Wat dragen wij bij aan de trendbreuk van de overgewicht epidemie?

Verschenen in Bodylife nummer 8 2017


Op 14 oktober 2017 vond de fitness ondernemers bijeenkomst 'Kleine stappen naar duurzaam resultaat' plaats in Weert. Ondernemers en trainers bogen zich over de vraag of een trendbreuk creëren op gebied van overgewicht toename überhaupt wel mogelijk is en indien ja, wat daar dan voor nodig is.


Op de vraag of het mogelijk is om een trendbreuk te creëren antwoorden 25% nee, 25% misschien en 50% ja. De meeste met de kanttekening dat wij wellicht een belangrijke rol spelen hierin, maar dat ook onderwijs, politiek, bedrijfsleven, voedingsmiddelen industrie en de zorgsector hierin een cruciale rol spelen. De algemene stelling was wel, 'hoe meer aandacht dat wij eraan geven, des te meer resultaat bereiken wij en het gaat toch persoon na persoon'. In de fitnessbranche zijn in ieder geval de goede basisvoorwaarden aanwezig om hier een belangrijke bijdrage aan te kunnen leveren.

Trans theoretische model

Uitgangspunt in de discussie was het Trans theoretische model.

Veel mensen zijn nog onbewust onbekwaam en hebben een andere aanpak nodig dan mensen die al bewust onbekwaam zijn of zelfs bewust bekwaam.

De eerste discussie ging over, wat is er nodig, wat kunnen wij doen als branche, om mensen te inspireren om van de eerste fase te komen tot de tweede fase. Dus van de fase ' da's toch allemaal niet belangrijk, doe niet zo moeilijk', naar 'ik zou eigenlijk eens wat moeten gaan doen'. De meest genoemde activiteiten waren bewustwordingsactiviteiten zoals: een column over leefstijl- en preventie in de krant, educatieve info verstrekken aan leden, maar ook aan bedrijven, zorgsector en onderwijs en inspiratie lezingen. Verder waren de fitness professionals het erover eens dat we naar mensen toe moeten, naar de wijk activiteiten zoals de BBQ, samenwerken met zorg, onderwijs, gemeente en bedrijven, misschien zelfs keukentafel leefstijl gesprekken.

Van fase 2/3 naar 4

Als men dan geïnteresseerd is en in de fase zit van 'ik zou eigenlijk iets moeten doen' of 'ik ga nu wat doen', wat kunnen wij dan doen om mensen geïnteresseerd te krijgen in ons product en hoe creëren we dat de potentiele deelnemers het vertrouwen hebben dat ze met ons een goede keuze maken? Onderzoek, wetenschappelijke testen doen en advies geven op basis van wetenschappelijk gevalideerde informatie, staat met stip op 1. Hier werd aan toegevoegd, dat we de expertise van onze mensen wel naar een volgend niveau moeten tillen, op gebied van gezonde leefstijl, wat is het gevalideerde 'recept' voor een goede gezondheid, maar ook op het vlak van gedragsverandering begeleiding. Aangevuld werd met:

  • resultaten van deelnemers delen;
  • uitnodigen voor laagdrempelige proeflessen van bijvoorbeeld 30 minuten of een sport proeflessen kaart;
  • leden helpen andere mensen uit te nodigen met een voucher of zelfs compact educatief boekje over een gezonde leefstijl;
  • programma's van 6 tot 12 weken, doel(groep) gericht;
  • gezondheid onderzoek dagen;
  • programma's voor 2 of 3 generaties (kind, ouder, opa/oma);
  • lezingen op scholen.

Genoeg om aan te werken en voldoende inspiratie voor een ieder om de eigen dienstverlening nog eens tegen het licht te houden.

Nieuwe Gezondheid

Vanuit EFAA/Nieuwe Gezondheid werd in de tweede helft van de bijeenkomst gepresenteerd over wat door Nieuwe Gezondheid aangereikt wordt aan steunpunten. Op gebied van bewustwording is dat een expertise dossier, elke twee maanden een PRO nieuwsbrief (met minimaal een gedragsmodel of theorie toegelicht) en consumenten bewustwording informatie. Steunpunten worden als hulpmiddelen aangereikt om leads te genereren met de gratis online cursussen, de Leefstijlscan en SWITCH en online beweegcheck. Voor de begeleiding en kennis optimalisatie biedt EFAA inhouse en open opleidingen leefstijl- en preventie adviseur en coach en reikt tevens praktische hulpmiddelen aan om in de coach gesprekken te gebruiken.

Om mensen concreet uit te nodigen en begeleiden reikt Nieuwe Gezondheid concrete programma's aan zoals de Beweeg Update en Voeding Update, de Leefstijl- en Afslank Challenge en de Leefstijl- en Diabetes challenge. Coach gesprekken en programma's om duurzaam resultaat te bevorderen. Ook het FitCoach activity tracker programma kan een belangrijke motivator zijn om mensen te helpen actief te blijven en voor coaches om inzage te behouden hoeveel men nu echt beweegt.

Het was een inspirerende uitwisseling en brainstorm, die proeft naar meer. Willen wij als branche echt meer betekenen en bijdragen aan de oplossing naar een samenleving waarin niet meer dan de helft overgewicht heeft, dan vergt dat aandacht, focus, onderzoek en energie. Wellicht richten we een volgende bijeenkomst helemaal op het coach traject, met welke kennis en hulpmiddelen pakken we dat aan en hoe borgen we de kwaliteit?

Deelnemers, hartelijk dank voor jullie bijdrage!
 



John van Heel, EFAA 
j.vanheel@efaa.nl | M 06-53623485

 

Edities