1 jaar geleden

Parijs: het domein van een bruisende en gevarieerde fitnessmarkt!

1 jaar geleden
Begin juni heeft een groep van 28 VES-ondernemers en clubmanagers voor het eerst sinds de start van de coronapandemie weer eens een buitenlandse bestemming bezocht. Parijs was dit keer de bestemming.
 
Het doel van het reisgezelschap in de Franse hoofdstad was vierledig: inzicht krijgen in de fitness & leisure markt in het buitenland, inzicht krijgen in trends en ontwikkelingen - zowel op het vlak van fitness als daarbuiten -, netwerken met collega’s en bezienswaardigheden bekijken en genieten van het ‘goede leven’.
 
Het hotel, clubbezoek, de presentaties, contacten, sfeer en de verzorging van de inwendige mens was tot in de puntjes voorbereid. De groepsreis naar Parijs werd in eigen beheer georganiseerd, wat voelbaar en merkbaar is. Juist de persoonlijke inzet is één van de onderscheidende kenmerken van VES.
 
Fitness en leisure markt in Parijs
Tijdens de studiereis bezochten de ondernemers onderscheidende clubs en concepten. En er waren mogelijkheden om in de keuken te kijken bij andere branches, zoals hospitality. Parijs is met acht miljoen inwoners bovendien een metropool met een groeiende, levendige en diverse fitnessmarkt.

De deelnemers kregen een goed inzicht in de verschillende concepten die de fitnessmarkt in Parijs herbergt. De tour werd mede mogelijk gemaakt door Hans Muench (oud-directeur Europa IHRSA) en Technogym.
  • John Reed Fitness (keten internationaal)
    Concept: een mix van fitness, wellness en muziek, met de nadruk op design. Segment: hoog.
  • Episod Sports Studios (zeven clubs)
    Concept: uitgebreide boutique studios, ‘hubs’ genoemd, met keuze uit de groepslessen boksen, bootcamp, spinning en yoga. Segment: hoog.
  • Neoness (nieuwe keten)
    Concept: ‘LA formule’. Diverse abonnementsvormen, op elk moment stop te zetten, handdoekenservice en gratis drankjes. Segment: midden.
  • Easy gym (eigenaar: Easy Jet)
    Concept: Net boven Basic Fit met veel meer uitstraling, aanbod en mogelijkheden. Geduchte concurrent voor Basic Fit omdat het meer doelgroepen aanspreekt. Segment: Hoger low budget.
  • Lamontgolfière (Club stand alone)
    Concept: ‘social’ club met ‘drinks’ en ‘quadriceps’. Gevestigd in een oude luchtballonfabriek. Veel cultuur, exposities, hippe drankjes en vrijwel uitsluitend jonge mensen die in de prachtige fabriekshal werken op hun laptop en netwerken. Segment: hoog.
  • Aquaboulevard (private eigenaar, zeven locaties)
    Concept: enorm waterpark met fitness en tennis. Met 20 duizend vierkante meter het grootste van Parijs. Particulier bezit van een schatrijke familie inclusief het Forest Hill-concept in Frankrijk. Vooral gericht op gezinnen. Segment: midden. 
  • Club Front de Seine (stand alone)
    Concept: Stand alone club. Onderscheidend in ontvangst en dienstverlening. Alles draait om mensenwerk en goede begeleiding. Uitsluitend small group training. Segment: hoger midden/hoog.
Vrijwel alle bezochte clubs hebben een eigen app ontwikkeld met online lesaanbod. Overal werden de deelnemers uitermate gastvrij ontvangen en bijna alle verantwoordelijke managers (eigenaren) waren bereid ‘openheid’ van zaken te geven, iets dat als zeer opmerkelijk werd ervaren door het reisgezelschap.

Trends en ontwikkelingen op het gebied van fitness en daarbuiten
Tijdens de studiereis kwamen, naast de clubbezoeken, ook interessante sprekers aan het woord:
 
Fred Hoffman
Bekend van ACE, ACSM en 2007 IDEA Fitness Instructor of the Year. Hoffmann verzorgde een actuele presentatie over de gevolgen van de digitale ontwikkelingen voor de fitnessbranche. Jonge mensen denken digitaal; dat is voor een ‘oudere’ ondernemer vrij lastig te begrijpen. Wil je mee in de vaart der volkeren dan is het noodzakelijk om te begrijpen wat jonge mensen met een digitaal ontwikkeld brein verwachten van een moderne fitnessclub.
 
Anouk Zoet
Business director van de NBCL France (Netherlands Business Council), toonde in haar presentatie dat er voor Nederlandse ondernemers met expansiedrift in Frankrijk volop ruimte is. Voorwaarde voor succes is de Franse gebruiken en omgangsvormen te leren kennen en in te zetten. De NBCL begeleidt startende ondernemers in Frankrijk, van kleine zzp’ers tot grote Nederlandse ondernemingen zoals HEMA, Action, Rituals en Booking.com.
 
Yama Saraj
Bedenker van de slimme bokszak: SensAi. Vanuit de TU Eindhoven is Yama naar Parijs gegaan om zijn start-up op te zetten. Een voorbeeld van doorzettings- en incasseringsvermogen met wellicht een bruikbaar concept voor de fitnessondernemer.

Michael Pistecky
Het bezoek aan de Nederlandse ambassade in Parijs was bijzonder te noemen. De groep werd gastvrij ontvangen door Michael Pistecky, topdiplomaat, voormalig hoofdcoördinator van de MH17 ramp en nu hoofd economisch beleid en ondernemen met een presentatie over macro-economische factoren met betrekking tot ondernemen zowel in Nederland als Frankrijk, met name in coronatijd. Consulair medewerker Alexandre Picque gunde de aanwezigen in zijn presentatie een blik op de fitnessbranche in Frankrijk en lichtte wat sluiers op rondom de Olympische Spelen die in 2024 in Parijs worden gehouden.
 
Workshop Todd Hartwell ‘out of the box denken’
De studiereis werd afgesloten met een culinaire workshop door Todd Hartwell, gerenommeerd chef-kok van restaurant For the Love of Food. Opvallend was dat dit restaurantconcept, net als de VES, zes zekerheden/klantbeloftes heeft omarmd. Samenwerken en leiderschapskwaliteiten werden beoefend in het gezamenlijk klaarmaken van het voorgerecht. Door middel van spel werden de deelnemers bewust van hoe ‘out of the box-denken’ zich manifesteert.
 
Netwerken, bezienswaardigheden & gezelligheid
Het ‘studie’ element voerde tijdens de studiereis de boventoon, maar dat ging totaal niet ten koste van de sfeer en de interactie onderling tijdens de lunches, diners en borrels. Naast de culinaire momenten, clubbezoeken en sprekers was er tijdens deze reis tijd om met een gids de toeristische trekpleisters van Parijs te bekijken en om een boottocht te maken over de Seine. De VES studiereis groeide zo volgens de deelnemers uit tot een groot succes en een inspirerende eerste gezamenlijke trip sinds de start van de coronapandemie.
 
Wil je meer informatie over de VES of over de mogelijkheden om aan te sluiten bij een studiereis? Neem dan contact op via: 010 474 2658 of info@ves.nl
 
Meest recente artikelen