Fitfair zet nieuwe trend: "Wat een buzz and vibe!"

Verschenen in Bodylife nummer 5 2017



Een saaie fitnessbeurs hoort met de onlangs gehouden Fitfair tot het verleden. Op alle fronten week deze beurs af van de traditionele fitnessbeurzen, geen afgebakende hokjes meer. Fitfair lijkt in alle opzichten geslaagd, mede ook door Mediaplaza, een locatie die de zintuigen op alle mogelijke manieren prikkelden.


Tekst: Loet van Bergen

Kwalitatief hoogstaand

Voor zowel de instructeurs als de ondernemers was Fitfair een waar walhalla. Met meer dan 150+ masterclasses, business seminars en workouts zat er voor ieder wat wils bij. Norman Soares, organisator van de Fitfair, kijkt dan ook tevreden terug op de eerste editie van deze tweedaagse kennis- en netwerkbeurs voor sporters, professionals en ondernemers in de fitnessbranche. De vele reacties op Social Media spreken boekdelen. Wat een buzz and vibe! De sfeer is amazing, de seminars zijn interessant en happy faces all around. We hebben calorieën verbrand, inspiratie opgedaan en veel geleerd. Teveel goede lezingen... kan ik mijzelf morgen klonen? Eindelijk heeft Nederland er een nieuw kwalitatief hoogstaand fitnessevenement bij, wat de branche meer dan verdient. Binnenkort komt er een 'achter-de-schermen' documentaire uit over het ontstaan van Fitfair en haar toekomst.

Concept

"Natuurlijk is de organisatie van zo'n evenement een risico", zegt Norman Soares. "Maar gezien onze ervaringen met Dancefair/Musicfair, een event voor music makers dat wij sinds 2012 organiseren en ieder jaar 8.000 bezoekers trekt, waren we er zeker van dat Fitfair zou aanslaan in de markt. Het concept is dan ook niet te vergelijken met een Fibo of de Fitness- Wellness vakdagen. Onze kracht is het creëren van beleving. We hebben de traditionele beurs in een nieuw jasje gestoken in combinatie met een TEDx achtige setting met topsprekers en presenters." Norman is verbaasd dat een soortgelijk concept ontbreekt in de sport- en fitnessbranche. "Ondernemerschap en vernieuwingen in de fitnessbranche zijn bezig aan een enorme opmars. De branche is duidelijk aan het veranderen. Steeds meer zaken gaan online. Dat vraagt in het bijzonder voor de jongere doelgroep een andere benadering. Daarnaast kent de sportbranche volgens Soares veel zzp'ers die graag inspiratie opdoen bij anderen. Ook is er een groep traditionele sportschoolhouders, die baat heeft bij vernieuwing. Mijn ambitie is om met Fitfair een platform neer te zetten voor de hele branche", aldus Soares.

Veel sfeer

Op de beursvloer heerste een gezellige sfeer. Geen traditionele opstelling met aan de ene kant de apparaten en aan de andere kant de leveranciers van trainingsprogramma's, voedingssupplementen en kleding. Alles stond kriskras door elkaar. Van de grote merken waren onder andere Matrix, FunxtionX, Technogym en LifeFitness aanwezig. Zij hadden de boodschap van de organisatie goed begrepen en daagden de bezoekers aan de beurs uit met challenges, die voor extra reuring op de beursvloer zorgde. Daarnaast was er een groot aantal producenten en leveranciers van voeding en supplementen aanwezig. De voedingswaren en drankjes konden ter plekke worden geproefd. Natuurlijk ontbraken leveranciers van fitnesskleding niet. Er werd druk gesnuffeld tussen de kledingrekken en uiteraard gepast. Daarnaast konden de instructeurs, (personal) trainers en sportschoolhouders op inspirerende wijze kennis maken met de allernieuwste inzichten op het gebied van trainingsschema's, mindset, voeding en hedendaagse ondernemersvraagstukken.

Opkomst

"Ik had wel een iets grotere opkomst verwacht", zei Norman Soares. Dit had volgens hem deels te maken met het fraaie weer en deels met de onbekendheid van Fitfair. "Logisch, want het is pas de eerste keer dat dit evenement wordt georganiseerd." Aan de promotie heeft het volgens Soares niet gelegen. "Alle relevante websites en fitnessmagazines hebben een artikel gewijd aan Fitfair. Daarbij hebben we ook een 60 tal influencers met veel volgers benaderd, die een eigen website of blog hebben. Hun boodschap was: "Ik ga naar Fitfair, kom je ook?!" Over de twee dagen verspreid zijn er 3.000 bezoekers op Fitfair afgekomen. Een score waarmee Norman Soares tevreden kan zijn. "Eigenlijk hadden het er meer moeten zijn, gezien de kaartverkoop. Zo'n 750 mensen die een kaartje hadden gekocht, zijn niet komen opdagen. Daarvan een redelijk aantal sportschoolhouders die, ondanks dat ze een kaart hadden gekocht, toch niet kwamen. Uiteindelijk zijn er van de 200 ondernemers 88 daadwerkelijk langs geweest op beide dagen. Ik vind dat wel teleurstellend, maar dat belet me niet om gewoon door te gaan. Vroeg of laat zullen deze ondernemers beseffen dat Fitfair is the place to be!", verduidelijkte Norman.

Toekomst

Er komt zeker een tweede editie. De datum daarvoor is al bepaald. 24 en 25 november in de Jaarbeurs Utrecht. Een aantal exposanten hebben hun deelname voor volgend jaar al toegezegd omdat ze erg tevreden waren over de opzet en de bezoekersaantallen. Norman Soares hoopt met dit concept, een kennisevent met een innovatieve beursvloer, dat er een frisse wind gaat waaien in de wereld van fitness- en sportevents. "Ik denk ook dat het nodig is. De gehele branche en iedereen die met sport bezig is, verdient het. We zijn nu al bezig met de Fitfair voor volgend jaar, die nog groter zal worden met een beursvloer van 7.000 vierkante meter. Voor deze editie hadden we zelfs een wachtlijst! Net als de eerste editie wordt de volgende editie ook volledig in stijl aangekleed, omlijst met live muziek en activiteiten rondom de beurs zoals bijvoorbeeld een Strong Vinking Obstacle. Ideeën hebben we als organisatie genoeg. Uiteraard nemen we de feedback en evaluatie van deze Fitfair mee naar de volgende editie." Dat het weer een happening gaat worden, is Norman Soares van overtuigd.


Fitfair aftermovie 2017



 

Edities