SLIMdiet: Simpel, smakelijk, effectief, betaalbaar

Verschenen in Bodylife nummer 10 2016

SLIMdiet breekt markt afslankproducten open met interessante formule

In de overspoelde markt van afslankproducten meldt zich een ervaren speler met een nieuw concept. SLIMdiet pakt het wezenlijk anders aan, vanuit een combinatie met sport en vanuit de gedachte dat gebruikers waarde hechten aan gemak, een goede smaak, een gunstig prijskaartje en vooral resultaat. Juist daarom vormt het aanstellen van sportscholen als verkooppunten een logische keuze.

Tekst: Aart van der Haagen - Fotografie: Aart van der Haagen e.a.

Tim van den Dungen, Business Development Manager van het verkoopteam bij SLIMdiet, is zich er terdege van bewust dat aanbieders van afslankproducten elkaar verdringen in een groeiende markt, aangezien het aantal mensen met overgewicht gestaag toeneemt, inmiddels tot 51 procent. "Veertien procent van de Nederlanders kampt met obesitas, dat wil zeggen een BMI van 30 en hoger, met een ernstig tot zeer ernstig risico op comorbiditeit. Bij 37 procent zit de BMI tussen de 25 en 30; dan spreek je over een matig overgewicht. Deze mensen lopen een verhoogde kans op comorbiditeit, maar willen vooral graag wat kilo's kwijt met het oog op de naderende zomer, een bruiloft of een andere gelegenheid. Ondertussen zien consumenten door de bomen het bos niet meer, want er zijn onwaarschijnlijk veel proteïne-dieetformules in de handel. Je kunt gaan zoeken via Google, maar heel veel wijzer dan de prijs word je meestal niet. Supermarkten en drogisterijen bieden hoofdzakelijk maaltijdvervangers aan, die volgens onderzoek door de Consumentenbond te weinig uitgebalanceerd zijn. Ze bevatten vaak te weinig vezels, eiwitten, goede vetzuren en/of juist teveel suikers. Verder zorgen ze niet voor een verandering in het eetpatroon en de leefstijl, waardoor ze slechts een tijdelijk resultaat opleveren."

Eigen diëtisten

De dieetkennis bij het in Valkenswaard gevestigde bedrijf komt bepaald niet uit de lucht vallen. In de medische wereld heeft zusterbedrijf Prodimed een sterke reputatie opgebouwd op het gebied van producten die mensen met obesitas helpen om op een verantwoorde manier gewicht te verliezen. Daarin is het zelfs marktleider. "De opgedane expertise komt via SLIMdiet vanaf nu beschikbaar voor een andere markt: mensen die meer vanuit esthetisch oogpunt wat kilo's willen kwijtraken," geeft Tim van den Dungen aan. "De genoemde 37 procent van de consumenten dus, die kampen met een matig overgewicht. Zij zullen niet zo gauw een arts of een diëtist inschakelen, maar zelf op zoek gaan naar producten. Hen benaderen we door via onze verkooppunten - met name sportscholen - op een makkelijke, aantrekkelijke en overzichtelijke manier onze concurrerend geprijsde producten aan te bieden. Onze eigen diëtisten ontwikkelen de producten en we produceren en distribueren alles in eigen beheer."

36 beste smaken

Richting de eindgebruiker zit het onderscheidend vermogen van SLIMdiet in een aantal elementen. Tim van den Dungen: "Onze eiwitsupplementen bevatten achttien tot twintig gram proteïne, tegenover acht tot vijftien gram bij producten in de reguliere detailhandel. Dat leidt tot een meer verzadigd gevoel, dus minder trek, bovendien voorkomt het spierafbraak. Verder zitten ze vol met vitaminen en mineralen, bij een uiterst geringe hoeveelheid vetten en nagenoeg geen suikers. Koekjes, wafels, toastjes, chipjes etcetera zul je in het assortiment niet aantreffen. Ze klinken heel lekker, maar zitten vol suikers en vetten. Daarmee belazer je de klant, die op termijn zal komen klagen dat hij of zij niet genoeg afvalt. We presenteren alles in eigentijdse, aantrekkelijke verpakkingen en houden het programma overzichtelijk, met voor elk van de zes productgroepen een eigen kleur. Waarom zou de consument zich het hoofd moeten breken over het kiezen uit 150 verschillende smaken, als je hem ook de 36 beste en populairste kunt aanbieden? We brengen écht lekkere en tegelijkertijd inhoudelijk hoogwaardige producten op de markt, tegen een scherpe prijsstelling. Dat laatste valt te verklaren uit het feit dat een belangrijk deel van de ontwikkelingskosten in het verleden al via Prodimed terugverdiend is. We zetten SLIMdiet op een eigentijdse manier in de markt en richten ons daarbij op een jonge, sociaal bewuste doelgroep van mensen die vooral op uiterlijke gronden willen afvallen. Overigens doen onze repen het ook prima als lekker tussendoortje voor sporters."

