Online marketing wordt steeds belangrijker...

Verschenen in Bodylife nummer 3 2017

Helaas stoppen er elke maand weer leden met sporten, waardoor we genoodzaakt zijn nieuwe leden aan te blijven trekken. Er was eens een tijd, dat we daar maar weinig moeite voor hoefden te doen, 80 tot 90% van de nieuwe leden waren walk-ins en op open dagen stond men in de rij. Maar tijden veranderen, tegenwoordig is er enorme keuze voor de deelnemer en wordt het steeds belangrijker om duidelijk te communiceren en jezelf via verschillende kanalen te verkopen.

Breng jezelf in beeld, extern en intern

Online marketing wordt steeds belangrijker en kan ook steeds gerichter op een bepaalde regio en doelgroep. Nadeel is dat bijna iedere onderneming hier fanatiek op inzet, waardoor het een beetje aan kracht verliest. Daarom blijft het belangrijk om andere kanalen te gebruiken. Denk aan leden via leden met vriendenweken bijvoorbeeld. Ook referals via nieuwe leden blijft een belangrijke bron van leads. Hoeveel acties richting bedrijven doe je jaarlijks? Werk je samen met een winkelnetwerk waar je je marketing kan verspreiden? Gebruik je de lokale prikborden en horeca om in beeld te komen van je potentiele klanten? Sta je op regionale beurzen en markten? Onze pro activiteit in deze bepaald gedeeltelijk ons succes.

Jezelf onder het netvlies brengen geldt natuurlijk naar buiten toe, maar ook naar binnen. Veel leden zijn wel lid, maar hebben nauwelijks contact met teamleden. Ze komen binnen, sluipen naar de toestellen, doen hun ding met de oor pluggen in en zijn weer weg voor je er erg in hebt. Ook voor deze leden is het belangrijk dat ze van je horen en dat ze je zien. Hoe bouw je een community en betrek je leden? Ik verbaas me vaak over de betrokkenheid en onderlinge interactie van groepslessen, van high thee tot zelfs samen op vakantie als groep. Dat bouw je o.a. op door samen een kopje koffie te drinken na de les, informatie over interesses aan te reiken en mensen uit te nodigen te reageren op social media. Zeker in de fitnesszaal is er grote behoefte, in ieder geval vanuit de organisatie, maar volgens mij ook vanuit deelnemers, om connectie te maken, goed geïnformeerd te worden, geïnspireerd te worden en samen met een groep gelijkgestemden dingen te doen. Dat kan thema en doelstelling gerelateerd, maar zou ook geheel buiten een trainingsthema om kunnen. Waarom niet eens een wijnproeverij organiseren bijvoorbeeld.

John van Heel

EFAA

 

Edities