Personal Team Training: De evolutie van Small Group Training

Verschenen in Bodylife nummer 5 2017



De laatste jaren is er veel geroepen en geschreven over de potentie van Small Group Training. Het zou de omzet van de clubs en Personal Trainers verhogen, het zou de resultaten van leden verbeteren en de retentie verhogen door de extra aandacht die leden zouden krijgen. In de praktijk bleek het succesvol

De huidige werkwijze

Small Group Training heeft al deze bovenstaande mogelijkheden! Maar in de praktijk blijkt dit niet zo heel makkelijk te implementeren en zijn leden niet altijd bereid om er extra voor te betalen. Op enkele uitzonderingen na. Op enkele uitzonderingen na! Daarom een aantal 'tips & tricks' van de werkwijze van de succesvolle trainers en concepten. Het is tijd voor een evolutie van Small Group Training!

Als we naar de huidige Small Group Training in de markt kijken dan vallen een aantal zaken op. De basis is het verzorgen van trainingen aan een kleine(re) groep klanten, die hier extra voor betalen met als doel sneller en beter resultaat en uiteraard een extra omzet.

In de praktijk wordt veelal een rittenkaart verkocht of een upgrade bij het huidige abonnement. Voor de klant is er een rooster met lessen waar ze uit kunnen kiezen met een maximale bezettingsgraad van tien personen en ze moeten zich hiervoor inschrijven of kunnen gewoon op komen dagen. De les is een vast concept waarbij er twee of drie maanden lang dezelfde les wordt gegeven of de trainer stelt de les zelf samen. Door de kleine groep is er meer aandacht en motivatie van de trainer. De klanten stoppen meer energie in hun training en door het kundige oog van de trainer is de uitvoering van de oefening beter, met als gevolg minder kans op blessures en effectievere trainingen.

Maar toch blijkt dit niet voldoende te zijn om klanten te overtuigen meer te (blijven) betalen. En dus moet je iets gaan veranderen, wil je een hogere omzet behalen en meer klanten kunnen helpen in het behalen van hun doelstellingen. Dus wordt het tijd om Personal Team Training te introduceren.

Kritieke succesfactoren

Er zijn een aantal factoren die van groot belang zijn om de klanten te overtuigen van de waarde van Personal Team Training. De drie kritische succesfactoren zijn:

  1. behalen van (meetbaar) resultaat;
  2. hoge mate van aandacht;
  3. kwalitatief hoogwaardig concept.

Behalen van resultaat

Een trainingsperiode starten met een eerste meting en na de trainingsperiode wederom eenzelfde meting uitvoeren, geeft zeer veel voldoening voor de klanten. Het zichtbaar en meetbaar maken van de behaalde resultaten geeft een zeer positief gevoel ten opzichte van de trainingen, de trainer en hun persoonlijke inspanningen. Hard werken wordt ook echt beloond. En dan hebben we het niet alleen over gewicht, vetpercentage, buikomvang, enzovoorts. We hebben het daadwerkelijk over een fitheidstest.

Aandacht

Natuurlijk ken je de namen van al je klanten en weet je wat hun (fysieke) beperkingen en mogelijkheden zijn tijdens de trainingen. Ook weet je per individu wat hun doelstelling is, gerelateerd aan de dagelijkse levensactiviteiten of sportprestaties. Maar belangrijker is het nog om te weten wat er in hun dagelijks leven gebeurd. Op welke plaats het bereiken van dit doel staat ten opzichte van andere prioriteiten in hun leven en hoe makkelijk - of juist moeilijk - ze het vinden om gedisciplineerd te blijven in de vereiste trainingsroutine en eventuele voedingsprotocollen. Maar bovenaan de lijst van aandacht staat toch wel de aandacht die de gelijkgestemde klanten aan elkaar geven. Dat ze weten dat ze er niet alleen voor staan en dat ze hun overwinningen, maar ook uitdagingen en valkuilen met elkaar kunnen delen. Denk hierbij aan besloten Facebook groepen of WhatsApp groepen.

Kwalitatief hoogwaardig concept

Bij de succesvolle trainers en clubs zien we kwalitatief hoogwaardige concepten. Juist niet die twee of drie maanden lang eenzelfde les afdraaien of het de avond ervoor (of misschien zelfs vijf minuten voor de les start) een training in elkaar zetten. Het succes zit in de progressieve programmering en de variatie in de training. Iedere training die volgt op de initiële meting, zorgt ervoor dat de laatste meting gegarandeerd beter is. Een echte periodisering waar er gekeken wordt naar techniek training, verbeteren van kracht, uithoudingsvermogen, mobiliteit en een juiste arbeid-rust verhouding. Niet variëren om te variëren, maar heel bewust alle trainingen van de hele trainingsperiode uitwerken en laten toewerken naar die eindmeting. Wetende dat iedereen in jouw groep een ander begin-niveau heeft, dus iedere training moet schaalbaar zijn en voor iedereen in je groep op individueel niveau aangepast kunnen worden.

Concepten en ondersteuning

Er zijn maar weinig trainers en clubs die op deze manier hun Small Group Training inrichten. Omdat ze er de tijd niet voor willen nemen of omdat ze de kennis er niet voor hebben. Maar wil je als Personal Trainer of club een unique selling point in jouw marktgebied hebben, dan ligt hier je kans. Maak deze kwaliteitsslag en ga je business een boost geven. Je zult meer Personal Training klanten gaan creëren en je zult meer Personal Training klanten gaan behouden, omdat je nu ook een 'downgrade' optie voor ze hebt. Niet twee of drie keer per week een 1-op-1 training (wat financieel een bezwaar kan worden), maar in plaats van dat ze gaan stoppen kun je nu aanbieden dat ze één keer per week met 1-op-1 training bij jou blijven en de andere twee trainingen in de Personal Team Training volgen. Het concept wat hier op dit moment de beste invulling aan geeft is TRIBE Team Training en dit concept heeft afgelopen april ook de bodyLIFE Innovation Award 2017 gewonnen!

Als je doet wat je altijd deed, kun je geen verandering verwachten. Dus pas nu je werkwijze aan en ga over naar Personal Team Training en behaal jouw beoogde resultaten!


Jaap Bijsterbosch is ondernemer in de fitnessbranche, eigenaar en mastertrainer van ViPR Benelux BV en distribiteur van Tribe Team Training.
www.jaapbijsterbosch.com - info@jaapbijsterbosch.com

Edities