1 jaar geleden

Coaching X-Fittt: Doorbraak in fitnessbranche

1 jaar geleden
Fitnessondernemer Thomas Verheij moest een lange adem hebben, maar na acht jaar is de kogel door de kerk: zorgverzekeraars gaan de begeleiding van het programma X-Fittt vergoeden binnen het basispakket. Met 6,4 miljoen Nederlanders die aan overgewicht lijden valt er genoeg te winnen voor sportcentra die de wetenschappelijk ontwikkelde formule willen adopteren.

Tekst: Aart van der Haagen
Fotografie: X-Fittt
 
Zonder voorbehoud mogen we spreken van een doorbraak in de fitnessbranche. Weliswaar verschuift het accent steeds meer van puur sporten naar een gezonde levensstijl in bredere zin, maar bij gebrek aan een uniforme en wetenschappelijk onderbouwde aanpak in Nederland stonden verzekeraars tot op heden niet te popelen om dat aan te moedigen met een vergoeding binnen het basispakket. Thomas Verheij heeft dat, samen met zijn compagnon Mustapha Harrak, nu wél voor elkaar met het veelomvattende programma X-Fittt. “Het kostte ons acht jaar om hier naartoe te werken en er was een half miljoen euro aan onderzoekskosten mee gemoeid, maar nu staan het Ministerie van Volksgezondheid, het RIVM, het Kenniscentrum Sport en Bewegen en daarmee uiteindelijk ook de verzekeraars vierkant achter ons. Consumenten betalen uit eigen zak alleen hun sportschoolabonnement, terwijl de volledige begeleiding vanuit X-Fittt onder het basispakket valt. Een goede zaak in een land waar 6,4 miljoen mensen met overgewicht kampen. Samen met Wageningen University & Research, dat in opdracht van het RIVM het wetenschappelijk onderzoek uitvoerde, hebben we becijferd dat er jaarlijks een miljard euro aan zorgkosten te besparen valt indien de gemiddelde Nederlander overschakelt op een patroon van gezonder eten en meer bewegen.”
 
Betere kansen
 
X-Fittt draait al volop, gestart in Verheij’s eigen sportschool Formupgrade in Arnhem en inmiddels geïmplementeerd in vijftien fitnesscentra van andere ondernemers. “Er liggen nu veel betere kansen in de markt dan toen wij ermee begonnen, in 2008. Meer dan ooit realiseren instanties als het Ministerie van Volksgezondheid, het RIVM, het Kenniscentrum Sport en Bewegen plus de verzekeraars zich dat de zorgkosten straks niet meer te betalen zijn als er niet iets drastisch verandert. Dat vertaalt zich nu dus in de vergoeding vanuit het basispakket wanneer je aan X-Fittt deelneemt. Ook bij consumenten zelf groeit het besef omtrent het belang van gezond leven. Er is de laatste paar decennia veel meer kennis ontstaan over het verband tussen bijvoorbeeld overgewicht en de kans op kanker. Dat geldt ook voor de relatie tussen een inactieve levensstijl en hart- en vaatziekten. Daarnaast heeft de fitnessbranche een beter imago gekregen en daarmee zijn eigen drempel verlaagd. Met X-Fittt boren we een doelgroep aan die je normaal niet gauw in sportscholen ziet. Daar zit dus een enorme potentie. 6,4 miljoen mensen, om precies te zijn.”
 
Cruciaal

 
Verheij spreekt over een door de overheid en verzekeraars getoetst protocol. “X-Fittt vormt een tweejarig programma. Het traject start met een intakegesprek, waar een leefstijlcoach samen met de persoon in kwestie individuele doelen gaat formuleren. Voeding beter organiseren, inspelen op slaap, beweging in het dagelijks leven integreren. Het eetpatroon wordt in de eerste twaalf weken continu gemonitord en met feedback bijgestuurd waar nodig. Naast een serie consulten op vaste momenten om de voortgang te bewaken gaat de klant een fitnesstraject in, maar dan wel onder zeer intensieve begeleiding. Met name in de eerste maand is dat cruciaal, om ervoor te zorgen dat iemand zich thuisvoelt. Het principe van ‘vul een formulier in en ga maar bewegen’ werkt niet bij deze doelgroep, zeker niet met de enorme keuzemogelijkheden van nu. Die mensen krijgen teveel prikkels en voelen zich verloren, zeker doordat hun intrinsieke motivatie nu eenmaal lager ligt dan bij fanatieke fitnessers die bewust kiezen voor sporten. Wij horen achteraf vaak dat deelnemers aan X-Fittt ons programma heel toegankelijk vinden. Niet alleen wijzen we ze de weg, we peilen ook hoe ze het sporten ervaren en controleren of ze bijvoorbeeld meedoen aan een groepsles. Soms zit de blokkade in iets kleins, zoals niet snappen hoe je je opgeeft voor het rooster.”
 
92 procent blijft

 
Naast het feit dat Verheij samen met zijn compagnon binnen vijf jaar het aantal eigen vestigingen wil uitbreiden tot 20 à 25 is X-Fittt beschikbaar voor andere, kwaliteitsbewuste ondernemers die de gigantische doelgroep van mensen met overgewicht interessant vinden. “We maken het heel makkelijk. In feite hoef je als sportschoolhouder niets te organiseren, maar alleen te faciliteren en ons een maandelijkse fee te betalen. Wij zorgen voor het programma, voor de leefstijlcoaches en voor de marketing. Daarbij richten we ons onder meer op huisartsen, die dagelijks diverse mensen met overgewicht op het spreekuur krijgen en weten wat een BMI-programma inhoudt en er maar al te graag hun cliënten heen zullen sturen. Als sportschool verwelkom je een nieuwe, aanvullende doelgroep van mensen die voor 24 maanden hun abonnement afsluiten. Uit eigen ervaringscijfers weten wij dat 92 procent van hen tot en met het einde van het traject actief blijft, een ongekend hoog aantal in deze branche. Nu zorgverzekeraars zich bereid tonen de begeleiding in het basispakket op te nemen zal dat de motivatie alleen maar verder versterken.”
 
Meer informatie: www.x-fittt.nl
 
Meest recente artikelen