Clubmanager Barry Schreurs: Sports World, moderne club in een authentieke sfeer

Verschenen in Bodylife nummer 1 2017

Wie Sports World in Amsterdam binnenstapt, wordt overweldigd door de mooie moderne inrichting en apparatuur tegen een klassieke achtergrond. Het gebouw uit 1887, wat vroeger de Oostergasfabriek was en ook nog diende als melkfabriek, heeft een industriële look met grote ramen en metalen steunbalken. Het ademt nog echt de sfeer van vroeger uit.

"Het is een echte full service premium club, die behoort tot één van de grootste en de meest luxe healthclubs in Amsterdam", durft clubmanager Barry Schreurs rustig te stellen.

"Sports World onderscheidt zich van andere sportscholen doordat fitness, (Small) Group Training, squash, wellness en een goede horeca allemaal onder één dak te vinden zijn. Sports World is bovendien dé specialist op het gebied van groepslessen, momenteel zijn dat ongeveer 120 lessen per week. Nu we ook handdoeken- en maaltijdservice aanbieden gaan we nog een stap verder. "

Veel trainingsmogelijkheden

Kwaliteit en service staan bij Sports World hoog in het vaandel. Er is dan ook niet bezuinigd op de inrichting en apparatuur. Sterker nog, Sports World gaat alleen voor het allerbeste. Dat onderstreept de nieuwste cardio-apparatuur van Life Fitness, de SYNRGY360 en de krachtapparatuur van Hammer Strength. "Bij een premium club hoort ook premium apparatuur", licht Barry toe. "Met onze club behoren we tot het hogere segment in de markt en daar willen we voortrekker in zijn. Vanaf het begin zijn we altijd loyaal geweest aan Life Fitness en we hebben hun dan ook betrokken bij de vervanging van de oude fitnessapparatuur." Daarnaast ziet Barry, die veel ervaring heeft in de fitnessbranche, de markt veranderen. "Er komen steeds meer budgetclubs, maar ook boetiek clubs bij. Meer en andere concurrentie dus. Wil je in deze markt voorop lopen, dan moet je dienstverlening en apparatuur up to date zijn. Met de investering in de nieuwe concepten willen we tevens de weg inslaan naar de toekomst. En dan hebben we met Life Fitness de juiste partner. De apparatuur voldoet aan alle eisen, is modern, functioneel en biedt veel mogelijkheden voor onze brede doelgroep " aldus Barry.

Inventarisatie

"Natuurlijk zijn we niet over één nacht ijs gegaan", vervolgt Barry. "Je praat wel over een belangrijke investering voor de toekomst. Samen met de Personal Trainers en het projectteam van Life Fitness, hebben we eerst een inventarisatie gemaakt ten aanzien van het concept wat we neer willen zetten. Belangrijk hierin was de feedback van de instructeurs en van de Personal Trainers, die exact weten wat de klant vraagt aan begeleiding en apparatuur." "Het was een inspirerend gesprek zonder dat al meteen duidelijk was voor welke apparatuur zou worden gekozen," zegt Risto Stolze", accountmanager van Life Fitness. Hij vindt het belangrijk dat eerst duidelijk in kaart wordt gebracht wat de doelgroep is, het verzorgingsgebied, de concurrentie en op welke trends wordt ingespeeld. En waar de kansen liggen om dé premium club van Amsterdam-Oost te blijven. "Dat was overigens ook één van de doelstellingen. In vervolgafspraken is het concept verder gefinetuned en uiteindelijk hebben we een uitgekiend voorstel gepresenteerd." "Terugkijkend", zegt Barry, "zijn we met de input van onze medewerkers en van Life Fitness, zorgvuldig te werk gegaan en is er een optimaal plaatje uitgekomen."

Krachttraining

Sports World had al een mooie krachtzone in de club, maar Sports World is na de toevoeging van de Hammer Strength plate-loaded krachtlijn, een soort club-in-club concept, het eerste Official Hammer Strength Training Center in Amsterdam! "Dit merk is onderscheidend en upcoming in de Benelux", zegt Risto. Met de vervanging van de apparatuur heeft Sports World de club verdeeld in verschillende trainingszones. Zo zijn er meerdere Small Group Training zones in de fitnessruimte met progressie in HIIT- en functioneel trainen, waarbij de SYNRGY centraal staat. Sporters op de nieuwe cardiotoestellen hebben hier een mooi uitzicht op en worden zodoende geïnspireerd en geënthousiasmeerd om zelf ook een keer een lesje mee te doen. De nieuwste cardiolijn, uitgerust met alle denkbare entertainment features zoals internet, tv en virtuele trainingen, is verder uitgebreid met de Cybex ARC en SPARC. Beide cardiobewegingen maken een nieuwe manier van trainen mogelijk. Barry: "We hebben goed nagedacht over de routing zodat we onze leden voldoende progressie en variatie aanbieden en zo iedere doelgroep kunnen bedienen."

Introductie

Natuurlijk was iedereen benieuwd naar de nieuwste apparatuur. Leden konden niet wachten tot ze mochten trainen op de nieuwe toestellen. "Voor de introductie naar de leden, heb ik samen met Risto een marketingplan gemaakt waarin stapsgewijs steeds een beetje van de sluier werd opgelicht. We zijn begonnen met een teaser Sports World 2.0. Daarna kregen al onze medewerkers een T-shirt met de tekst 'Coming Soon'. Ook kwamen er banners te hangen met deze tekst. Onze leden werden hierdoor steeds nieuwsgieriger en gingen vragen stellen. Tot het moment suprême, toen iedereen kon kennismaken met de nieuwe concepten. Tijdens de introductie hadden we extra medewerkers op de vloer, die ter plekke alle functies van de apparatuur toelichten. De reacties zijn lovend en dat betekent dat we samen met Life Fitness de goede keuze hebben gemaakt", merkt Barry tot slot op.

Sports World app

Onderdeel van het nieuwe trainen is de Sports World app. Hiermee kunnen de leden op elk moment van de dag hun work-out resultaten en voortgang bekijken. Verder kunnen de leden met deze app ook verbinding maken met de persoonlijke work-outs die gemaakt zijn voor de Life Fitness apparatuur. "De Sports World app is gekoppeld aan Virtuagym in combinatie met LFconnect van Life Fitness." Volgens Barry Schreurs past deze app ook in de wereld van smartphones en wearables. Een groot deel van de Sports World doelgroep zijn de 'millennials' en zij verwachten niet anders dan op ieder moment van de dag toegang te hebben tot hun eigen online omgeving.


Achtter: Risto Stolze, Account Manager Life Fitness. Voor: Barry Schreurs, Clubmanager Sports World Amsterdam

Edities