Niveau groepslesinstructeurs onder de maat

Verschenen in Bodylife nummer 3 2017

Sommige persoonlijkheden hebben het meer in zich mensen te enter-tainen of aan zich te binden. Wees zuinig op deze collega's en betrek ze bij het kwaliteitsproces. Het niveau van groepslesinstructeurs is onder de maat.

Dit baseer ik op een aantal factoren:

- Geen kwaliteitssysteem of controle op kwaliteit.

- De investering van werkgevers in personeel; lage lonen, weinig aandacht voor ontwikkeling.

- Het gemak van recruitment; snel 'iemand' voor de les zetten.

- Management heeft geen controle op cijfers.

- Weinig draagvlak en compassie leidinggevenden.

- Gemakzuchtigheid en arrogantie instructeurs.

1. Kwaliteitssysteem

De branche kent er een aantal; het behalen van tijdelijk tot zilver certificaten en het volgen van kwartaalworkshops. Het geeft structuur en een redelijke indicatie op welk niveau iemand zit. Maar uiteindelijk gaat het erom hoe de beste collega 'scoort' op de club. Uiteindelijk wint populariteit het. En dit ontstaat niet zomaar. Dit kost tijd, commitment naar de club, altijd aanwezig zijn én skills. Populariteit is soms ook moeilijk aanwijsbaar of te coachen. Sommige persoonlijkheden hebben het meer in zich mensen te entertainen of aan zich te binden. Wees zuinig op deze collega's en betrek ze bij het kwaliteitsproces.

2. Lage lonen en weinig aandacht groepsles-segment

Een strategische keuze en aangezien veel instructeurs het prima vinden om voor een appel en een ei voor de klas te staan, is er geen noodzaak voor een hogere beloning. Met punt 3, 4 en 5 als gevolg. Strategisch slim? Goedkoop is duurkoop, toch?

3. Het gemak van recruitment

Veel te snel worden nieuwelingen voor de groep gezet. Eén slechte les kan er al voor zorgen dat mensen niet meer terugkomen. Wat zou jij doen na een slechte ervaring in een restaurant? Juist.. Je gaat er niet meer heen. 'In het diepe gooien?' Daar geloof ik niet in.

4. Management heeft geen controle

In mijn werk van dagelijkse orde; managers die geen idee hebben wat de groepsles aantallen zijn, hoeveel deelnemers je per les nodig hebt voordat het geld oplevert, en geen controle uitvoeren op de kwaliteit/inhoud van de les. Hoe vaak beoordeel jij jouw collega's op competenties?

5. Weinig draagvlak en compassie leidinggevenden

Een betrokken werkgever/manager zorgt voor betere resultaten. Dat is niet alleen binnen de fitnessbranche een feit, ook in het bedrijfsleven zie je dat leidinggevenden met compassie, bevlogenheid, de 'people manager' het meest succesvol zijn.

6. Gemakzuchtigheid en arrogantie instructeurs

Om niet alleen de manager de schuld te geven; instructeurs kunnen zelf ook een hoop doen. De gemakzuchtigheid waarmee 'snel' een les wordt gegeven en wordt afgezegd, de arrogantie om geen tijd vrij te maken voor scholing "mijn echte werk vraagt al genoeg van mijn tijd" en de competitiestrijd om populariteit op de club blijft orde van de dag. Maak er korte metten mee en bundel je krachten!

In columns is het makkelijk om af te geven op wat niet goed gaat. Soms is het de manier om een thema meer in de spotlight te zetten. Ik hoop dat je ook kijkt naar wat wel goed gaat en dat mijn columns antwoord geven op vragen waar je mee zit. Succes!

Reageren? Wil je hulp bij dit onderwerp? Stuur een email naar marije@fitternederland.nl.

Marije de Vries (1981)

Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle en succesvol ondernemen. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

 

Edities