5 maanden geleden

Terugblik BlackBoxAcademy Boutique fitness inspiratie tour Rotterdam

Jeroen Gerats
CLO - Magazine Manager bodyLIFE
5 maanden geleden
Inspiration Tour Rotterdam
Het team van BlackBoxAcademy nam uw verslaggever en een hele club ondernemers mee afgelopen maart mee naar Rotterdam, waar de meest inspirerende en toonaangevende clubs en studio’s bezocht werden. De tour gaf een kijkje in de keuken te bij all inclusive fitnessclubs, personal training studio’s en boutique studio’s.


Nog even de definitie van een Boutique studio:
  • Kleinschalig
  • Specifiek programma
  • Expertinstructeurs
  • Werken op afspraak
  • Intiem design en sfeer
  • Groepslessen
  • Gedeelde passie
  • Herkenbare missie
Personal training studio’s hebben op het eerste gezicht de kenmerken van een boutique studio. Denk aan kleine oppervlakte, specialismen, omzet, aantal locaties, etc. Maar naast de overeenkomsten zijn er ook duidelijke verschillen. Zo heeft een personal training studio in Nederland gemiddeld 4,5 trainers met 99 klanten, met een beperkt aantal bezoeken. Terwijl een boutique studio juist veel meer parttime trainers heeft (gemiddeld 15-50) met een grote groep klanten die een veelvoud aan bezoeken brengt.

Er zijn meer verschillen; een PT-studio past zich aan de klant aan, terwijl een boutique juist het concept vooropstelt. Al met al kunnen we stellen dat PT-studio’s een subgroep vormen binnen de boutique branche.


De tour ging van start bij PLTS van Guy van der Reijden, een perfect voorbeeld van een Boutique club voor millennials. De aanwezige trainer gaf een inkijkje van het wel en wee van het runnen van de Pilates studio. Heel slim dat het aantal plekken in de sessies voor aggrigators heel beperkt is. Op deze wijze ben je voor je omzet minder afhankelijk van derde partijen.

Vervolgens door naar Vondelgym R’dam, Marije Boomsma, media en cultuur manager (tevens de zus van) gaf een uitgebreide rondleiding in de gym. De eerste gedachte bij deze gym, mede door de hiphop muziek,  is tribe. Hier wordt duidelijk gebouwd aan sterke community, hier sporten gelijkgestemden. De (combinatie) van activiteiten past volledig bij de behoefte van de doelgroep.

Next stop : John Reed, het nieuwe visitekaartje van Reiner Schaller. Schaller is de oprichter en CEO van McFit, High5, Gold’s Gym, Cyberobics, een nutritionlijn, een modellenbureau, een App bedrijf, etc. John Reed is een concept welk hij in diverse wereldsteden introduceert. Andere steden zij  o.a. Berlijn, Zurich, Praag, Budapest, Istanbul, Los Angeles, Londen en Madrid.

John Reed R’dam is de place to be op dit moment, De over-de-top inrichting lijkt meer op een hele chique nachtclub. Het is een symbiose van fitness, muziek, wellness en design. Uw verslaggever had sterk de indruk dat er leden zijn die meer voor de selfie’s komen dan om te sporten. Iedere John Reed is compleet anders, de vele aanwezige kunstwerken van internationale kunstenaars draagt enorm bij aan het luxe gevoel tussen de cardio en kracht apparatuur. Afsluitend bubbelen terwijl je over het centrum van Rotterdam kijkt lijkt zeker na de enorme wandeling een heerlijk idee.

Lunch bij David Lloyd, een van de oudste clubs in Rotterdam. Tijdens de presentatie van Peter Wolfhagen over Boutique fitness genieten we van een heerlijke sandwich met een gezonde smoothie. David Lloyd is een tradionele maar wel zeer luxe sportschool met zwembad. Binnen de sportschool is nu echter wel een Boutique concept uitgerold, BLAZE, een HIIT workout in een aparte studio. Het is een 45 minuten full body high intensity workout met combat skills, in combinatie met cardio en kracht onderdelen.
Voor BLAZE heet David Lloyd speciale trainers opgeleid, de boxing-gloves e.d. worden bij de receptie verkocht.

We sluiten af bij TrainMore aan de Coolsingel alwaar we onder de indruk zijn van entree en vervolgens de club zelf. Zoals alle andere locaties hebben Marjolein Meijer en haar team hier een geweldige design club van gemaakt. Midden tussen de cardio en kracht afdeling staat een DJ booth. Train more, get more is de payoff en dat klopt, hier krijg je veel club en vooral beleving voor je geld. Naast design een USP voor Boutique fitness. Verder zijn er 2 studio’s met ieder een eigen Boutique concept, Yoga en een HIIT concept.

De komende jaren zullen er veel meer Boutiques bijkomen, met name in steden, dit zal ten koste gaan van clubs in het middensegment. Want wanneer je dit goed doet is je verdienmodel mogelijk wel beter dan een club uit dat middensegment. Waar deze clubs vaak vis nog vlees zijn heeft een Boutique een heel duidelijk profiel.

De miljardair Reiner Schaller vertelde me ooit, toen McFit nog een opkomend concept was’ ‘Je hebt 1500 leden die 40,- betalen of je hebt 4000 leden die 15,- betalen.' Met een Boutique club kom je op dezelfde omzet met slechts 500 leden.


Al met al een inspirerende dag, een aanrader. Hou de site hier in de gaten, BlackBoxAcademy zal in de toekomst vast meer van deze tours organiseren. En ben je in Rotterdam ga gewoon eens kijken bij een van deze clubs.

 

Deelnemers kregen ook:

een exemplaar van het Boutique Markt & Trend Rapport, boordevol waardevolle informatie en data over de branche. Boutique Markt & Trend Rapport t.w.v. € 67,50 uitgegeven door BlackBoxPublishers.


 
Auteur

Jeroen Gerats

Bedrijf

BlackBoxPublishers

Laatste artikelen van dit bedrijf