Effectiever werken door focus

Verschenen in Bodylife nummer 7 2017

Er ligt van alles op ons bordje als clubeigenaar en manager. Als we niet oppassen dan zijn we de hele dag druk, druk, druk, maar krijgen we uiteindelijk niet gedaan wat gedaan moet worden. Er zijn nu eenmaal flink wat bordjes hoog te houden: beleid, personeel, facilitair, een klacht van een klant, rapportages, bestellingen, marketing en sales, ontwikkeling/innovatie en ga zo maar door. Hoe krijgen we dan de belangrijkste aspecten doorlopend tijdig op ons netvlies zodat we aan die zaken voldoende tijd besteden?

Wat is de belangrijkste pijler binnen je organisatie om mee bezig te zijn? Ligt natuurlijk aan je functie, maar als manager en/of ondernemer zijn er altijd drie primaire pijlers:

  • instroom verhogen;
  • uitstroom beperken;
  • kwaliteit waarborgen.

Een valkuil is om geen specifieke focus te hebben in het moment. Als je bepaalt, 'ik ga aan de slag met onze retentie activiteit', stel je wil hiervoor educatie uitzetten en lezingen verzorgen, dan kan het efficiënt zijn om daarmee, gefocust aan de slag te gaan. Ongestoord. Nu zal je denken, dat lukt nooit, want het is hier zoete inval. Ik bedoel ook meer, ongestoord vanuit jezelf. Natuurlijk mogen teamleden onbeperkt en te allen tijde binnenvallen, daar zijn we immers voor. We pakken ons werk daarna gewoon weer op waar we gebleven waren, maar laat je jezelf ook gefocust werken aan je project of is je bureau een wirwar van papieren en troep en flip je van de éne naar de andere activiteit. Focus op één ding uitwerken, creëert niet alleen rust, maar ook creativiteit, oplossingsgerichtheid en vooral effectiviteit. Niet stapeltjes tien keer oppakken en sorteren, gewoon één keer, op volgorde leggen en focus op het eerst volgende.

Ook op lange termijn is focus goud waard. Als we niet precies weten waar we naar toe willen, dan dwaalt de organisatie ook maar een beetje. Vaak zonder vooruitgang en zonder dat een specifieke doelgroep wordt aangetrokken.

Wat wil je bereiken als organisatie, hoe wil je je positioneren, waarin blink jij uniek uit en wat ga je daaraan doen. Hoe meer focus, hoe sterker de uitkomst, hoe sterker dat je als organisatie het gewenste publiek aantrekt en hoe beter dat je je leden vasthoudt. Een duidelijke richting geeft ook de teamleden vertrouwen en houvast. Zelfs als je eens een terugval hebt of juist dan is een sterke focus cruciaal.
 

John van Heel - EFAA
j.vanheel@efaa.nl | 06 - 5362 3485

 

Edities