Bedreigingen en kansen

Verschenen in Bodylife nummer 2 2017


Nog nooit waren de aanmoedigingen om actief te bewegen zo intensief als nu. Een sterk groeiende doelgroep gemiddeld oudere en minder actieve mensen, heeft een grote behoefte aan echte, proactieve begeleiding en meer beleving. En, laat dit rustig even bij u binnenkomen, men is bereid om hier meer voor te betalen! Met als gevolg dat, volgens het trendrapport van de Rabobank: "betere marges gerealiseerd worden".

De behoefte aan een intensieve vorm van begeleiding en/of meer beleving, is hoogstwaarschijnlijk oud nieuws voor u. Dat merkt u al veel langer. Misschien door toenemende verkoop van begeleidingstrajecten of misschien door meer personal training sessies binnen uw club.

Waar traditionele aanbieders het lastig hebben, ontwikkelen niche-concepten zich in een rap tempo, vaak in de vorm van kleine, gespecialiseerde aanbieders. Maar ook vaak in de vorm van een small-group concept, waar een beperkt vloeroppervlakte voldoet. Veel formules hebben functional training als basis. Waarschijnlijk heeft u in uw club ook al de nodige materialen waarmee u deze trainingsvorm kunt geven.

Biedt u uw leden de gelegenheid om kosteloos gebruik te maken van al deze faciliteiten? Bent u van mening dat uw leden gratis recht hebben op deze vorm van begeleiding, omdat dit bij hun lidmaatschapsprijs inbegrepen moet zijn? Of heeft u of uw team angst dat men uw club als te duur gaat ervaren?

Welke reden u ook kiest, realiseert u zich dat u er in dat geval voor kiest om kansen te laten liggen. En dat u daarmee ondernemende types in uw omgeving in het zadel helpt. Bovendien: wanneer u al heeft geïnvesteerd in specifieke apparatuur of trainingsbenodigdheden, waar is dan uw return on investment op gebaseerd? Of heeft u hier sowieso geen rekening mee gehouden? Want laten we eerlijk zijn, een uitzondering daargelaten wordt in onze branche nog wel eens vergeten dat een investering zichzelf ook weer een keer moet terugverdienen! Er wordt nu eenmaal vaak geïnvesteerd op ´buikgevoel´, pure emotie vanuit de ondernemer zelf. Zonder zich te realiseren wat de (beoogde) leden nu eigenlijk willen?

Interessant is om de mogelijkheid te bekijken om Functional Training in te zetten als extra verdienmodel of ´profit-center´. Dit kan zowel bij een bestaande ruimte binnen een club als in de vorm van een stand-alone club. Het voordeel voor u als ondernemer, is dat met een minimale investering een zeer interessant rendement wordt gemaakt op de beschikbare vloeroppervlakte. En laten we wel wezen: rendement is voor elke ondernemer letterlijk en figuurlijk goud waard, niet waar?

Elke keten is zo sterk als de zwakste schakel en dat is de reden dat het 360?-all-in concept FT-Club is ontwikkeld. Een totaaloplossing die bestaat uit een sterke Corporate Identity en uitstraling, ondersteuning op bedrijfseconomisch gebied, expertise op gebied van (online) marketing, inrichting van de club en een speciaal trainingsconcept voor een brede doelgroep. U, als ondernemer bent daarmee verzekerd van een effectieve return on investment op een minimale investering. Of, als u al over de benodigde materialen beschikt, op een investering die u al gedaan had?

Positionering op een aanbod als Functional Training is een logisch vervolg op een aantal stappen, die de ondernemer voor zichzelf heeft genomen:

  • Welke rol gaat zijn club de komende jaren innemen? Welke koers heeft hij/zij uitgestippeld voor zijn/haar club?
  • Waar vraagt de markt eigenlijk om? Hoe kan hij/zij het aanbod aanpassen op de vraag, nu en in de nabije toekomst?
  • Op welke vlakken heeft zijn/haar club aantoonbaar sterkere punten ten opzichte van de concurrentie?
  • Welk aanbod past bij deze gekozen positionering? En welk niet??

Wanneer biedt Functional Training kansen voor de ondernemer:

  • Als de ondernemer kiest voor kwaliteit van begeleiding in plaats van lagere prijzen.
    Wanneer de ondernemer zich realiseert dat een groeiende groep consumenten een. groeiende behoefte heeft aan intensievere begeleiding. En bereid is daar extra voor te betalen.
    Wanneer de ondernemer weet dat de begeleiding van zijn/haar club uniek is zich ten opzichte van de concurrentie.
    Wanneer de ondernemer begrijpt dat functional training in een small-group-concept een belangrijke schakel is en men dit kan aanbieden op een ruimte vanaf 100 m².
    Wanneer de ondernemer het belang inziet van een bewezen verdienmodel.

U beslist in welke richting uw onderneming zich ontwikkelt. De manager in u is daar ongetwijfeld al lang mee bezig. In hoeverre geldt dat ook voor de ondernemer in u?

Binnen 3 maanden een eigen FT-Club? Dit kan op deze manier:

Inmiddels hebben diverse ondernemers gekozen voor FT-Club en opent zij eind maart de eerste club. Wilt u zelf zien wat FT-Club is? Reserveer dan een plaats voor de twee-daagse studietrip naar de FT-Club Flagship club in München. U reserveert zelf uw ticket, voor het verblijf zelf bent u uitgenodigd!




Jan Desmit is consultant en marketing specialist bij Greinwalder & Partner. Bij de wereldmarktleider op gebied van marketing en consulting voor de fitnessbranche vinden fitnesscentra een partner voor succesvolle ondersteuning. Meer informatie op www.ft-club.nl. Wilt u reageren? Mail naar jan.desmit@greinwalder.com

 

Edities