Fitness of pillen: afvallen, voor altijd big business!

Verschenen in Bodylife nummer 6 2017


"Wil je mij helpen met afvallen? Ik heb al zoveel diëten geprobeerd en het heeft nog steeds niet geholpen. Erger nog, door al die afslankpogingen ben ik alleen maar dikker geworden en heeft het mij in totaal € 50.000,00 gekost. Zonder blijvend resultaat!"


Tekst: Alejandro Casas (Ayurvedisch Health Coach)

Toen een klant tijdens de eerste personal trainingssessie mij dit vertelde, dacht ik: "Wauw, afvallen lijkt wel big business. Wie of wat zit daarachter?" Ik was erg benieuwd naar hoe het kan dat iemand zo'n groot bedrag aan iets kan uitgeven, terwijl het gewenste resultaat nog steeds niet is bereikt. Ligt dat misschien aan de afslankmethodes, de gestelde doelen of de resultaten zelf? Ik was erg benieuwd en stelde de betreffende dame enige vragen, om een beeld te krijgen van haar situatie.

De meest voorkomende afslankmethodes

"Wat heb je allemaal al gedaan om af te vallen?", was mijn eerste vraag. "Van alles", zei ze en vervolgde: "Om te beginnen wilde ik een overzicht van alle afslankmethodes. Na ontvangst ben ik het rijtje gewoon gaan aflopen." Zoals bekend, zijn er vele vormen van afvallen. Te denken valt aan afvallen op basis van: voeding, beweging, operatieve ingreep, medische voorschriften en bloedgroep. Logischerwijs zijn de minst natuurlijke vormen het duurst. Om even stil te staan bij de operatieve variant, deze vorm van afvallen is big business in de medische wereld. De meeste mensen ondergaan een 'Gastric By Pass'-operatie, beter bekend als een de maagverkleining. Dit is het kunstmatig omleggen van je darmkanalen, waardoor je maagopening inkrimpt tot een grootte van een kiwi. De kosten van een dergelijke operatie bedragen gemiddeld tussen de € 8.000,00 en de € 10.000,00. Om het door de verzekering vergoed te krijgen moet er wel aan bepaalde eisen worden voldaan, zoals:

  • het hebben van een BMI van minimaal 35;
  • vijf aantoonbare afvalpogingen gedaan hebben.

Theoretisch gezien moet je dus nog even 'dooreten' als je BMI 33 is en nog even extra geld, tijd en energie besteden aan een afslankmethode die niet werkt. Hmmm... Dan is de vraag: "Voor hoe lang blijft het resultaat van de maagoperatie gehandhaafd? Met andere woorden, hoe lang blijf ik slank?" Bovendien is het risico van medische complicaties niet uitgesloten. Ondanks de verkleining, is het hebben van een gezond gewicht geen keiharde garantie voor de rest van je leven. Je moet er nog steeds veel voor doen om het te behouden. Je zal altijd op dieet moeten, ondanks dat je maag de grootte heeft van een kiwi. Het brengt begeleiding, nazorg, een streng dieet en mogelijk medische complicaties met zich mee.

De motivatie om af te vallen

"Wat is je grootste motivatie geweest om te gaan afvallen?" vroeg ik mijn klant. "Mijn gewicht uiteraard. Ik voelde me niet vrouwelijk en fit. Ik wilde net als die dames in de bladen, er ook mooi en aantrekkelijk uitzien. Ik kocht iedere week een blad en deed precies de fitness oefeningen die erin stonden." Het is grappig om te zien hoe groot de invloed van de commercie is. Inspelen op emotie en een ideaalbeeld scheppen, dat niet voor iedereen bereikbaar is. Welke vorm van afvallen je ook kiest, je zult altijd een manier moeten vinden om gemotiveerd te blijven. Naast emotionele redenen heb je ook sociale motieven, denk aan:

  • niet lekker in je vel zitten;
  • willen voldoen aan omgevingsfactoren;
  • geaccepteerd willen worden (partner, sociale kring, algemene verwachting).

Dit betekent dat mensen snel geneigd zijn om begeleiding in te huren bij hun afslankpogingen. Gemiddeld wordt er per jaar tussen de € 200,00 en € 2.000,00 aan besteed.

Afvallen, hoe sneller hoe beter

"Heb je altijd voor de snelste of voor de meest duurzame manier gekozen om gewicht kwijt te raken?", was mijn volgende vraag. "Ja, ik heb altijd gekozen voor de snelste manier. Waarom niet??" De meeste mensen willen snel afvallen. Meerdere branches hebben er veel (financieel) belang bij, om die wens te realiseren. De farmaceutische industrie - één van de grootste bedrijfstakken ter wereld - loopt daarin voorop. Ze produceren en verkopen afslankprodukten zoals pillen, dat is alleen al een miljarden business op zich. Na een afslankkuur belandt meer dan vijftig procent van de deelnemers weer op zijn oude gewicht. Zodoende begint men weer opnieuw en blijft dat vervolgens doen. Deze herhaling is handig voor de verkoop; de omzet en winst is verzekerd!

Daarnaast heb je de voedingsindustrie. Voeding, één van de vier primaire levensbehoeften, verkoopt zichzelf altijd. Om het goed te verkopen wordt voeding extra lekker gemaakt, gemanipuleerd en gemakkelijk gemaakt voor consumptie. Bovendien wordt het geraffineerd en aantrekkelijk gepresenteerd.

Door een overvloed aan veel onnodig voedsel, dat door goede marketing en PR volop wordt verkocht, draagt de voedingsindustrie er aan toe bij dat het overgewicht wordt gestimuleerd. Anderzijds bestaan er ook weer heel veel voedingsproducten die dezelfde consument zou kunnen gebruiken om af te vallen.

De fitnessindustrie

"Sta je ook open om op een duurzame manier te willen werken aan gewichtsverlies?", was mijn slotvraag. "Ja, als dat wel helpt, dan graag", antwoordde ze daarop. Tot slot komen wij aan de beurt, de fitness industrie. Alle sportscholen presenteren cursussen en programma's over afvallen in combinatie met beweegprogramma's. Aangezien het meestal als een apart programma wordt aangeboden, is dat nog altijd verreweg de goedkoopste optie. Dus hoe het ook zij, afvallen is of snel en duur of langzaam en goedkoop. Afvallen blijft in ieder geval voor altijd big business!

 

Edities