Ondernemer of manager...

Verschenen in Bodylife nummer 9 2016

De fitnessbranche is eigenlijk nog een jonge branche. Tot zo'n 10 jaar geleden was ondernemen in de fitnessbranche relatief gemakkelijk. Er was meer vraag dan aanbod dus fitnessondernemers kwamen gemakkelijk aan klanten en konden zich concentreren op dat wat ze veelal het liefst deden; met mensen en sport bezig zijn. Het feit dat de uitstroom ook toen al hoog was, vormde geen probleem. Sterker nog, consumenten waren gewend om iets 'leegs' als inschrijfgeld of administratiekosten te betalen en een hoge uitstroom betekende dus zelfs een eenvoudige bron van inkomsten. Maar het landschap is inmiddels nogal veranderd.

Mede door de komst van low-budget fitness is de markt ontwikkeld. Het aantal inwoners dat lid is van een fitnessclub is historisch hoog en toch hebben de clubs in het middensegment het veelal moeilijk. Tot zover geen nieuws. In de clubs uit het middensegment die het wel goed doen, herken ik in ieder geval één gemeenschappelijke factor: Ze hebben allemaal iemand aan het roer staan die ONDERNEEMT!

Ondernemer en manager tegelijk zijn kan niet?
Een ondernemer ziet kansen en gaat ervoor. Een ondernemer legt zich niet neer bij situaties en omstandigheden. Een ondernemer is vaak creatief en heeft visie. Hij kan over het algemeen ver in de toekomst kijken. Een goede manager begrijpt de kansen die hem voorgeschoteld worden en weet deze om te zetten in concrete actie. Hij analyseert, zoekt naar praktische aanknopingspunten om zaken in gang te zetten. Hij organiseert, houdt mensen bij elkaar, zorgt ervoor dat medewerkers begrijpen wat er moet gebeuren en waarom. Hij laat zich niet afleiden en zoekt naar wegen die hem dichter bij het einddoel brengen.

In de praktijk kom ik zelden mensen tegen die ondernemer en manager tegelijk zijn. Dat is niet gek en zeker geen diskwalificatie van een van beide. Ondernemers en managers hebben simpelweg andere karaktereigenschappen en kwaliteiten.

De gezamenlijkheid van de ondernemer en de manager zit hem in het nooit opgeven. De absolute wil om een succes te maken van de onderneming.

Een onderneming zonder ondernemer heeft geen bestaansrecht...
Een onderneming die alleen gerund wordt door een manager mist kansen. De dagelijkse gang van zaken zullen perfect lopen. De klanten zullen blij zijn en daardoor de uitstroom beperkt. De korte termijn zal prima verzorgd zijn en in een markt waar de vraag groter is dan het aanbod, zal deze onderneming prima renderen. Op het moment dat de markt verandert ? zoals in de fitnessbranche gebeurd is - de concurrentie toeneemt, het aanbod groter wordt dan de vraag, zal de onderneming moeten anticiperen op deze veranderingen. Nieuwe markten aanboren, nieuwe afzetmogelijkheden vinden, de positionering verscherpen, het aanbod van de onderneming aanpassen, de prijsstrategie aanpassen en ga zo maar door. Dan wordt veel gevraagd van het ondernemerschap. Is dat ondernemerschap niet in het bedrijf aanwezig, dan heeft de onderneming geen bestaansrecht en zal waarschijnlijk een langzame dood sterven.

Een ondernemer kan niet zonder een goede manager...
Maar andersom geldt hetzelfde. Echte ondernemers zijn mensen die kansen zien. Altijd en overal. En daar zit vaak ook de beperking. Ze zien kansen maar om kansen te realiseren en operationeel te krijgen is geduld en focus nodig. Structuur aanbrengen in de organisatie. Duidelijkheid scheppen bij de medewerkers. Draagvlak creëren voor veranderingen. (Verander) Management vraagt kwaliteiten die over het algemeen niet aan ondernemers toegeschreven kunnen worden. Een echte ondernemer heeft een goede manager nodig die ervoor zorgt dat zijn visie ook werkelijkheid wordt.

Vraag uzelf af...
Een ondernemer heeft vaak een 'harde kop'. Volledig positief bedoeld overigens. De harde kop staat voor het hoofd en het hart waar wilskracht in zit. Het hoofd dat nooit opgeeft en altijd weer positieve aanknopingspunten ziet. Die zich niet uit het veld laat slaan door tegenslag, maar die ook tegenslag ziet als een stap dichter bij het doel. Dit onderscheidt de ondernemer van andere mensen. En deze ondernemer zal vroeg of laat succesvol zijn.

Zowel een goede ondernemer als een goede manager kennen hun sterktes maar zeker ook hun zwaktes. Doordat ze hun zwaktes kennen, weten ze ook dat ze elkaar nodig hebben om succesvol te zijn.

Als uw onderneming momenteel niet succesvol is daag ik u uit. Vraag uzelf eens eerlijk af wat u bent, een ondernemer of een manager. De een is overigens niet beter dan de ander, alleen anders. Als u dat bepaald heeft, vraag u dan af waarom het u niet lukt succesvol te zijn. Wat u mist.

En als u dat weet, weet u ook met wie u samenwerking moet zoeken om wel succesvol te worden!

Ik wens u alvast hele fijne feestdagen en vooral een heel succesvol 2017!

René Wantzing. Is consultant bij Greinwalder & Partner. Hij houdt zich vooral bezig met het optimaliseren van het rendement bij fitness ondernemingen. Als voormalig manager en ondernemer hebben de veranderingsprocessen die hier vaak bij nodig zijn, geen geheimen voor hem.

Wil je op zijn column reageren? Mail dan naar: rene.wantzing@greinwalder.com.

 

Edities