Stappenplan voor succes

Verschenen in Bodylife nummer 1 2017

Waarom schrijft de ene ondernemer met gemak ruim 100 leden per maand in (en 'plust') en is de ander allang blij als de cijfers niet al te ver in het rood zakken? Een aantal aspecten zijn soms moeilijk te verklaren, maar gelukkig is er ook een hoop duidelijk en zijn de verschillen goed te vertalen naar de praktijk.

Vier segmenten

Ik heb de verschillen geanalyseerd en vertaald naar een stappenplan. Laten we beginnen bij de basis. De basis start bij het organiseren en verbinden van vier segmenten:

  1. Marketing & Sales
  2. Fitness
  3. Groepsfitness
  4. Frontdesk (receptie)

Voor succes is het belangrijk dat je club deze vier segmenten heeft. Waarom?

  • Om taken en verantwoordelijkheden te creëren.
  • Om strategie te bepalen.

Waar is elk segment momenteel mee bezig en wat zijn de doelen? Het doel moet ook voor een heel jaar gesteld worden.

Missing link

Maar net zo belangrijk is de optimale samenwerking tussen deze segmenten! Waarom? Anders zal de klant nooit een optimale service tussen 'Hoi en Doei' ervaren. Het is de routing van je club! En deze synergie is bij veel clubs the missing link. Voorbeelden:

Fitnessinstructeurs zijn niet goed op de hoogte van wat er in de groepsleszaal gebeurt. Een les adviseren gebeurt te weinig?

De groepslesinstructeur die twee uur per week aanwezig is, krijgt weinig mee van lopende acties. Zonde: want deze persoon spreekt ontzettend veel mensen binnen een kort tijdbestek.

De frontdesk verslonst gastheerschap (terwijl de klant zojuist een geweldige fitnesservaring heeft gehad). Het is het laatste wat ze onthouden?

Stel dat je opnieuw een ondernemersplan gaat schrijven, dan zul je antwoord moeten geven op je missie. Ik ben ervan overtuigd dat een optimale beleving tussen binnenkomst en weggaan hierin omschreven is. Hier maak je het verschil! Deze beleving vertellen ze door en is je beste (en goedkoopste) marketing.

Het overwegen waard?

Een goede keuze die je kunt maken om de beleving en service te optimaliseren, is het aannemen van multi-inzetbaar personeel. Instructeurs die zowel lesgeven én op de fitnessvloer staan. Een frontdeskmedewerker die ook lesgeeft én sales/marketing doet etc. Deze samensmelting geeft niet alleen veel praktische voordelen, deze mensen hebben veel meer binding met je club en leden. Beperk het aantal ZZP-ers dat op meerdere sportscholen actief is.

Doe de test om erachter te komen waar jouw aandachtspunten liggen.

  • Bestaat jouw club uit de vier basis segmenten? JA/NEE
  • Is de routing binnen jouw club voor al je personeel duidelijk? JA/NEE
  • Kan iedereen verkopen (omdat ze elk segment kennen en begrijpen)? JA/NEE
  • Ervaart jouw klant van binnenkomst tot weggaan de ervaring die je voor ogen hebt (jouw missie)? JA/NEE
  • Is er een optimale verhouding tussen vast personeel en de ZZP-er die op meerdere clubs lesgeeft? JA/NEE
  • Wordt er dagelijks leiding gegeven aan elk segment? JA/NEE
  • Wordt bij nieuwe plannen de routing te allen tijde operationeel uitgewerkt? JA/NEE

Ik hoop dat dit stappenplan je inspireert om stappen te zetten.

Wil je advies? Reageren? Bel of stuur een email naar marije@fitternederland.nl.




Marije de Vries (1981)
Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle en succesvol ondernemen. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

 

 

 

Edities