Fibo 2017: Meer dan 150.000 bezoekers, een historisch record, de fitness markt is booming!

Verschenen in Bodylife nummer 3 2017

Meer dan 150.000 bezoekers kwamen naar Keulen om kennis te nemen van de laatste ontwikkelingen in fitnessland. Eén ding is zeker: de fitness markt groeit maar door! Meer exposanten, een groter en meer internationaal karakter en in totaal 1.019 exposanten uit 49 landen die zich presenteerden op een oppervlakte van 160.000 vierkante meter. Hoezo booming?

Tekst: Peter Vader

Als we even de vergelijking trekken met vorig jaar, dan constateren we dat er toen 960 exposanten waren. Dat houdt een groei in van 6,1 procent! Opnieuw meer dan 150.000 bezoekers kwamen naar de FIBO, met inbegrip van 83.000 'vakbezoekers'. Meer dan één op de vier van hen kwam uit het buitenland. Dit betekent dat de FIBO 2017 het historische record van vorig jaar overtreft. Een bewijs van de kwaliteit in de groeiende, internationale wereld", zegt Hans-Joachim Erbel, CEO van organisator Reed Exhibitions Duitsland. Een totaal van 614 van de 1.019 exposanten komt nu uit het buitenland: een aandeel van 60,2 procent. En ook in het totale bezoekersaantal was er een groeiend aandeel voor de 'internationals'. Ze kwamen uit Zuid-Afrika, Israël, Japan, Singapore, Thailand, Brazilië en de Verenigde Staten; uiteindelijk telde de organisatie 117 verschillende landen van herkomst. Over het geheel genomen was 27 procent van de bezoekers een vakbezoeker. "In de afgelopen vijf jaar zijn alle cijfers bijna verdubbeld. FIBO, maar ook de hele fitness-industrie, zijn in een nieuwe dimensie terecht gekomen", zegt Ralph Scholz, FIBO Event Director.

Dynamische markt

Deloitte presenteerde zijn markt studie onder de naam "European Health & Fitness Market Report 2017". Daaruit blijkt dat meer dan 56 miljoen Europeanen nu lid zijn van een gezondheids-en fitness-studio. Een stijging van 4,4 procent stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. De omzet van de bedrijfstak bedraagt nu 26,3 miljard euro. Een stijging van 3,1 procent. Europa is 's werelds grootste markt met een voorsprong op de Verenigde Staten. Duidelijke resultaten, die werden gepresenteerd op de woensdag voorafgaand aan de FIBO, tijdens het vierde European Health & Fitness Forum (EHFF). Duitsland, op zijn beurt, is de nummer 1 in absolute getallen. Het is het land met het grootste aantal leden in Europa. Maar liefst 10.080.000 Duitsers hebben een lidmaatschapskaart voor één van de 8.800 sportscholen. Dit betekent dat bijna één op de acht Duitsers lid is van een club. De geschatte omzet in Duitsland bedraagt zo'n 5,05 miljard euro.

Goede economische vooruitzichten

De goede, economische omstandigheden zijn ook van invloed op de positieve stemming en de gang van zaken bij FIBO. Dit werd al aangetoond in de gepresenteerde conjunctuurenquête van de bedrijven, die in de loop van de beurs verscheen. Zo verwacht 69 procent van de bedrijven een sterke omzetstijging of op zijn minst een toename van de omzet, vanwege de ontwikkeling van de markt. Overeenkomstig het economische vertrouwen, waren ook de geplande investeringen. Ongeveer 40 procent van de bezoekers kwam naar Keulen met een concreet project in zijn hoofd en was bereid flink te investeren. Een derde was van plan om een uitgave van meer dan 50.000 euro te doen, nog eens 16 procent heeft een aankoop van meer dan 200.000 euro gebudgetteerd en zeven procent wil meer dan 1 miljoen euro uitgeven. Stevige getallen!
 

