1 maand geleden

Tips voor het succesvol opbouwen van spiermassa

1 maand geleden

Het kweken van spiermassa kost tijd en energie. Als je wat meer body wil hebben, is er een aantal zaken waar je goed rekening mee moet houden. In dit artikel geef ik je een aantal tips op het gebied van training en voeding. Wil jij het maximale uit je krachttraining halen? Lees dan snel verder.

Leg de lat hoger

Het geheim achter het kweken van spieren is dat je ervoor moet zorgen dat je spieren niet gewend raken aan de oefeningen die je doet. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je de lat steeds wat hoger legt. Dit kan door meer gewicht te gebruiken tijdens je oefeningen, maar bijvoorbeeld ook door meer reps te doen. Zo zorg je ervoor dat je spieren zich sneller gaan ontwikkelingen én dat je lichaam ze efficiënter gaat gebruiken. Probeer je trainingen daarom voldoende uitdagend te houden en stapsgewijs een stapje verder te gaan. 

De juiste oefeningen

Bij krachttraining heb je de keuze uit twee soorten oefeningen: isolatie-oefeningen en compound-oefeningen. Bij isolatie-oefeningen richt je je op één spiergroep tegelijk, terwijl je bij compound-oefeningen meerdere spiergroepen tegelijkertijd traint. Compound-oefeningen zijn dus oefeningen waarbij meerdere spiergroepen samenwerken en dit biedt een aantal grote voordelen. Compound-oefeningen worden aangeraden voor het vergroten van de spierkracht, het verbeteren van de spiercoördinatie, het verbeteren van de sportprestaties, het verbranden van extra calorieën en het stimuleren van de stofwisseling ná de training. 

Compound-oefeningen worden vaak gebruikt in combinatie met gewichten. Je hoeft hiervoor dus niet per se naar de sportschool, want als je zelf over gewichten en bijvoorbeeld een fitnessbank beschikt, kun je ook thuis een heel eind komen. 

Het belang van goede voeding

Voor het succesvol opbouwen van spiermassa is het niet voldoende om je alleen te focussen op het trainen. Een goed voedingspatroon is namelijk minstens net zo belangrijk. Je weet ongetwijfeld dat het voor de opbouw van spieren belangrijk is om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Idealiter is dit ongeveer 30 tot 40 gram eiwit per maaltijd. Eiwit komt met name veel voor in dierlijke bronnen, zoals vlees, vis, gevogelte, zuivelproducten en eieren. Je kunt je eiwitten uiteraard ook aanvullen door het gebruik van supplementen.

Bron: www.tunturi.com/nl

Meest recente artikelen