1 maand geleden

Hoe Jan Evenepoel met ELCIES en Under Armour de wereld wil veroveren

1 maand geleden
Ondanks alle gevolgen van de coronatijd was het eind maart even feest bij het Delftse sport tech bedrijf ELCIES en hun samenwerkingspartner Jan Evenepoel uit België. ELCIES gaat namelijk met Under Armour een pilotproject starten voor de ontwikkeling van gepersonaliseerde fitness- en sportprogramma’s voor topatleten en recreatieve fitnessbeoefenaars. Wij belden met Evenepoel over hun partnership en waarom Under Armour besloot om met hen in zee te gaan.

Uit ruim 1400 innoverende techbedrijven werd ELCIES door Under Armour naar voren geschoven om een pilotproject in te gaan. Die uitverkiezing voelt voor Jan Evenepoel, verbonden aan de Universiteit van Gent en personal coach, als een mooie blijk van waardering. In de afgelopen twee jaar werkte hij met ELCIES aan de ontwikkeling van een algoritme dat rekening houdt met blessurepreventie en meer dan honderd verschillende fitness parameters bevat. Samen met Under Armour gaan ELCIES en Evenepoel de automatisch gepersonaliseerde workouts nog verder uitwerken en perfectioneren.

Het ontwikkelde SMART fitness algoritme biedt fitnessbeoefenaars, van topsporters tot recreanten, de mogelijkheid om workouts af te stemmen op hun eigen fysieke en mentale eigenschappen. “De vele workouts die vandaag in apps of online worden aangeboden pretenderen persoonlijk afgestemd te zijn, maar die zijn afgestemd op groepen. Het gaat daarbij om klassieke parameters als leeftijd, geslacht, gewicht en eventueel het trainingsniveau. Wij hebben daar extra lagen bovenop gezet en komen tot over de honderd verschillende parameters. Zo hebben we een hele set van movement assessments geïntegreerd om de sterktes en zwaktes van het lichaam te bepalen. Ik heb ook een enorme database aan oefeningen samengesteld. Die worden automatisch verwerkt met de persoonlijke gegevens die de fitnessbeoefenaar doorgeeft voordat de workout automatisch wordt samengesteld. Het SMART fitness algoritme resulteert nu al in drie miljard verschillende workouts. Komende zomer hopen we dat aantal verdubbeld te hebben. Dan heeft zo’n beetje elke bewoner op aarde een eigen workout. Ieder mens is uniek en daar houden wij rekening mee in ons algoritme”, aldus Evenepoel.

PASSIES
De Belg zegt het geluk te hebben om “drie mooie jobs” te combineren in Gent. Evenepoel is personal coach, doceert Bewegingswetenschappen aan de Universiteit van Gent en werkt bij ELCIES aan hun gepersonaliseerde workouts. “Ik ben van jongs af aan gefascineerd door het menselijke lichaam en ik ben ook een grote wiskunde-fan. Bij ELCIES kan ik beide passies combineren. Ik vond het altijd eigenaardig dat je een persoonlijk trainingsprogramma kon volgen waarbij je in tien weken naar iets toe werkt, bijvoorbeeld voor een marathon of een triatlon, en dat de intensiteit van de workouts al weken van tevoren bekend is. Er wordt geen rekening gehouden met fysieke klachten, dat je een nacht slecht hebt geslapen of als vrouw met een schommelende hormonenbalans tijdens de menstruele cyclus. Dat kan ik moeilijk echte personalisatie noemen.”

“Er zijn zoveel factoren van invloed op je lijf en hoe je presteert. De klassieke parameters dragen niet bij aan zaken als blessurepreventie. Een gepersonaliseerde warming-up van vijf tot tien minuten kan een heel groot aantal blessures voortijdig voorkomen. In ons algoritme maken we gebruik van vele parameters. Denk daarbij aan voeding, wekelijkse activiteiten, sportvoorkeur, bloeddruk en ga maar door. De fitnessbeoefenaar zet de gegevens door die hij of zij wil delen en het SMART fitness algoritme leidt daarna tot een unieke workout die is afgestemd op hoe de persoon zich op dat moment voelt. We willen de ideale workout voor ieder mens op ieder moment genereren. En blessurepreventie speelt daarin een prominente rol”, aldus Evenepoel.

PILOTPROJECT
De samenwerking en ambitieuze plannen van Evenepoel en ELCIES kwamen tijdens de coronaperiode in een stroomversnelling. “Het algoritme dat we nu hebben ontwikkeld is wat de fitnessmarkt van deze tijd nodig heeft. Er waren geen programma’s die zulke gepersonaliseerde workouts aanbieden. Het is heel fijn dat we samen met een grote partij als Under Armour onze plannen naar een nog hoger plan kunnen tillen. We zijn nu al actief in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en binnenkort in de Verenigde Staten. Wat wij op dit moment aanbieden is een API (Application Programming Interface). Bedrijven of clubs kunnen dat koppelen aan hun eigen softwarepakket, ook met hun eigen look and feel. We hebben wel een demo-app om een idee te geven van hoe het eruit kan zien. En als er vraag naar is kunnen we een kant en klare app ontwikkelen.”

Het algoritme blijft continu verbeterd worden, stelt Evenepoel. “We zijn natuurlijk nooit klaar met het verzamelen van data en de uitwerking daarvan. Je blijft altijd perfectioneren. Ook voor de nieuwe wearables. De coronaperiode heeft de vraag naar gepersonaliseerde workouts versneld. Toen we in de periode voor corona onze plannen bespraken vonden mensen het wel een mooi idee, maar zagen de noodzaak er nog niet zo van. Nu merken we dat ook bedrijven als Nike, Apple en Amazon naar the next level willen gaan met een verbeterd algoritme, net als wij met Under Armour. De gebruikers van onze API geven aan wat ze wel en niet aan data willen delen om tot een gepersonaliseerde workout te komen. De data wordt veilig en anoniem opgeslagen en data wordt verwijderd als gebruikers daarom vragen. Het is allemaal safe.”

Evenepoel hoopt dat het pilotproject met Under Armour als katalysator dient op weg naar een mooie toekomst. “Onze ambitie? De wereld veroveren, haha. Hopelijk kunnen we nog meer interessante samenwerkingen aangaan en ons SMART fitness algoritme naar een nog hoger niveau brengen. We bekijken nu ook de mogelijkheden om videoanalyse te integreren. Dan kun je met een smartphone zien of je je squat correct uitvoert en zo niet hoe je dat wel moet doen. Er is nog een wereld te winnen, maar we hebben nu al mooie stappen gezet.”
ELCIESJan EvenepoelUnder Armour
Meest recente artikelen