2 jaar geleden

Railsbank en Paceline lanceren de eerste health & fitness creditcard ter wereld

2 jaar geleden

Wat er aan de andere kant van de oceaan gebeurt zet de toon voor wat de sport- en bankwereld te wachten staat. De Engelse FinTech organisatie Railsbank en Amerikaans gezondheidsplatform Paceline werken samen aan de allereerste gezondheid- en welzijnscreditcard ter wereld. Met de creditcard, die wordt uitgegeven onder het merk Paceline, kunnen klanten van Paceline profiteren van cashback acties op basis van hun lichaamsbeweging en uitgaven. Zo krijgen ze bijvoorbeeld korting bij merken als Amazon, Starbucks, Target en Athleta.

Gebruikers van de Paceline creditcard ontvangen een verhoogde cashback wanneer ze geld uitgeven aan gezondheidsartikelen, en verdienen extra’s wanneer ze hun wekelijkse fitness mijlpaal bereiken op de Paceline app.

Hoe zit dat in Nederland?
In Nederland neemt het gebruik van sport- en beweegapps gestaag toe. Zo explodeerde de app ‘Ommetje’ door de coronacrisis en zetten steeds meer bedrijven de Nederlandse app ‘It’s My Life’ in, waarmee gebruikers digitale Fitcoins kunnen verdienen door te bewegen en die vervolgens uitgeven aan (korting op) gezondheidsproducten en -diensten. Maar een gezondheidsapp die een eigen creditcard verstrekt is de Nederlandse markt nog vreemd.

Winstgevender en verbeterde maatschappelijke gezondheid
De Nederlandse markt loopt daarmee een hoop voordelen mis. Joel Lieginger, CEO en oprichter van Paceline, licht toe: “We merken dat actieve gebruikers drie keer meer geld uitgeven en vijf keer winstgevender zijn voor financiële dienstverleners. Dit scenario biedt een enorme kans voor lifestyle merken, zorgt voor lagere acquisitiekosten en een hogere lifetime value voor creditcards en verzekeringen. Dit draagt allemaal bij aan een algehele verbeterde maatschappelijke gezondheid. De creditcard vormt een fantastische motivatie om meer te bewegen, door alle lichamelijke activiteit te belonen met financiële voordelen.”

CCaaS
Dov Marmor, Chief Operating Officer van Railsbank (Noord-Amerika), zegt: “Paceline wilde een volledig geïntegreerde ervaring waarbij een creditcard volledig geïntegreerd was in de in de Paceline app en alle gezondheidsgerelateerde functies. Vóór creditcard-as-a-service (CCaaS) was dat simpelweg onmogelijk. CCaaS biedt de hele infrastructuur die nodig is om een creditcard snel te lanceren en Railsbank neemt het zware werk op zich: bankzaken, kredietverstrekking, betalingsverkeer, risicobeheer en compliance. Dit geeft Paceline alle ruimte om zich te richten op UX, klantervaring en het onderscheiden van hun merk van alle andere op de markt.”

Meest recente artikelen