2 jaar geleden

Technologie maakt personal coaching voor iedereen betaalbaar en zorgt daarmee voor enorme groeimarkt

2 jaar geleden
FitNation organiseerde woensdag 16 juni een speciaal webinar over de toekomst van de fitnessindustrie met panelleden Hugo Braam (CEO Virtuagym), Marjolijn Meijer (CEO Urban Gym Group) en Martijn de Jong (CEO FITTAR). De panelleden deelden hun unieke inzichten over de toekomst van de fitnessindustrie en hoe deze zich zal ontwikkelen na corona.

Het gratis evenement behoort tot de reeks webinars voor fitnessprofessionals die sinds een jaar tweewekelijks online worden uitgezonden. Uitzending gemist? Bekijk hem hieronder. 



De toekomst van de fitnessindustrie
De fitnessindustrie is in sneltreinvaart veranderd. Hoe gaan deze ontwikkelingen de toekomst van de fitnessindustrie vormen, en welke kansen liggen er voor fitnessondernemers, sportscholen, studio’s en personal trainers? Ervaren pioniers uit de fitnessindustrie Marjolijn Meijer (CEO Urban Gym Group), Martijn de Jong (CEO FITTAR) en Hugo Braam (CEO Virtuagym) schoven aan om hun visies te delen op wat de fitnessbranche te wachten staat en hoe fitnessondernemers daarop kunnen inspelen.

Het panel ging uitgebreid in op de verschillende stellingen over de ontwikkelingen die tijdens corona het aanzicht van de branche hebben veranderd en welke in het ‘nieuwe normaal’ zullen blijven. Zo ging het over thuissporten en nieuwe abonnementsvormen, maar ook over de omarming van digitalisering en hybride bedrijfsmodellen. 

Technologie democratiseert fitnessaanbod
De rol van technologie in fitness lijkt in ieder geval nog niet uitgespeeld: de diversificatie die het de markt inbrengt in aanbod, prijs en toegankelijkheid democratiseert het fitnessproduct. Het heeft de deuren geopend voor een doelgroep die hiervoor niet naar de sportschool ging, en heeft het aanbod en de fitnesservaring uitgebreid met buitensport en thuisfitness. Kortom, technologie vervangt de traditionele sportschool niet, maar maakt het toegankelijker voor een breder publiek. 

“Met technologie kunnen we personal coaching gaan democratiseren, waarmee het straks niet meer alleen voor de lucky few, maar voor iedereen betaalbaar wordt. Dat zal een enorme groeimarkt worden.” Vertelde Hugo Braam. “Bovendien zijn door corona mensen meer met hun gezondheid bezig en is het aanbod en de ervaring voor thuis trainen met technologie sterk verbeterd. Ik geloof heilig dat hierdoor meer mensen thuis met fitness aan de slag gaan, voor wie trainen in een fitnesscentrum of studio nog een stap te ver was. Dat helpt ze vertrouwen opbouwen om straks wel die stap te zetten om naar de sportschool te gaan, dus ik verwacht dat het gaat bijdragen aan verdere groei van onze markt.”



Digitalisering niet de oplossing voor iedere ondernemer
Dat wil niet zeggen dat hybride bedrijfsmodellen en digitalisering de oplossing is voor iedere ondernemer om te kunnen groeien - en Big Tech zal de mkb’ers ook niet uit de markt prijzen. Marjolijn Meijer onderstreepte het belang van het kennen van je doelgroep, je locatie en de behoeftes die moeten worden vervuld. Er is meer mogelijk, en juist daarom is het belangrijk voor fitnessondernemers om zich conceptueel te blijven onderscheiden: “Je moet niet de tech om de tech doen,” Zei Meijer. “Mkb’ers zullen blijven overleven als ze heel erg duidelijk bij hun visie blijven: wat ze kunnen, waar ze goed in zijn - de why - waarom zij bestaan. Dat moeten ze heel goed begrijpen. Ik denk dat de combinatie van Big Tech en mkb heel goed naast elkaar kan en ze zullen elkaar alleen maar versterken.” 

Technologie geeft trainer meer mogelijkheden
De omarming van technologie in de fitnessindustrie groeit gestaag, maar ook de technologie zelf kan steeds meer. Is het mogelijk dat kunstmatige intelligentie straks de personal trainer helemaal vervangt? Volgens Martijn de Jong van FITTAR geeft technologie de trainer juist meer mogelijkheden, maar zal de persoonlijke connectie niet helemaal vervangen. “Het is een aanvulling voor personal trainers - als je contact met je leden wil blijven behouden moet je technologie gaan inzetten: of je nu gaat livestreamen, digitale work-outs maakt of voortgangsregistratie doet via een app.” Stelt de Jong. “Technologie zal de personal trainers nooit helemaal vervangen omdat persoonlijk contact zo belangrijk is en blijft.” 

Derde seizoen FitNation Lunch & Learn seminars donderdag 1 juli van start
Het is de missie van FitNation om fitnessondernemers te voorzien van inzichten, kennis, inspiratie en praktische tips in gesprek te gaan met pioniers uit de branche.  De onderwerpen van de webinars lopen uiteen van: marketing, sales, retentie, training, coaching, voeding, technologie tot natuurlijk ondernemerschap. Webinars zijn om de week om 12:00 gratis bij te wonen - het eerstvolgende webinar en start van het inmiddels derde seizoen vindt plaats op donderdag 1 juli. 
FitnationwebinarHugo BraamMarjolijn MeijerMartijn de JongVirtuagymUrban Gym GroupFITTAR
Gerelateerde artikelen