Exposant verklaringen

Herman Rutgers, Europa-lid Active Board en FIBO International Ambassador: "Dit was mijn 23e FIBO en ik kan zonder te overdrijven zeggen dat dit mijn verreweg meest geslaagde FIBO was. Dit is niet alleen mijn mening, maar ook de vele bezoekers en exposanten, met wie ik heb gesproken. De redenen: de hoeveelheid en de kwaliteit van de bezoekers, de constant hoge kwaliteit van de getoonde producten, diensten en oplossingen en de positieve sfeer. Een goede indicator was ons vierde European Health & Fitness Forum. Het pre-opening evenement van de FIBO op woensdag, was met 400 deelnemers weer uitverkocht. Bezoekers konden naar experts van wereldniveau luisteren. Bovendien waren zij getuige van een uitstekende paneldiscussie met vooraanstaande experts uit de industrie en vier case studies van jonge, innovatieve bedrijven, die lieten weten dat nieuwe ideeën en concepten nodig zijn om de klantenbinding te creëren, benodigd om het doel van 80 miljoen leden te bereiken in 2025. Veel deelnemers zeiden dat de EHFF het beste industrie-evenement was dat ze ooit hadden bezocht."
 

Technogym

De lovende kritieken en de uitstekende vooruitzichten, werden op vele stands vertaald in een hoop enthousiasme. Een bezoek aan de Nederlandse relaties is de moeite waard, waar we kennis maakten met de laatste innovaties van de diverse merken en aanverwante bedrijven. Bij Technogym presenteerde Inge van der Koelen hun nieuwe fiets, met de naam 'Mycycling'. Een gloednieuw, eigen ontwerp, geschikt voor alle jaargetijden. De fiets heeft een enorme stabiliteit en beschikt over een speciale app om beter in kadans te fietsen. Inge van der Koelen: "We zetten niet alleen een nieuw product in de markt met deze nieuwe fiets, we geven er ook een training bij!"

De training komt voort uit de samenwerking tussen Technogym en atleten, coaches, fysiologen en sport trainers, die gezamenlijk een medisch wetenschappelijk onderzoek deden. Dit was gericht op het verbeteren van onder andere de stofwisseling. Technogym combineert het hi-tech toestel met een app, met daarin persoonlijke programma's, die bovendien communiceren met een netwerk van professionele trainers. Een ander, nieuw product was Skillrow. Een oplossing voor indoor roeien. Technogym introduceerde op de FIBO ook een aantal, nieuwe digitale producten, die in samenwerking met IBM zijn ontwikkeld. Het betreft de 'Mywellness App', de nieuwe Teambeats oplossing (een indeling voor groepsactiviteiten en klassen die variëteit, efficiëntie en plezier combineert), een verder ontwikkelde 'Group Cycle App', om video en muziek inhoud te beheren en de nieuwe 'Races app', die gebruikers in staat stelt om andere lopers uit te dagen tijdens wedstrijden in een Olympische arena of op de New York- of Rome marathon routes.
 

Keiser

Op de fraaie zwart-rode stand van Keiser ging de grootste aandacht uit naar de KRUSH30 Accelerated Training. Nathalie Smeman (executive director) vertelde: "KRUSH30 is een uitgekiend trainingsconcept voor mensen met drukke agenda die een fit en gezond leven willen. In een minimum aan tijd wordt een maximum aan kracht, uithoudingsvermogen en flexibiliteit bereikt. Een groot voordeel wordt behaald door cardio en kracht in het programma van elkaar te scheiden. Onafhankelijk onderzoek door de San Francisco State University heeft bewezen dat met twee keer in de week dertig minuten trainen volgens de KRUSH30-methode, de volgende resultaten worden bereikt: 21-30% verbetering van kracht bovenlichaam, 22-44 % verbetering van kracht onderlichaam, 10% verbetering van uithoudingsvermogen en 5% verbetering van algehele flexibiliteit."
 

Precor

Precor presenteerde op de FIBO 2017 onder de themanaam "What's next in fitness?" onder meer een compleet nieuwe cardio-lijn, de ontwikkeling van de cross trainer 'Originals' en een nieuwe touchscreen console. "De veelzijdigheid van onze technische medewerkers blijkt uit hun vermogen om het Precor-product zo veel mogelijk aan te passen aan de individuele eisen van de klanten", zei Adam Hubbard, directeur productmanagement bij Precor. Op de 700m² grote stand kon iedereen zich vergapen aan al het nieuws. Uit de Experience-serie stond er de vertrouwde 700-Line en de EFX met convergerende CrossRamp. Deze nieuwe elliptische machine is de vijfde evolutie van het origineel van 1995, met als voordelen nog meer natuurlijke bewegingen, de gesloten oppervlakken en de gemakkelijk verwijderbare delen voor reiniging en onderhoud. Ook was er veel aandacht voor de Preva MyUI. Een ideale tool om klanten te binden door het sturen van persoonlijke berichten op het schermpje van het fitnesstoestel. Precor omschrijft het als een interactief communicatieplatform.

