Snelgroeiende formule fit20 zoekt franchisenemers in Nederland en daarbuiten

Verschenen in Bodylife nummer 7 2017

Niet winst, maar resultaat als doel!

Breng de sport naar de mensen toe in plaats van andersom. Aldus luidt de gedachte achter Fit20, een concept dat in twintig minuten per week de grenzen van het lichaam opzoekt en dat je veelal op publieke en werkgerelateerde plaatsen tegenkomt. In acht jaar tijd groeide de formule van één naar 106 locaties en de rek is er nog lang niet uit, maar resultaat in termen van gezondheid, fitheid en energie gaat altijd boven winst.

Tekst & fotografie: Aart van der Haagen

Dat het hoofdkantoor zich in het clubhuis van Dutch Golf Center Hattem bevindt, vormt geen toeval, zo zal verderop in dit artikel blijken. Allereerst geeft CEO Walter Vendel uitleg over wat de formule bewegingstechnisch inhoudt. "Het betreft een personal training, solo of duo, die twintig minuten duurt en in slow-motion plaatsvindt. Dat gebeurt op een veilige manier, zonder het risico van blessures op te zoeken en zonder de noodzaak van omkleden en douchen. Ook zweten is niet aan de orde, dus kun je het te allen tijde en overal doen, zonder voorbereiding. Fit20 gaat echter wél naar de grens van je kunnen toe, naar positief spierfalen, naar het moment van de stimulus: een signaal dat de hersenen vertelt dat ze het lichaam in een aanpassingsmodus moeten zetten. Adaptatie, heet dat. Bij leisure sport kom je niet in die fase, doordat het onaangenaam aanvoelt. Trouwens, op het punt van spierfalen zou zomaar je tennisracket uit je handen vallen."

Uit comfortzone treden

Fit20 behelst een serie oefeningen om het lichaam te verbeteren en te versterken, als solo of als duo, onder begeleiding van een personal trainer. "Wat je daarna ook doet, het zal je fysiek, mentaal en emotioneel beter afgaan," stelt Vendel. "Bedenk dat de mens vanaf 20 à 25 jaar zonder training elk jaar één procent aan kracht en uithoudingsvermogen moet inleveren. Op je vijftigste houd je dus nog maar driekwart over en op je 75e nog maar de helft, wat te voorkomen valt door goed te trainen. De essentie van Fit20 ligt in het feit dat het je uit je comfortzone laat treden, uit de fase waarop je sport of een training nog als plezierig ervaart. Wordt het onaangenaam, dan ontvangen de hersenen van het lichaam het signaal 'stoppen'. Topsporters weten dat ze juist dan moeten doorgaan en wij doen precies hetzelfde, gedurende de laatste twintig seconden van de training. Waarom? Omdat je lichaam anders niet op de adaptatie overschakelt. Dan zal het zich niet aanpassen aan de krachten die het moet leveren en zich dus ook niet ontwikkelen. Op deze moeilijke momenten motiveert de personal trainer je en legt steeds het doel uit, want je kunt pas alles van je lichaam geven als je de weet wat je wilt bereiken."

Waar veel mensen komen

Qua locaties om Fit20 te beoefenen maakt de CEO een onderscheid in drie verschillende categorieën, met als rode draad het idee om de sport naar de mensen te brengen. "Speciaal de - héél grote -doelgroep van veertigplussers, met een druk leven en weinig tijd of bereidheid om momenten voor sport vrij te maken. Ons concept telt nu negentig losse, publiekelijk toegankelijke studio's in Nederland en zes over de grens, waar particulieren, ZZP'ers en MKB'ers op abonnementsbasis trainingen volgen. Onze accommodaties bevinden zich op alle mogelijke plekken waar veel mensen komen, zoals hier op de golfbaan, in gezondheidscentra, tussen de winkels, in World Trade Centers en in bedrijfsverzamelgebouwen, waar dienstverleners zitten. Denk aan IT'ers, advocaten en accountants. Daar waar mensen met hun hoofd geld verdienen, zogezegd. Menigeen maakt moeiteloos weken van vijftig uur en dan past Fit20 perfect in het plaatje, mede omdat er geen sprake is van zweten en de noodzaak tot omkleden en douchen."

Ambassadeur

"De tweede categorie betreft 'in company'-locaties bij multinationals en overheidsinstellingen, zoals Ahold, Siemens en Randstad," vervolgt Vendel. "Dit noemen wij 'Fit20@work'. Binnenkort starten we een pilot van een jaar bij Nationale Nederlanden, NXP Semiconductors en PWC. Dat doen we eigenlijk altijd zo, want wij zijn overtuigd van de kracht van ons concept. Onze zakelijke klanten zitten nooit opgesloten in langdurige contracten; we verlengen deze telkens per jaar. Een nog vrij nieuwe categorie, gestart op twee plaatsen in Nederland en gericht op iets minder grote ondernemingen, heet 'Fit20 Shared@work'. Daar krijgt onze formule een eigen ruimte in een bedrijfspand met een aparte ingang. De directeur-grootaandeelhouder promoot zelf het sporten onder zijn personeel en stuurt iedereen die ervoor open staat naar de training. Zo iemand gelooft in ons - financieel aantrekkelijke - concept en treedt als een ware ambassadeur op, vanuit het besef dat het goed voor zijn mensen en dus voor zijn bedrijf is. Iedereen uit de buurt kan er trouwens ook gebruik van maken."

Zoeken franchisenemers

Vendel legt serieuze groeiambities op tafel ten aanzien van de losse studio's. "We willen er straks 200 in Nederland hebben en uiteindelijk 5000 in de wereld, ook in continenten als Noord-Amerika en Azië, met als doel één miljoen mensen per week te trainen. Momenteel ligt dat aantal rond de 12.000. In iedere gemeente boven de 25.000 inwoners of een kleinere plaats met een kapitaalkrachtige bevolking zien wij potentie voor een studio en in steden al gauw twee, drie of vier. Daarvoor zoeken wij - voor Nederland, maar ook voor het buitenland - enthousiaste franchisenemers, die 15.000 euro aan eigen middelen investeren en passie voor sport en gezondheid hebben, zonder dat zij per se over een gerichte achtergrond hoeven te beschikken; ze volgen bij ons een interne opleiding. Wij vinden het belangrijk dat zij op een kwaliteitsbewuste wijze mensen helpen om fitter en gezonder te worden; ook de doelgroep ouderen, die een correcte behandeling verlangen en niet op spiegels, schermen en harde muziek zitten te wachten. Op een locatie tot tachtig vierkante meter train je met twee coaches maximaal twaalf klanten in een uur en dan haal je daar een meer dan goede boterham uit, eventueel gecombineerd met bijvoorbeeld een praktijk in voedingsadvies of fysiotherapie. Wij leggen de focus niet op winst, maar op resultaat, zoals rugklachten verhelpen en mensen fitter, energieker en gezonder maken. Zodra er positief over gepraat wordt, komt de omzet vanzelf."


Meer informatie: www.fit20,com  / www.startenbijfit20.nl

 

Edities