Technologische trends en innovaties in fitness

Verschenen in Bodylife nummer 10 2016



De club van de toekomst begint in 2017

Als ondernemer in de health- en fitness industrie kom ik voortdurend in aanraking met nieuwe ontwikkelingen en innovaties in technologie. Succes in de branche wordt bepaald door continu te blijven doorontwikkelen en te innoveren. Daarvoor oriënteer ik mij voortdurend op nieuwe trends. En ik zie hoe deze ontwikkelingen hun impact hebben op de fitnessindustrie. Trends die in de voorgaande jaren zijn opgekomen, zie ik in 2017 samenkomen tot "de club van de toekomst", die zich vooral richt op het aanbieden van een geweldige klantervaring.

De trainingsbegeleiding van de toekomst

Een van de trends die ik zie, en waar ik erg in geloof, is de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI). Technologie wordt steeds slimmer en zelflerend. Daarnaast zorgt de ontwikkeling van Big Data dat we steeds meer meten. Kunstmatige intelligentie maakt het mogelijk dat we volledig gecoached en getraind kunnen worden zonder tussenkomst van mensen. Zo kan AI ons bijvoorbeeld onafhankelijk sturen op de technische uitvoering van een oefening. Een prachtig voorbeeld van deze ontwikkeling is Vi. Dit ambitieuze crowdfunding-project noemt zichzelf de eerst échte AI trainer. Het is een wearable die je als een halsketting draagt, met een stel oortjes. Tijdens het hardlopen meet deze halsketting continu je prestaties, terwijl de software je via de oortjes stuurt op je uitvoering (je snelheid, aantal passen, enz.). Dit soort technologie kan en wordt natuurlijk doorgetrokken naar andere vormen van fitness, zoals krachttraining en functionele training. Integraties met mobiele apps maken vervolgens het volgen van resultaten over meerdere disciplines mogelijk.

Dit soort technologie zal het vakgebied van de trainer volledig veranderen. Motiverend en stimulerend vermogen worden dé eigenschappen van een succesvolle trainer, naast de kunst om de technologie te verbinden aan jouw business model. Kunstmatige intelligentie biedt hierin een ondersteunende rol om te helpen met het optimaliseren van zowel routine als resultaat.

Pokémon Go

Motivatie en klantactivatie kunnen óók ondersteund worden door technologie. Eén van de meest verrassende ontwikkelingen op fitnessgebied in 2016 was misschien wel Pokémon Go. Het trok voor een tijd hordes mensen achter hun computer vandaan en de straat op. Hét bewijs dat gamification positief effect heeft op beweging. Nu was het gezondheidsaspect bij Pokémon Go bijzaak, maar het geeft wel te denken over de mogelijke toepassingen voor fitness-gerichte applicaties. Ga je verder, dan kunnen we ons helemaal onderdompelen in de digitale wereld van virtual reality. De loopband als avontuur, waar je dankzij apparaten als de Oculus door een regenwoud rent. Dit kan in de sportschool, maar ook thuis. Denk aan de Tacx-apparaten, die allerlei type wielrenroutes kunnen simuleren. Of denk aan Peloton, een fitness studio in New York die fietslessen live streamt zodat mensen thuis kunnen meedoen. Hun CTO noemde in een recent interview nog de mogelijkheden van VR om hun fitness-ervaring aantrekkelijker te maken. In deze combinatie van groepslessen, thuistraining en virtual reality zie ik de toekomst van fitness.

De klantervaring van de toekomst

Het Internet of Things (IoT) is immens groot aan het worden: het wordt verwacht dat de komende vijf jaar ruim 6 biljoen euro wordt geïnvesteerd in IoT-koppelingen. En dat is niet voor niets: het koppelen van fysieke voorwerpen met de cloud resulteert in een sterk verbeterde klantervaring. Die ervaring begint op het moment dat je leden binnenkomen via je aan de cloud gekoppelde toegangscontrolesysteem. Ze worden ingecheckt bij de spinningles die ze gaan volgen en een gekoppeld kluisje op ooghoogte wordt direct ontgrendeld. Omdat de fiets en zelfs de smart t-shirts die ze dragen ook gekoppeld zijn met de cloud, worden de trainingsgegevens na afloop direct opgeslagen in hun profiel voor voortgangsregistratie. En wanneer ze een sportdrank uit de automaat halen, wordt het automatisch op hun maandfactuur bijgeschreven.

Onder invloed van de Ubers en Airbnbs van vandaag veranderen de verwachtingen van consumenten. Flexibiliteit en instant access is leidend voor de keuze van consumenten. Zij willen bepalen waar en wanneer ze sporten. Dit uit zich bijvoorbeeld in een wens voor grotere variëteit in lidmaatschapsmodellen. Deels thuis sporten (met behulp van AI en virtual reality), deels in de sportschool met de trainer. Zo kan men deze lessen à la carte bestellen in je webshop of in je eigen app, wanneer ze het willen.

Visionair ondernemen

Ontwikkelingen en innovaties buitelen over elkaar heen. De club van de toekomst steunt hevig op nieuwe technologie zoals wearables en cloud software. Dit zie je aan de groeicijfers: de Europese e-services in de fitnesssector bedraagt momenteel een krappe 4,5 miljard euro, maar wordt verwacht meer dan te verdubbelen tot ruim 9,6 miljard euro in de komende vijf jaar.

Integratie van technologie in een fitnessonderneming vergt een radicaal andere kijk op bedrijfsvoering. Dienstlevering gebaseerd op vraag in plaats van aanbod, vakkundig en flexibel personeel, en vooral open zijn voor verandering zijn de vereisten om ook voor nieuwe generaties relevant te blijven. Want uiteindelijk zal de klant kiezen voor een ondernemer die de visie heeft deze innovaties te integreren en hen zo in staat stelt hun doelen te behalen.


Hugo Braam, is technologie-evangelist in de fitnessbranche en co-founder van virtuagym.com, leverancier van innovatieve software voor fitnesscentra en personal trainers. hugo@virtuagym.com
Twitter: @hugobraam

 

Edities