3 jaar geleden

2021 wordt het jaar van de waarheid! 5 tips om jouw resultaat te maximaliseren

Marc Neijland
Redacteur
3 jaar geleden
Dat 2020 een bijzonder jaar was, is een understatement. Van het woord corona krijgen velen inmiddels jeuk en uitslag tegelijk. Het land en zo ook onze branche, is murw gebeukt door alle maatregelen. We zijn het beu om voortdurend te moeten reageren en anticiperen. Temeer omdat de perspectieven nog niet heel helder zijn. We zitten midden in een tweede lockdown en we weten nog niet zeker wat er nadien wel en niet kan. 2021 wordt het jaar van de waarheid. Voor een flink aantal ondernemers in onze branche zal het erop of eronder worden. Hoe doe je dat en waar leg je de focus op? In dit artikel geef ik 5 tips waarop je de focus kunt, of misschien wel moet leggen. Veel leesplezier en bovenal, zet ‘m op!

1- Marketing en sales

We zijn met z’n allen heel druk geweest om bestaande leden binnen te houden door via alternatieve kanalen toch nog waarde te bieden voor het lidmaatschap. De clubs die vooraf het meest hebben geïnvesteerd in de relatie met hun leden zijn daarvoor beloond. Is je relatie met je leden goed, weet je werkelijk wie jouw leden zijn en deed en doe je veel voor je achterban? Dan heb je het beter gedaan dan het landelijk gemiddelde als het gaat om ledenbehoud.

Naast alles wat je doet en deed voor je bestaande leden, moet je focus echter ook naar buiten. Je kunt ervan op aan dat de overheid gezondheid zal gaan promoten. Met het verschijnen van het vaccinatieprogramma, of je er nu voor of tegen bent, zal er een zekere verlichting ontstaan in de mindset van leden en potentiële leden. Men wil straks weer trainen en het is TIME TO MARKET. Zorg ervoor dat je jouw marketingcampagnes hebt ingericht en vol in kunt zetten op het moment dat de tijd rijp is. Ook je sales dient scherp te zijn. Zowel sporters die gestopt zijn, als niet sporters die zich bewust zijn van het belang van een goede gezondheid, willen weer aan de bak. En dat kan bij jou. Daar moet jij ze attent op gaan maken! Staan jouw acties gereed en is jouw sales op volle oorlogssterkte?

2- Cash is KING
Deze titel hoef ik je niet uit leggen. De kans is aanwezig dat je aanspraak hebt gemaakt op de NOW regeling, wellicht heb je crediteuren afspraken gemaakt en misschien ook nog wel loonheffingsuitstel aangevraagd. Feit is dat een groot deel van deze gelden zullen moeten worden terugbetaald, terwijl er aan de inkomstenkant een min is ontstaan omdat leden hebben opgezegd. Je moet dus double impact gaan maken. Dit om zo snel mogelijk op het oude inkomstenniveau terug te keren. Daarnaast moet je een surplus gaan realiseren, omdat je waarschijnlijk pas terug kunt betalen op het moment dat er werkelijk reserves ontstaan. Geen nood, je marketingcampagnes draaien al op volle toeren en sales draait overuren (zie punt 1). Hiermee zorg je ervoor dat de basis van jouw inkomen, gebaseerd op lidmaatschapsgelden, geleidelijk op niveau komt.

Start daarnaast ook programma’s op voor mensen die écht iets willen bereiken. Tien-wekenchallenges, FIT-programma’s, small group PTformules, etc. Als mensen werkelijk iets willen bereiken, dan is men bereid om daarin te investeren. Dit is jouw kans om DIRECT aan je cashflow te gaan werken. Niemand is met vakantie geweest, niet geskied, het uit eten potje is ook gevuld. Maak daar gebruik van door gerichte programma’s te verkopen die VOORUIT worden betaald. Ben jij bereid om echt resultaat te boeken, INVESTEER dan nu in jezelf. Dat is de boodschap!