Gezondheidsprogramma

Iedereen weet dat beweging een elementair onderdeel vormt van het streven naar een lager gewicht. Die gedachte staat aan de basis van de koppeling die SLIMdiet maakt met sporten, want het bedrijf wil mensen niet alleen helpen afvallen, maar ook aan het bewegen krijgen. Tim van den Dungen: "Uit onderzoek is gebleken dat je uithoudingsvermogen verbetert wanneer je in de vet- in plaats van koolhydratenverbranding komt. Daar ligt de kracht van SLIMdiet, dat door de juiste samenstelling van onder andere de proteïne bovendien spierverlies voorkomt. Qua verkooppunten kiezen we voor een samenwerking met sportcentra, speciaal de zelfstandige spelers in de markt, die hiermee een meerwaarde creëren ten opzichte van de ketens. Met hun eigen bewegings- en voedingscoaches stellen ze voor hun klanten een maatwerkplan op. Zo'n gezondheidsprogramma trekt een nieuwe doelgroep naar de sportscholen, mensen die om wat voor reden ook anders een drempel ervaren. SLIMdiet valt natuurlijk perfect in een abonnement te integreren, waarbij de sportschool zijn klanten naar wens een inlogcode voor een door ons opgezet internetplatform verstrekt. Dat toont het persoonlijk traject per gebruiker, met gegevens als de start- en de te verwachten einddatum, het streefgewicht, de - in principe - vier stappen van het plan, het aantal benodigde producten en de daarbij behorende kosten. Een grafiek geeft de te volgen lijn en de werkelijke situatie weer, wat heel motiverend werkt. Online coaching zit er ook in en zelf producten bestellen behoort tot de mogelijkheden, waarbij de commissie - de winstmarge - automatisch naar de sportschool gaat."

Geen investeringen

Tim van den Dungen, die zelf veel 'op de baan' zit om SLIMdiet bij sportscholen in heel Nederland te integreren, ervaart dat ondernemers enthousiast reageren op de nieuwe formule. "Zelfs als ze reeds met een ander dieetprogramma werken, willen ze graag naar het verhaal luisteren. Onze producten bieden een aantrekkelijke prijs/kwaliteitverhouding en andere voordelen voor consumenten, maar we focussen ons ook sterk op een interessante case voor sportschoolhouders. We garanderen een marktconforme winstmarge, bieden toegang tot het SLIMdiet-programma met deskundige begeleiding, geven kosteloos fraai promotiemateriaal - waaronder displays - in bruikleen, stellen geen minimale afname verplicht, vragen geen investeringen en binden de ondernemer niet aan een contract. Mocht het verkooppunt na enige tijd concluderen dat SLIMdiet niet werkt voor het bedrijf, dan beëindigen we zonder discussie de samenwerking. De eventueel resterende voorraad nemen we dan retour en crediteren deze volledig. Sowieso zullen we na een jaar met elkaar evalueren wat de samenwerking gebracht heeft. Indien gewenst ondersteunen we de klant met informatie. Directe support via e-mail, chat, telefoon en de accountmanager is altijd beschikbaar. Dit alles doen we vanuit een rotsvast vertrouwen in een nieuw concept, gebaseerd op uitgebreide kennis en ervaring. In een overvolle markt zien wij een unieke plek voor SLIMdiet weggelegd en sportschooleigenaren kunnen meeliften op het potentiële succes."


Meer informatie: www.slimdiet.nl

Edities