Nino Duijzer (FitnessResult) ziet zowel export als Nederlandse markt groeien

Verschenen in Bodylife nummer 2 2017

"Er wordt echt goed geïnvesteerd"

Als grootschalige aanbieder van jong gebruikte, technisch gerevitaliseerde apparatuur heeft FitnessResult niet alleen een brede markt gevonden, maar ook zelf mee gecreëerd. In mei vorig jaar verhuisde het bedrijf naar een ander pand met ruim twee keer zo veel vloeroppervlak en daarna bleef de groei zich voortzetten. Tijd voor een update.

Tekst: Aart van der Haagen 

Met altijd minimaal duizend verschillende toestellen op voorraad moet het gek lopen, wil je bij FitnessResult in Roosendaal niet onmiddellijk kunnen slagen. "Acht van de tien klanten kopen direct," weet directeur Nino Duijzer uit ervaring. "Dat zit 'm allereerst in de keuzemogelijkheden. Mochten we onverhoopt iets niet op voorraad hebben, dan lukt het ons binnen ons uitgebreide netwerk eigenlijk altijd wel om dat binnen één à twee dagen in huis te halen." Datzelfde netwerk vervult een ondersteunende functie in het vertrouwen dat FitnessResult uitstraalt en dat nieuwe klanten over het algemeen snel over de streep trekt. "Wij moedigen hen aan om contact op te nemen met één van onze vele referenties, want dat werkt al gauw overtuigend. De laatste jaren hoeven wij feitelijk helemaal geen acquisitie meer te plegen, want tevreden gebruikers van onze apparatuur blijven terugkeren en dragen bovendien nieuwe klanten aan. Die relaties zijn ons goud waard, reden waarom we ons daarop willen focussen en liever niet teveel investeren in het zoeken naar wat als brons begint. Al onze aandacht gaat uit naar het op peil houden van het bestaande serviceniveau."

Caribisch gebied, Zuid-Amerika

Het neemt niet weg dat FitnessResult een continue groei doormaakt. "Inmiddels exporteren we naar dertig landen, nu zelfs - onder meer - Bulgarije, Somalië en Ethiopië. De laatste tijd zien we een sterke toename in het Caribisch gebied en Zuid-Amerika. Die landen gaan steeds meer met hun tijd mee en nemen geen genoegen meer met oude toestellen. Ze willen jong gebruikte apparatuur van drie, vier jaar oud, het segment waarop wij ons concentreren. Zoals bekend bestaat daar een grote kloof tussen arm en rijk. Eigenlijk zie je alleen de laatste categorie in de sportscholen en die doelgroep verlangt goede apparaten met een dito uitstraling." De logistiek werpt in dit traject in elk geval geen obstakels op. "Feitelijk verloopt het transport zeer simpel: wij leveren de toestellen af in de Rotterdamse haven en de klant zorgt ervoor dat hij ze rechtstreeks ophaalt daar waar de boot arriveert. We pakken alles grondig in, zodat het materiaal geen kant op kan in een container." Qua service benadert FitnessResult de exportmarkt met een proactieve houding. "We zoeken de samenwerking op met lokale servicepartners, precies zoals we dat dicht bij huis ook doen. In bijvoorbeeld Polen, Roemenië en op Bonaire hebben we eigen monteurs zitten."

Heel slim

Ook binnen Nederlandse grenzen tekent zich volgens Duijzer een groei af. "Er wordt echt goed geïnvesteerd, onder andere binnen de fysiotherapie. Je hoort vaak dat de medische sector onder druk staat, maar juist dat zorgt er voor dat fysiotherapeuten besluiten om een nieuwe richting in te slaan. Ze kopen apparaten en geven 's avonds fitness onder begeleiding. Voor ons vertegenwoordigt deze doelgroep samen met personal trainers een omzetstijging binnen Nederland van zo'n dertig procent. De investeringskracht ligt natuurlijk wat lager dan bij grote sportscholen, waarmee onze jong gebruikte apparatuur interessant wordt. Je betaalt er een kwart tot een derde van de nieuwprijs voor en krijgt drie, vier jaar oude toestellen die grondig nagekeken en gereviseerd zijn. Ze kunnen zich technisch en qua uitstraling bijna meten met nieuwe toestellen. Door die forse waardedaling in de eerste jaren, doe je er als ondernemer heel slim aan om ze gebruikt te kopen en ze in vijf jaar af te schrijven, waarna je ze tegen een mooie prijs bij ons inruilt. Wij hebben er namelijk prima afzetkanalen voor, onder andere in Oost-Europa."

Mildere voorwaarden

FitnessResult heeft al honderden startende ondernemers in de fitnessbranche op gang geholpen en ziet het aantal mogelijkheden om dat te blijven doen alleen maar stijgen. "We weten financial leasing steeds vaker binnen bereik te brengen, dankzij samenwerking met nieuwe financieringspartners, die mildere voorwaarden stellen. Zij maken het starters - mits deze een goed businessplan laten zien - makkelijker door geen jaarcijfers uit het verleden op te vragen en geen hoge aanbetalingen te verlangen, die vervolgens terugverdiend zouden moeten worden. Daarmee geven zij de ondernemers meer lucht en verlagen ze in feite op een andere manier het risico. Binnen dit verhaal vormen de gunstige prijzen van onze jong gebruikte, technisch en optisch perfecte apparaten natuurlijk een doorslaggevende factor."

Groothandelsprijzen

De opkomst van crossfit gaat uiteraard niet aan FitnessResult voorbij. "Die markt bedienen we nu ook, namelijk met kooien die wij op maat laten ontwerpen aan de hand van een plattegrond en een bouwtekening," vertelt Duijzer. "We leveren ze binnen zes weken na aanbetaling en altijd splinternieuw, maar tegen tweedehandsprijzen, doordat we zonder tussenhandel werken. Potentiële klanten kunnen inmiddels bij verschillende referenties een kijkje nemen." Een andere lijn producten van het in Roosendaal gevestigde bedrijf betreffen de kickboksmaterialen van Cusley. "Daarmee completeren we het plaatje voor sportscholen die hun aanbod met deze nevenactiviteit willen uitbreiden. Dat doen we tegen groothandelsprijzen, waarbij de korting rechtstreeks ten gunste van de sportschoolhouder valt. We verkopen alles naar wens met bedrukking in de gewenste huisstijl, wat voor een professionele uitstraling zorgt." Zo speelt FitnessResult telkens in op actuele ontwikkelingen in een markt die niet alleen om beweging draait, maar ook voortdurend in beweging is.

Meer informatie: www.fitnessresult.nl

 

Edities