3- Jouw personeel is KEY 
We hebben inmiddels uit de onderzoeken in onze branche kunnen optekenen dat de clubs die al jaren flink hebben geïnvesteerd in hun leden en hun personeel, het laagste verloop hebben gehad in de eerste lockdown periode. Die investering is beloond door loyaliteit. En die loyaliteit gaat velen erdoor heen helpen. Scoorde jij op dit vlak (te) laag? Dan is het nu je kans om daaraan te werken. Leden zijn niet trouw aan een ledenpas, de gigantische trainingsmogelijkheden en apparatuur, leden zijn trouw aan jouw team en jouw aanpak. Ik roep het al jaren, we zitten in een branche die het moet hebben van service en dienstverlening. Investeer daarin! Nieuwe apparatuur is geen reet waard als jouw personeel niet weet hoe ze jouw leden moeten BOEIEN.

Te laat? Nee hoor. In 2021 begint de strijd om de klant opnieuw en ieder nieuw lid kan jouw ambassadeur worden. Investeer nu. Niet in apparatuur, maar in PERSONEEL!

4- Een hybride businessmodel wordt een onderdeel van jouw strategie 
Als leverancier van groepslessen hebben we nu twee keer een big bang meegemaakt op de facilitering van online lessen. Tijdens de eerste lockdown hebben we een kleine 600(!) clubs geholpen om direct 24/7 bereikbaar te zijn met online workouts via FitSnacks.TV. Het is me opgevallen dat veel clubs het hybride model in juli weer los hebben gelaten. Zodra het kon was alles weer bij het oude. Niet gek, want daar ligt immers de expertise en dat is waar de meeste leden de grootste waarde aan hechten.

Ik voorzie echter twee grote ontwikkelingen. De één is dat een aantal leveranciers zich geleidelijk ontwikkelt tot een directe concurrent van jou. Hoe dan? Nou heel simpel, door rechtstreeks aan jouw klanten te gaan verkopen. Je hebt de Facebook Ads vast al eens voorbij zien komen. Er ligt concurrentie van onverwachte hoek op de loer! De andere grote ontwikkeling sluit aan bij de vorige, maar ligt in het verlengde hiervan. Veel van jouw leden zijn gewend geraakt aan de combi van bij jou sporten samen met thuis ook kunnen sporten met jou, maar dan digitaal. Als je hierop reageert door een goede hybride strategie te ontwikkelen (dus trainen op jouw club én buiten jouw club, mogelijk gemaakt door een lidmaatschap bij jou), is de vorige ontwikkeling minder zorgelijk. Jouw leden hebben immers binding met jou.

Zo zorg je ervoor dat het gebruiksgemak van thuis trainen geen directe bedreiging voor je wordt, maar het vooral een service extensie is. En vergis je niet, deze ontwikkeling kan gaan omslaan in een verwachting van de klant.

5- Keep the faith
Deze tip is meer een hart onder de riem dan en een direct advies. Bon Jovi zong het: “you know you're gonna live thru the rain – Oh, you got to keep the faith!”. En dit geldt ook voor jou. Want het is niet makkelijk. Ik refereerde er al aan in de opening van dit artikel. Door driekwart jaar alleen maar te hebben geanticipeerd, gereageerd en gecompenseerd, is het soms knap lastig om positief te blijven en perspectief te kunnen zien. Maar jouw energie gaat je erdoorheen helpen. Als jij positief bent, creatief blijft en energie uitstraalt, zal dat overslaan op jouw TEAM. Je moet het samen doen, echter zet jij de lijnen uit. Het draait om jouw initiatief, daadkracht en inventiviteit. 

Pak daarom je rust met de kerst, maak je hoofd vrij, beweeg en ga het gesprek aan met mensen die jouw tot inzichten brengen en die jou kunnen inspireren. 2021 wordt het jaar van de waarheid, zorg ervoor dat je bent voorbereid en ga ervoor!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Marc Neijland

Bedrijf

ClubJoy

Laatste artikelen van dit bedrijf