel online als offline. Door met behulp van technologie en sociale netwerken in de vorm van discussie- of interessegroepen op te zetten, kunnen je leden makkelijker sociale banden vormen en elkaar motiveren. Voor jou en je personeel wordt het vervolgens gemakkelijk om motiverende groepsberichten te posten, kennis te delen, één op één met je leden te communiceren, en de bovengenoemde uitdagingen te delen.

Meten is weten
Niets motiveert als een oude spijkerbroek die na jaren weer past. Maar resultaten van de sportschool zijn niet direct in de spiegel te zien. Technologie helpt inzicht in voortgang te geven en maakt de registratie makkelijker. De moderne cardio-apparaten van leveranciers als Life Fitness en Matrix integreren voortaan met fitnessapps en slimme weegschalen zoals Inbody en NEO Health maken het handmatig invoeren van resultaten overbodig, zowel in de sportschool als thuis. De geregistreerde data worden in de app vervolgens gevisualiseerd in makkelijk te begrijpen grafieken zodat je leden hun voortgang kunnen volgen, zelfs als ze nog geen verandering zien in de spiegel.

Kortom, creëer trouwe leden door ze met technologie te helpen duurzame resultaten te behalen, zodat ze bij je blijven terug komen én blijven betalen. Over win-win gesproken!
 
Edities