Jan Middelkamp publiceert: "Het transtheoretische model voor gedragsverandering en trainingsgedrag in fitnessclubs"

Verschenen in Bodylife nummer 5 2017

"The transtheoretical model of behaviour change and exercise behaviour in fitness clubs" is de Engelse titel van het nieuwe boek van Jan Middelkamp, dat begin juli op de markt is verschenen. Een heel interessante verhandeling over iets wat de clubeigenaren, personal trainers en zelfs de beoefenaars van fitness dagelijks bezighoudt. Waar gaat het om? Het boek vertelt over de manieren om trainingsgedrag positief te beïnvloeden. En nog meer?

Tekst: Peter Vader

Promotie

Wanneer je wetenschappelijk onderzoek doet naar gezondheidsgedrag zoals trainen, dan is het eerst en bovenal lezen, lezen en nog eens lezen. Nadenken over de fitnesswereld is Jan Middelkamp wel toevertrouwd. Jan Middelkamp: "Met dit boek ga ik promoveren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In 1996 studeerde ik af in de bewegingswetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Daarmee wordt je drs., oftewel doctorandus, de Latijnse term die letterlijk vertaald kan worden als "hij die (nog) doctor moet worden". Om deze status te bereiken dien je allereerst een studie succesvol te hebben afgerond over jouw vakgebied, daarna een reeks aan artikelen gepubliceerd te hebben in wetenschappelijke tijdschriften."

Positieve beïnvloeding

Jan Middelkamp vervolgt: "In het onderzoek zoeken we naar manieren om trainingsgedrag positief te beïnvloeden. We observeren gezondheidsgedragingen zoals gezond eten of beperkt zitten en willen vervolgens een gedragsverandering tot stand brengen. We proberen te verklaren en te voorspellen hoe je trainingsgedrag positief kunt beïnvloeden. Wij hebben hiervoor vijf fundamentele onderzoeken uitgevoerd binnen fitnessclubs. Het gaat er hier ècht om dat je een theorie toetst op de beste methodolgische manier. In de toekomst gaan we dat met nog veel meer studies doen. Dit boek is het begin van een reeks van boeken. Dit wordt een missie? om mensen veel vaker en langer te laten trainen. Bijvoorbeeld online? Of virtueel? We onderscheiden dagelijks drie verschillende vormen van bewegen:

  • Physical activity, alle bewegingen van skeletspieren die resulteren in energieverbruik.
  • Excercise activity, het planmatig trainen omwille van fitheid en gezondheid met een bepaalde intensiteit, frequentie en duur (leidt tot betere fysieke resultaten).
  • Sport, een fysiek vaardigheidsspel.

De vraag is nu: "Wat wordt de ideale cocktail om mensen langdurig in beweging te houden of te laten trainen ?" De essentie van het boek is daarmee duidelijk. Jan Middelkamp bewijst dat hij het als een missie ziet om mensen te ondersteunen in gedragsverandering; hij trekt de kar in Nederland als het hierom gaat. "We moeten minder zitten, we moeten gezonder eten en we moeten blijven bewegen. Er gaat een traject hieraan vooraf, dat eind jaren zeventig is ingezet door een team van onderzoekers. Er werd geobserveerd dat mensen in eerste instantie niet nadenken over hun gedrag, vervolgens er wèl over gaan nadenken en dan ook daadwerkelijk actie ondernemen. Het is een kwestie van het proces op gang brengen en het vooral ook blijven volhouden. Wij hebben hiervoor de drie daagse training 'Motivation Essentials' ontwikkeld van LAPT."

Exercise is medicine

"Er is de laatste decennia een grote hoeveelheid onderzoek gepubliceerd, waaruit blijkt dat training een positief effect heeft op legio gezondheidsfactoren. Er wordt geconcludeerd dat ''exercise is medicine'' oftewel ''training is een medicijn voor de gezondheid''. Het promotieonderzoek richt zich op training, gedefinieerd als geplande en gestructureerde lichamelijke oefeningen met de bedoeling het verbeteren of onderhouden van de fitheid en gezondheid. Het transtheoretische model voor gedragsverandering (afgekort in het Engels: TTM) wordt veelvuldig gebruikt om veranderingen in gezondheidsgerelateerd gedrag te begrijpen, zoals (fitness) training. Het TTM is een geïntegreerd model waarbij diverse theorieën zijn samengebracht. Het huidige model bestaat vier kernvariabelen:

  • fasen van verandering;
  • beslissingsbalans;
  • zelf-effectiviteit;
  • processen van verandering.