Paul de Bruijn: "Nieuw is de Spinner Chrono, een nieuw toestel dat het aantal watts meet dat iemand trapt. En onze hardloper in de verkoop is de Queenax! Het zeer configureerbare Queenax-systeem helpt fitnesscentrum exploitanten om hun leden een geheel gepersonaliseerde ervaring te geven. Het is erg resultaatgericht en voor iedereen geschikt. De vraag hiernaar is in de afgelopen jaren gegroeid. Het systeem is bovendien ruimtebesparend en er blijft voldoende ruimte over voor andere activiteiten."
 

HDD Group

Ramon Klaassen van de HDD Groep greep de FIBO aan om alle ondernemers en fitness professionals uit te nodigen voor het meevieren van het feit dat de HDD Group 25 jaar actief is in de fitness branche. Klaassen: "We hebben een missie. De HDD Group maakt fitness professionals succesvol door het bieden van totaaloplossingen voor groepsfitness, indoor cycling, functional training, personal training en clubmanagement. Onze missie is wat we beloven, wat we doen én wie we zijn." Daarna vervolgde hij: "De HDD Group bestaat uit diverse business units. Tijdens de FIBO vond je ons terug op de stands van Body Bike International, Les Mills International, Escape Fitness en FunXtion International. Dat we op deze vier stands aanwezig zijn, geeft onze veelzijdigheid aan."
 

Greinwalder & Partners

Greinwalder & Partners pakte grootschalig uit. Hun stand werd veel bezocht en na sluitingstijd was hun netwerkbijeenkomst "the placet to be!". Arjan van Dorp: "We zitten 20 jaar in het vak, dan weet iedereen je wel te vinden. We zijn ooit als reclamebureau begonnen. Onze doelgroepen zijn de personal trainers, die iets voor zichzelf willen beginnen en de clubeigenaren. Negentig procent van alle afspraken is op hen gericht. De FT Club is geweldig goed ontvangen. Onze grote kracht is dat we meten aan de hand van kengetallen. We hebben een database die teruggaat tot 2002! En we 'denken' in rendement per vierkante meter. Op 24 mei organiseren wij ons "cash seminar", dat appelleert aan wat iedere ondernemer interessant vindt."
 

Life Fitness toonde op de FIBO zijn hele programma. Guido Wissekerke: "We hebben verschillende merken met ieder hun eigen uitstraling. Hammer Strength is donker en stoer met als thema krachttraining. SciFit daarentegen ziet er minder bedreigend uit, het richt zich op revalidatie en bewustwording van leeftijd. Discover presenteerde een loopband met een nieuwe console met entertainment als doel en er stond een fietstoestel van LifeFitness powered by ICG (Indoor Cycling Group). Kortom, een brede productenreeks, geschikt voor iedere club!"
 

Ook geschikt voor iedere club zijn de sportvloeren van Gerflor. De vloerenmaker presenteerde zich groots op de FIBO en bestaat al sinds 1947 en telt 3.900 werknemers in 110 landen. Met een wereldwijde omzet van 856 miljoen euro geen kleine speler op het 'vloerenvakgebied' met klanten als Albert Heijn, Declathon, Ikea en vele ziekenhuizen. Basic Fit is ook al geleverd. Toch is fitness nog relatief nieuw voor Gerflor, pas in 2013 werd bewust gekozen voor deze wereld.

De hoeveelheid aan producten, diensten en allerhande zaken, dwingt je om de tijd te nemen voor een bezoek aan de Koelnermesse. Het hangt een beetje af van je voorkeur, maar er is al gauw twee dagen voor nodig om alles te bekijken en op je in te laten werken. De laatste editie van de FIBO maakte in ieder geval duidelijk: fitness is booming!

Edities