1 maand geleden

Lifemaxx: Familiebedrijf blijft aan de weg timmeren in de fitnessbranche

1 maand geleden
Lifemaxx begon ooit als Body Shape, één van de eerste sportscholen in Nederland, en is inmiddels groot in kleine fitnessmaterialen. Vorig jaar vierde Lifemaxx het 15-jarig jubileum als leverancier, nog in een tijd waarin niemand van Covid-19 had gehoord. Onder leiding van partners Diederick Goede en Denise Doolhof blijft Lifemaxx groeien met oog voor de klanten.

Op de achtergrond breekt hun vier maanden oude dochtertje af en toe in tijdens het interview met haar ouders. Nee, de wereld van Diederick en Denise is niet alleen door de coronaperiode behoorlijk veranderd. Het ondernemerskoppel was tot voor de komst van hun eerste kindje nog vaak samen tot ’s avonds laat op het kantoor in Rotterdam, waar inmiddels bijna twintig werknemers dagelijks te vinden zijn. “Tot een paar jaar terug waren er weken dat we 60 of 70 uur aan het werk waren”, aldus Denise. “Dan zaten we allebei op het kantoor en zorgde de ene keer ik voor het eten en de andere keer Diederick. We hoefden dus niet de ander te bellen dat we laat waren voor het eten thuis. Dan is het wel fijn dat je samen een onderneming runt. Nu ben ik nog veelal thuis met onze dochter en kom ik regelmatig even met haar op bezoek. Dan kan ze in de draagzak en spring ik bij waar ik kan. Maar Diederick is veel op het kantoor voor de dagelijkse gang van zaken.”

Familiebedrijf
Diederick en Denise begonnen zo’n twaalf jaar geleden samen aan hun ondernemersavontuur bij Lifemaxx. “De vader van Denise, Wim Doolhof, heeft een lange geschiedenis in de fitnessbranche”, aldus Diederick. “Hij heeft een eigen sportschool gehad en daarnaast was hij leverancier van First Class fitnessapparatuur. Wim heeft een bekende naam in de fitnesswereld. Uiteindelijk heeft hij Lifemaxx opgezet en hebben Denise en ik het stokje overgenomen. Lifemaxx begon ooit met één werknemer en samen met ons team hebben we van Lifemaxx de totaalleverancier gemaakt die we nu zijn.”

Diederick is door zijn relatie met Denise in het ondernemersvak en de fitnessbranche gerold. “Ik ging tijdens mijn studie aan de slag bij Wim en ik bleek meer passie te hebben voor het ondernemen dan voor studeren. Ik liet de boeken links liggen en was vooral op het werk te vinden. Ik ben van nature geen sportfanaat, maar ik vind het fijn dat ik sportieve mensen blij kan maken met onze materialen. Wat mij vooral aanspreekt in het ondernemen is het informele contact met de klanten. We kennen vrijwel alle klanten ook van naam. Dat is de kracht van ons bedrijf. We zijn heel toegankelijk en open naar de klanten. We zijn geïnteresseerd en zijn veel meer een kennispartner dan alleen leverancier.”

Werken in de fitnessbranche werd bij Denise met de paplepel ingegoten, al was ze eerst niet van plan om in de voetsporen van haar ouders te treden. “Naast mijn studie werkte ik weliswaar een dag in de week bij mijn ouders, maar toen ik nog jong was had ik niet direct de behoefte om ooit in het bedrijf te stappen. Langzamerhand sprak mij dat toch steeds meer aan. Ik kwam steeds meer op beurzen en leerde mensen kennen. Je ziet klanten dan steeds vaker en bouwt een band met hen op. De klanten leerden mij ook kennen door contacten met mijn vader. Ik merkte ook een bepaalde informele sfeer en openheid op binnen deze branche. Dat sprak mij ook aan. Werken in de fitnessbranche geeft mij energie.”

Samenwerken
Diederick en Denise leerden elkaar door het ondernemen steeds beter kennen op werkgebied. Ze geven aan steeds meer op elkaar ingespeeld te raken. “In de beginjaren moesten we wel wennen dat we naast partners ook zakelijk met elkaar te maken hadden. Dat botste weleens, maar ook niet heel anders dan dat veel mensen zullen ervaren in hun eigen relatie”, zegt Diederick. “Je leert elkaar wel op een andere, zakelijke manier kennen. Dan merk je snel waar wiens kwaliteiten liggen. Dat Denise soms een andere visie heeft dan ik is alleen maar goed. Zo leren we ook weer van elkaar als ondernemers.”

Denise: “Ik heb wel gemerkt in al die jaren dat Diederick een echte ondernemer is. En wat we allebei sterk hebben is de binding met onze klanten goed houden. We leveren veel aan sportscholen en wij vinden het heel belangrijk dat we niet alleen onze materialen in dozen voor de deur laten neerzetten. We hebben de kennis van de producten en bieden de service om klanten bij te staan waar dat nodig blijkt. Zoals bij het optimaal inrichten van een fitnessruimte.”

Lifemaxx heeft al meerdere CrossFit boxen, fitnesscentra en PT studio’s ingericht met materialen uit de eigen Crossmaxx-lijn. “Vaak hebben klanten een idee hoe ze de ruimte willen invullen, maar voor de praktische invulling worden wij vaak ingeschakeld om advies te geven. We hebben materialen in alle prijsklassen zodat iedereen die een CrossFit box wil beginnen, kan slagen bij ons. Het doel van de Crossmaxx lijn is het neerzetten van een compleet assortiment aan functionele trainingsmaterialen, geschikt voor onder andere CrossFit”, zegt Diederick.

Toekomstbeeld
Het ruime assortiment van Lifemaxx bestaat uit een compleet assortiment klein-fitnessmateriaal zoals dumbbells, halterschijven, kettlebells, bankjes en groepsfitness materialen. Naast de eigen materialen van Lifemaxx, Crossmaxx en LMX., is Lifemaxx exclusief distributeur van de bekende en innovatieve merken Suples Bulgarian Bag en TRYON & PT4Pro.

De coronatijd zorgde ervoor dat ook Lifemaxx moest omdenken. Dat gebeurde ook. “Vanuit de kant van de sportscholen was het opeens heel rustig met de bestellingen. De teller stond nagenoeg op nul. Maar we merkten direct dat particulieren, die thuis aan de slag wilden gaan, ons begonnen te vinden”, aldus Diederick. “Wij konden in bedrijf blijven, maar wel op een andere manier. Wij zijn namelijk niet direct ingericht op veel kleine orders, meer op orders voor sportscholen. Het is de vraag welke invloed corona blijft hebben op sportscholen. Net als iedereen hopen we dat de sportscholen niet meer op slot gaan.”

Hoe Lifemaxx zich richting de toekomst beweegt hangt natuurlijk ook af van alle coronamaatregelen, vertelt Diederick. “Iedereen heeft plannen en doelstellingen, maar hoe reëel die zijn in deze tijd is natuurlijk de vraag. We willen met Lifemaxx graag in meer Europese landen materialen gaan leveren. Inmiddels zijn we behoorlijk actief op de Scandinavische markt. Ja, we blijven zeker hard aan de weg timmeren in de fitnessbranche en zitten niet stil. Is het niet op ons kantoor, dan wel thuis met onze dochter, haha.”

Ook in coronatijd is de showroom van Lifemaxx geopend, uiteraard met anderhalve meter in acht nemend. Kijk voor meer informatie over het assortiment op www.lifemaxx.com of neem contact op via +31 (0)10 415 98 00 of info@lifemaxx.com