Het promotieonderzoek van Jan Middelkamp dient te worden gezien als de start van een reis naar effectieve gedragsstrategieën, met als doel het vergroten van fitheids- en gezondheidseffecten van leden in fitnessclubs. De fitness sector heeft als kerntaak om leden in hun gezondheids- en trainingsgedrag te ondersteunen. Leden kunnen tegenwoordig overal trainen, maar gepersonaliseerde en effectieve gedrag-coaching zou weleens het onderscheidende vermogen van de sector kunnen zijn voor de lange termijn. De toepasbaarheid van dit model op het gedrag van de 151 miljoen leden in fitnessclubs wereldwijd, is nog nooit onderzocht. Het doel van mijn proefschrift is het oefengedrag te bestuderen van deze specifieke groep, die het kader van de TTM toepast, om meer mensen, vaker en meer actief te krijgen!" aldus Jan Middelkamp.

De klantenreis

Ogenschijnlijk verkeert Jan Middelkamp in een heel produktieve schrijversperiode in zijn loopbaan. Tijdens het begin april gehouden EHFF congres in Keulen, voorafgaand aan de FIBO, introduceerde hij ook al zijn andere, inspirerende boek: "Customer engagement and experience in the fitness sector" (klant betrokkenheid en ervaring in de fitness sector). Hierin gaat het over de eigentijdse 'customer journey', de reis die een klant maakt vanaf het eerste begin dat hij beslist om bij een fitnessclub te gaan sporten. Meestal is internet de eerste, anonieme kennismaking. Het boek is ook weer bestemd voor clubeigenaren, personal trainers en ander peroneel dat klantencontact heeft. Deze klantenreis is belangrijk om nieuwe doelgroepen te bereiken - hoe ervaart de klant het contact - en zelfs om bestaande leden en klanten langer te houden. Met meer dan 56 miljoen leden is fitness de grootste sport in Europa. Met een penetratiegraad van ongeveer 15% van de totale bevolking heeft de markt echter nog niet het volle potentieel bereikt. Er zijn veel mogelijkheden om te groeien. Daarom dient de fitnessbranche zich te richten op het vinden van manieren om een optimale klantenbeleving te creëren. De term klantenbetrokkenheid en klantervaring komt regelmatig voor in de zakelijke literatuur. Kortom, het gaat om de perceptie die klanten hebben bij al hun interacties met een organisatie. Als de fitness-sector een ervaring levert die klanten willen, zullen ze een positief gevoel hebben en zullen ze waarschijnlijk positieve berichten verspreiden. Er is dan ook meer kans om op lange termijn klant te blijven. Zij zullen hun aankopen vergroten en hun loyaliteit en behoud verbeteren. Het boek bevat bijdragen van een mix van experts, zowel van de academische kant als uit de zakelijke wereld. Maar het bevat ook interessante case studies en praktische strategieën over hoe zaken te verbeteren als het gaat om klantenbetrokkenheid en ervaring. Het is een uitstekende aanvulling op zijn onderwerp 'gedragsverandering' in Middelkamp's laatste boek, na de beslissing om te veranderen volgt namelijk de 'customer journey'. Nu allemaal nog even uitvoeren in de praktijk en je niet laten verleiden de dagelijkse problemen als "hitte van de dag" te ervaren, vervolgens 's avonds versleten op de bank plaats te nemen en je te bedenken dat je vandaag weer niets gedaan hebt aan de 'klantenreis' en de 'gedragsverandering'. Succes met het omdenken, de handleiding ligt voor u klaar!


The transtheoretical model of behaviour change and exercise behaviour in fitness clubs is te bestellen is via www.blackboxfitness.com

 

 

Edities