Welk probleem los jij op voor je klanten?

Verschenen in Bodylife nummer 9 2017

Potentiële klanten zitten meestal met een persoonlijke uitdaging qua leefstijl, lichaam en/of gezondheid. De één heeft het aan zijn rug, de ander heeft nekklachten, afvallen komt natuurlijk veel voor en steeds vaker horen we dat men gezonder wil leven vanwege de diabetes. Natuurlijk is het afhankelijk van je doelgroep, echter in de meeste premium sportcentra, waar het publiek wat ouder is dan bij de low budgets, zien we dit als 'Top 3' doelstelling:

- Afvallen.

- Fitter en gezonder worden.

- Een sterkere rug, minder klachten.

We weten dus dat meer dan vijftig procent van onze aankomende klanten op zoek is naar een oplossing voor één van deze drie problemen. Toch maken we primair nog steeds reclame met onze diensten of met algemene zes of twaalf weken programma's. Zou het niet beter zijn om al aan de voorkant, in al onze uitingen, duidelijk te zijn, welk probleem wij helpen oplossen en waar wij expert in zijn.

2018 staat voor de deur, een periode dat mensen toch wel weer even na gaan denken over wat ze willen met hun lijf en gezondheid. Afvallen, fitter worden en gezonder worden staan al jaren op nummer 1, 2 en 3 van goede voornemens. Helaas haakt de meerderheid al voor het begin af, maar dat komt misschien ook door een gebrek aan duidelijk aanbod van onze kant. We bieden wel een overzicht van sport activiteiten en faciliteiten op de website, maar vaak onvoldoende informatie over de probleem oplossende activiteiten. Hetzelfde geldt voor onze communicatie op social media en naar de zorg sector. Voor onze producten interesseert de zorgsector zich totaal niet, maar wellicht wèl voor de oplossingen die we bieden.

Zou het overigens niet goed zijn om te bepalen wie van het team intern de expert is op deze vlakken, zodat er ook een protocol en verdieping ontstaat op deze thema's. NL Actief reikt op enkele vlakken al een kennisdossier aan. Deze persoon kan natuurlijk uitstekend zorgen voor een duidelijke aanpak, een protocol, consumenten informatie en verdiepingsinformatie.

2018 maar eens starten met duidelijke informatie, gedacht vanuit het probleem wat je klanten opgelost willen hebben. Daarvoor wel goed kijken naar je huidige klandizie om te zien welke oplossing je nu al biedt aan je huidige klanten.

Wellicht allemaal Gezond en natuurlijk afvallen op 1 zetten, dan bieden we misschien samen nog een belangrijke bijdrage aan de trendbreuk van toename van overgewicht in Nederland. Wil je het visie document hierover inzien, mail naar j.vanheel@efaa.nl

John van Heel | EFAA | E-mail j.vanheel@efaa.nl

Afvallen, fitter worden en gezonder worden staan al jaren op nummer 1, 2 en 3 van goede voornemens.

 

Edities